Results 1 to 7 of 7

Thread: WL550gE probleem met wireless

  1. #1

    WL550gE probleem met wireless

    Nadat ik eindelijk mijn nieuwe WL550gE router had ontvangen, ging ik natuurlijk meteen aan de slag. Omdat ik nog geen ervaring had met Asus routers heb ik bij elke stap 10x nagedacht om zeker te zijn dat alles goed was. Ik ben er als volgt doorheen gelopen; allereerst heb ik gezorgd dat het bedraad gedeelte van het netwerk het deed met DHCP. Dit liep allemaal goed, en toen ben ik begonnen aan het wireless gedeelte voor mijn vader z’n laptops. In het menu van de router klikte ik op het Wireless gedeelte en vervolgens op Interface en heb vervolgens de instellingen gemaakt die je hier kan zien:

    Screenshot 1

    Toen ging ik naar de functie Bridge en daar heb ik alles maar gelaten zoals het was omdat dit niet van toepassing is. Toen kwam het Access Control, dit heb ik even op Disabled gezet omdat dit ten tijde nog niet nodig was (later misschien wel). Daarna kwam het kopje RADIUS, dit is schijnbaar voor WPA en een speciale Radius mode, maar ik kies voor WEP128 dus dat was niet nodig. Vervolgens kwam ik bij het Advanced gedeelte, en daar heb ik de volgende instellingen gemaakt:

    Screenshot 2

    De functie voor een Guest Account heb ik maar op Disabled laten staan, en de functie voor Internet Firewall heb ik aan gezet (of laten staan). Ik denk dat dit in ieder geval wel alle informatie is die jullie nodig zullen hebben.

    Hier is het probleem:

    M’n vader heeft 2 laptops, een Acer Aspire 3020 met ingebouwde wireless adapter en een Dell Inspiron 5150 met een PCMCIA kaart SMC2635W voor wireless. Met beide laptops kan ik de router zien, maar zodra ik wil connecten met de juiste WEP128 key (al 20x ingetypt) dan komt de Windows client voor wireless terug met de melding dat dit niet lukt. Ik heb echt alles al honderd keer doorgekeken maar ben compleet radeloos.

    Alvast bedankt!

  2. #2
    [QUOTE=SignoVinces][URL="http://www.adzndax.nl/media/asus-wl550ge-01.Daarna kwam het kopje RADIUS, dit is schijnbaar voor WPA en een speciale Radius mode, maar ik kies voor WEP128 dus dat was niet nodig.
    [/QUOTE]
    Voor WPA hoeft he helemaal niks in te stellen bij radius, je kan dus gewoon wpa gebruiken wat stukke veiliger is.
    Hier is het probleem:

    M’n vader heeft 2 laptops, een Acer Aspire 3020 met ingebouwde wireless adapter en een Dell Inspiron 5150 met een PCMCIA kaart SMC2635W voor wireless. Met beide laptops kan ik de router zien, maar zodra ik wil connecten met de juiste WEP128 key (al 20x ingetypt) dan komt de Windows client voor wireless terug met de melding dat dit niet lukt. Ik heb echt alles al honderd keer doorgekeken maar ben compleet radeloos.
    Alvast bedankt!
    Verschijnlijk gaat er toch iets fout met de key, hou je wel rekeningen met de verschil tussen hex en een asci ?
    Zet eens de wep beveiliging uit en probeer of je dan wel verbinding kan krijgen.

  3. #3
    Quote Originally Posted by Joram
    Verschijnlijk gaat er toch iets fout met de key, hou je wel rekeningen met de verschil tussen hex en een asci ?
    Zet eens de wep beveiliging uit en probeer of je dan wel verbinding kan krijgen.
    Je tip om even de beveiliging er vanaf te halen heeft wel een beetje geholpen, althans beide laptops konden op dat moment wel connecten. Maar zodra ik de WEP key er weer opzette begonnen de problemen weer. Ik heb de key inmiddels weer duizendmaal ingetypt met hoofdletters, zonder hoofdletters, en zelfs geplakt vanuit een tekstbestand (met daarin de code direct van de router instellingen af). Niks heeft effect, hij wil er gewoon niet aan.

    De Acer laptop van m'n vader ondersteund wel WPA, maar de wizard van Windows geeft momenteel de melding wanneer ik de instellingen wil wijzigen dat het SSID niet "valid" is (?). In ieder geval, ik kan sowieso niet op WPA draaien omdat die oude Dell Laptop met zijn kaartje dit niet ondersteund, en deze zal ook op het netwerk moeten kunnen.

    Ik weet nu wel dat het kan werken zonder beveiliging, maar hoe krijg ik het werkend met WEP128 beveiliging? :/

  4. #4
    ok, dan is alleen het gene waarmee het fout gaat is de key (of iets met de instelingen er van).
    Om zeker te zijn dat er geen tik fouten worden gemaakt is het handigst om een wep 128bits HEX key te maken.
    Ga naar dit scherm van je router.
    http://www.adzndax.nl/media/asus-wl550ge-01.jpg

    Type een kladblok een nummer met 26 cijfers bijv:12345678901234567890123456 . Kopieer het getal en plak het dat in het vak "WEP Key 1 (10 or 26 hex digits):" en klik dan op "Finish".

    Ga dan terug naar klad blok en sla het bestand op een usb stick, open kladblok op de laptop kopier de key naar de configratie van de wifi key (geef eventueel op dat het een hex key is).
    Als het goed is moet het nu wel werken, zo niet post dan even een screenshot de configratie van de wifi kaart in de laptop.

  5. #5
    Quote Originally Posted by Joram
    ok, dan is alleen het gene waarmee het fout gaat is de key (of iets met de instelingen er van).
    Om zeker te zijn dat er geen tik fouten worden gemaakt is het handigst om een wep 128bits HEX key te maken.
    Ga naar dit scherm van je router.
    http://www.adzndax.nl/media/asus-wl550ge-01.jpg

    Type een kladblok een nummer met 26 cijfers bijv:12345678901234567890123456 . Kopieer het getal en plak het dat in het vak "WEP Key 1 (10 or 26 hex digits):" en klik dan op "Finish".

    Ga dan terug naar klad blok en sla het bestand op een usb stick, open kladblok op de laptop kopier de key naar de configratie van de wifi key (geef eventueel op dat het een hex key is).
    Als het goed is moet het nu wel werken, zo niet post dan even een screenshot de configratie van de wifi kaart in de laptop.
    Ik heb gedaan wat je zei, en zoals al vele malen kan er nu geen fout zitten in de key eigenlijk, die staat goed ingesteld (en de router gerestart zoals dat moet). Hier zie je me de key invullen:

    http://www.adzndax.nl/media/asus-wl550ge-03.jpg

    En vervolgens geeft ie dit, maar dan 2 minuten lang, om daarna er ineens mee te stoppen zonder dat ik een verbinding krijg:

    http://www.adzndax.nl/media/asus-wl550ge-04.jpg

    Ik begrijp verder niet precies wat je bedoelt met de "configuratie van de wifi kaart", kan je me zeggen welk scherm je precies bedoelt?

  6. #6
    EINDELIJK!! ik heb het probleem gevonden..

    Toen ik nogmaals alle instellingen doorliep van de laptop, zag ik in de Eigenschappen voor Draadloze Netwerkverbinding een heleboel netwerken staan nog. Deze heb ik allemaal weggegooid, en 1 nieuwe aangemaakt voor het eigen netwerk met alle juiste instellingen. Vervolgens werkte alles ineens weer perfect. Hij hield dus nog oude instellingen vast in zijn database die niet meer van toepassing waren.

    http://www.adzndax.nl/media/asus-wl550ge-05.jpg

    Bedankt voor je hulp Joram!

  7. #7
    Graag gedaan, en veel plezier met je asus WL-500

Similar Threads

  1. Replies: 6
    Last Post: 09-08-2008, 07:33
  2. Probleem met Hostnames in Gateway mode...
    By molski in forum Dutch Discussion - Nederlands
    Replies: 2
    Last Post: 31-01-2006, 21:42
  3. Wireless probleem/beveiliging router
    By webbie in forum Dutch Discussion - Nederlands
    Replies: 0
    Last Post: 22-01-2006, 14:56
  4. probleem met NAT en voip via e-zi phonebox
    By wginneke in forum Dutch Discussion - Nederlands
    Replies: 1
    Last Post: 20-07-2005, 13:05
  5. WL500-G wireless probleem
    By carl in forum Dutch Discussion - Nederlands
    Replies: 5
    Last Post: 05-07-2005, 22:59

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •