Results 1 to 4 of 4

Thread: Ondersteuning 3 TB harddisk op mijn asus p5e-vm hdmi, bios 0709 (win 7 64-bit)

  1. #1

    Ondersteuning 3 TB harddisk op mijn asus p5e-vm hdmi, bios 0709 (win 7 64-bit)

    Waar kan ik erachter komen of mijn asus p5e-vm hdmi mobo met bios 0709, 3TB harddisks ondersteunt?

    Op de site van Asus kan ik er weinig over vinden. vip.asus.com/forum is ook down, dus ben ik hier.

    Puur voor de nieuwsgierigheid zou ik ook wel willen weten of mijn win 7 64-bit zou kunnen booten van deze harddisk.

  2. #2
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    The Netherlands - Eindhoven
    Posts
    1,767
    Quote Originally Posted by Hakkelaar View Post
    Waar kan ik erachter komen of mijn asus p5e-vm hdmi mobo met bios 0709, 3TB harddisks ondersteunt?

    Op de site van Asus kan ik er weinig over vinden. vip.asus.com/forum is ook down, dus ben ik hier.

    Puur voor de nieuwsgierigheid zou ik ook wel willen weten of mijn win 7 64-bit zou kunnen booten van deze harddisk.
    Zou wel moeten kunnen.
    Zolang je AHCI gebruikt als sata controller mode zou hij hem moeten kunnen volgens intel (controller is van intel op je asus mobo).
    Zorg wel dat je de laatste drivers hebt, je kan ze bijvoorbeeld upgraden via de intel driver update tool: http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

  3. #3
    Bedankt 'wpte' voor je antwoord. Heb je een linkje waar ik kan nalezen dat AHCI op mijn Asus-mobo via Intel dit ondersteund?

    Op http://nl.hardware.info/reviews/2212...j-3tb-schijven! vond ik het volgende:

    Harde schijven en SSD's voor de PC worden aangestuurd volgens de zogenaamde Logical Block Addressing (LBA) methode. Deze standaard deelt de totale capaciteit van de harde schijf op in blokken van 512 bytes, die elk afzonderlijk geadresseerd zijn. Binnen de meeste besturingssystemen worden harde schijven geformatteerd en gepartitioneerd volgens de Master Boot Record-methode. Binnen de MBR-systematiek zijn er 32-bits beschikbaar om data op de harde schijf te adresseren. Een 32-bit adressering betekent dus dat maximaal 232 = 4.294.967.296 blokken van 512 bytes aangestuurd kunnen worden. De maximaal te adresseren capaciteit voor een partitie is dus 4.294.967.296 x 512 = 2.199.023.255.552 bytes.

    Dat zou normaal gesproken betekenen dat je een harde schijf van 3 TB in minstens twee partities moet opdelen, om de volledige capaciteit te kunnen gebruiken. Gelukkig is er een alternatief voor de oude MBR-methode. Je kunt een harde schijf ook partitioneren middels de GPT (GUID Partition Table) technologie. Een belangrijk voordeel van GPT is 64-bit adressering. Dat betekent dat in theorie schijven van 8 zettabyte ondersteund worden. GPT wordt ondersteund in alle versies van Windows Vista en 7 (ook de 32-bit versies) en in de 64-bit versie van Windows XP. Ook MacOS X en Linux ondersteunen GPT.

    Maar daarmee is de kous nog niet af. Het aanmaken van een GPT-partitietabel mag dan in Windows niet zo ingewikkeld zijn, het gebruiken van zo'n disk als opstartschijf geeft ook problemen. Normale BIOS-systemen op moederborden ondersteunen alleen harde schijven met een MBR-partitie om van op te starten. Om te booten vanaf een GPT-schijf is een EFI (Extensible Firmware Interface) 'BIOS' vereist: standaard op Apple-computers en Intel-moederborden, maar bij andere moederbordfabrikanten pas sinds de nieuwe Sandy Bridge moederborden gemeengoed.

    Tenslotte moet ook je SATA-controller geschikt zijn voor 64-bit LBA adressering. Alle Serial ATA 600 controllers zijn dat per definitie. Intels oudere Serial ATA 300 controllers doen het alleen in de langzamere Native IDE modus.

    Samenvattend: om de schijf als één 3 TB partitie überhaupt te kunnen gebruiken heb je én een geschikte versie van Windows nodig (of een andere geschikt besturingssyteem) én een geschikte SATA-controller. Om op te kunnen starten van zo'n 3 TB partitie heb je EFI in plaats van een traditionele BIOS nodig. Met een modern Sandy Bridge moederbord heb je dat te pakken, maar bij oudere PC's is het opletten.

    Wil je 3 TB schijven gebruiken in een NAS, bekijk dan eerst de website van de fabrikant van je NAS of ondersteuning geboden wordt.
    Last edited by Hakkelaar; 05-02-2013 at 15:34.

  4. #4
    Join Date
    Dec 2007
    Location
    The Netherlands - Eindhoven
    Posts
    1,767
    Quote Originally Posted by Hakkelaar View Post
    Bedankt 'wpte' voor je antwoord. Heb je een linkje waar ik kan nalezen dat AHCI op mijn Asus-mobo via Intel dit ondersteund?
    Handleiding?
    http://usa.asus.com/Motherboards/Int...HDMI/#download
    Ik had de engelse handleiding bekeken, zie pagina 4-13 en 4-14 (of pdf pagina 65 en 66)
    Daar lees je over LBA, voor grote schijven
    Op pagina 4-14 lees je over hoe je AHCI kan instellen.

    Je zou dus gewoon bijvoorbeeld 4TB in je computer kunnen hangen, of je er van kan booten weet ik niet, de techniek die er voor nodig is is in ieder geval aanwezig.
    En anders blijf je nog altijd een kleine schijf houden als boot disk, ik zou namelijk niet weten waarom je een OS op zo'n grote schijf zou willen zetten.
    Last edited by wpte; 06-02-2013 at 17:35.

Similar Threads

  1. hdmi ul50e
    By reinhold in forum Dutch Discussion - Nederlands
    Replies: 1
    Last Post: 30-10-2012, 09:48

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •