Ik heb sinds een maand een Freecom Network Drive XS. Nu is de schijf via het netwerk te benaderen maar duurt het heel lang tot ik toegang krijg alsof de schijf in slaap is en eerst moet opstarten terwijl ik hem hoor draaien. Als ik de schijf dan kan benaderen kan ik een map openen en als ik dan een map daaronder wil openen dan gaat de schijf allereerst alles doorzoeken alvorens ik er in kan komen. Via Windows Verkenner kan ik dit probleem omzeilen door Directory Opus te gebruiken en kan ik het Mapgedrag aanpassen en Automatisch laden van bepaalde mappen uitschakelen. Deze functie kon in XP uitgeschakeld (http://support.microsoft.com/kb/320138/nl) worden maar bij Windows 7 niet. (en om nu software aan te schaffen speciaal om een probleem te omzeilen lijkt mij niet de oplossing) Echter bij gebruik van applicaties kom ik dit probleem dan wederom tegen wanneer ik bestanden wil openen of wegschrijven op de Network Drive.De benadering van alle computers in het netwerk gaat feilloos en heeft totaal geen vertraging. Ook de harde schijven die via USB aan de router zijn gekoppeld zijn zonder enige vertraging te benaderen tot op een maximale mapdiepte. Alleen deze schijf is het probleem.

Van de servicedesk van Freecom krijg ik onderstaande reactie:

Bedankt voor het bericht daarover en de screenshots. Het gaat dus om een ‘Freecom Network Drive XS 2TB’ (p/n: 32971).
Ik zie dat u al de laatste firmware versie 1.60 heeft geïnstalleerd. Ook is in de webinterface alles ingesteld zoals het moet.
Hier vindt u inderdaad geen instelling welk dit ‘gedrag’ van Windows 7 kan beïnvloeden ...
Het complete doorzoeken van de inhoud van een gedeelte map (SMB-share) is inderdaad een functie/instelling in het besturing systeem zelf.
En inderdaad kon men dit beïnvloeden onder Windows XP. Helaas moet ik u mededelen dat ook ons geen mogelijkheid bekend is om dit ook onder Windows 7 te kunnen bereiken. Het spijt me dat ik hiervoor geen oplossing kan bieden. Ik raad u aan in twijfel met de Microsoft helpdesk contact op te nemen.


Aangezien het hier om een SMB share gaat ben ik mijn aandacht gaan verleggen naar de Samba instellingen op mijn Asus WL500-W router. Ik heb een glasvezel aansluiting en direct na de aansluiting in de meterkast staat bij mij een Asus WL500-W (de provider verstrekt bij mijn abonnement geen router). Deze router bepaalt het netwerk verkeer in huis (DHCP). In een kamer waar de printer en computers staan staat ook een Asus WL500-W maar dan ingesteld als access point. Deze moet dienst gaan doen als printserver en om USB schijf op aan te sluiten wat ik voorheen ook had en wat goed werkte. Hier staat de Freecom NetworkDrive XS op aangesloten via een netwerk kabel.

Op beide routers draait Oleg firmware release 1.9.2.7-9

Mijn vraag is of er iemand bovenstaand probleem kent en of er iemand is die mij op weg kan helpen om de harde schijf op welk niveau dan ook direct te kunnen aanspreken.
Voorheen heb ik op deze router via een usb-hub drie schijven gekoppeld die probleemloos draaiden en snel waren te benaderen dus het gaat er bij mij niet in dat het met een netwerkschijf lniet mogelijk is om fatsoenlijk te benaderen met snelheden anno 2013.