Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 16 to 30 of 33

Thread: samba tut in het nederlands ?

  1. #16
    Ok niet goed gelezen.
    Joranq zei:
    Vergeet niet bij [IP Config > WAN & LAN > LAN IP Setting > Host Name] een hostnaam (bijv. WL500g) op te geven!

    En dat had ik dus niet gedaan. Zonder dit werkt SAMBA echt niet!

  2. #17

    Question

    Quote Originally Posted by joranq
    ...
    Update:
    Op het forum las ik dat het aangeraden wordt schijven te unmounten voor je reboot, daarom deze toevoeging. Kan iemand controleren of dit een correcte toevoeging is? Ik ben nu namelijk op mn werk en kan het niet testen! (dikgedrukte tekst verderop hoort bij deze toevoeging)

    [ mkdir -p /usr/local/sbin/ ]
    [ echo "#!/bin/sh" >> /usr/local/sbin/pre-shutdown ]
    [ chmod +x /usr/local/sbin/pre-shutdown ]

    ...

    Update:
    [ echo "umount /tmp/harddisk" >> /usr/local/sbin/pre-shutdown ]
    ...zou iemand dit nog kunnen bevestigen/controleren oid? Anders knip ik die toevoeging uit het stappenplan.

  3. #18
    Quote Originally Posted by joranq
    ...zou iemand dit nog kunnen bevestigen/controleren oid? Anders knip ik die toevoeging uit het stappenplan.
    Er valt weinig te controleren omdat de router down gaat op het moment dat pre-shutdown uitgevoerd wordt.
    Waneer je het commando vanaf de prompt uitvoerd, krijg je: umount: /tmp/harddisk: Device or resource busy
    Dit wordt door het stupid-ftpd proces veroorzaakt. Deze moet je dus eerst killen.
    Uit mijn Unix verleden ken ik het sync commando. Deze schrijft alle data uit de RAM naar disk. Wellicht dat dit een afdoende alternatief is.

  4. #19
    Ik heb alle stappen van de Tutorial Samba doorlopen.

    Echter als ik nu via netwerklocaties -> zoeken naar computers aan klik krijg ik een foutmelding:

    @home is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.

    Nu ben ik nog verder van huis!!

    Iemand die mij kan helpen?
    Last edited by Ibby; 26-11-2005 at 14:52.

  5. #20
    Als je de handleiding stap voor stap gevolgd hebt, probeer dan eens de werkgroep van je pc te veranderen naar "thuis".
    (rechtsklik op Deze Computer > Tabblad Computernaam > klik op "wijzigen" om je werkgroep aan te passen)

    In stap 7 wordt namelijk als werkgroep "thuis" ingesteld.

  6. #21
    Quote Originally Posted by joranq
    Als je de handleiding stap voor stap gevolgd hebt, probeer dan eens de werkgroep van je pc te veranderen naar "thuis".
    (rechtsklik op Deze Computer > Tabblad Computernaam > klik op "wijzigen" om je werkgroep aan te passen)

    In stap 7 wordt namelijk als werkgroep "thuis" ingesteld.
    Even een update.
    Ik heb Samba draaien nu.

    Na een reset van de router, alles weer doorlopen en nu werkt het wel.

    Bedankt voor de info nog!

  7. #22
    Join Date
    Jan 2005
    Location
    The Netherlands
    Posts
    11
    Ok, mooie tutorial, thanks en zo...

    Maar, Oleg en de zijnen zijn zo vriendelijk geweest een demo-mode te creeeren in de web-interface. Wat voor een voordeel biedt al dat getelnet nu nog als je gewoon een simpel thuis-sambatje met een usb-stickie (FAT32 - FTP werkt al prima bij mij) wilt maken?
    Ik neem aan dat deze demo-mode, als je hem activeert, hetzelfde doet als wat in de tutorial beschreven staat, of moet je ze naast elkaar gebruiken.
    Voor grotere harddisks en als je meer eigen controle wilt, bebrijp ik dat je vi moet gebruiken, moet telnetten en dan zie ik het nut van deze tutorial.

    Maar kan een simpel newbietje ook zonder?

    Thanks

  8. #23
    met die demo-mode bedoel je wsl de FTP-server?
    Als je puur FTP wilt draaien heb je inderdaad de tuturial niet nodig, gewoon gebruikers toewijzen en FTP enablen (volgens mij wordt hiervoer automatisch de FAT32-partitie gebruikt)
    Het voordeel van Samba is dat het gemakkelijk in een windowsomgeving werkt (firmware is Unix-based) en je kunt je samba-server dan ook benaderen als gedeelde mappen op een windows-pc.

    De vraag is dus waarvoor je je harddisk/usb-drive wilt gaan gebruiken?
    Ik heb beide draaien, via FTP kan ik extern op mijn schijf en via samba deel ik mappen binnen mn netwerk; films, muziek en software beschikbaar op het netwerk.

    Ik zou zeggen, probeer het allebei uit

  9. #24
    Join Date
    Jan 2005
    Location
    The Netherlands
    Posts
    11
    Quote Originally Posted by joranq
    met die demo-mode bedoel je wsl de FTP-server?
    Nee, demomode van de Samba-webinterface in Oleg's nieuwste firmwares. (Enable Samba demo-mode? )

    Heb het gewoon maar uitgeprobeerd, en heb nu net als joranq ftp en samba draaien, gewoon ingesteld via webinterface. Naar volle tevredenheid. Die interface is voor Samba wat minder uitgebreid, maar voldoet prima.
    Blijft mijn vraag: wat biedt handmatige configuratie zoals beschreven in de tutorial voor'n voordeel?
    Niet dat ik hier persoonlijk antwoord op nodig heb, maar voor z'n algemeenheid: misschien moet bovenaan de tutorial duidelijk worden waar hij precies voor dient (en dat je hem dus niet nodig hebt als de webinterface voldoet: is dat dus zo??)

    BTW: ik ken het verschil tussen samba en ftp, weet dat de router op linux draait etc. Heb alleen geen zin om tijden textbased te prutsen als dat niet nodig is en kan me voorstellen dat meer mensen dat niet willen als het ook makkelijk kan.
    non-profit ram

  10. #25
    Ik heb de instellingen van joranq zover dat ik weet goed gevolgd zonder fouten, het enigste wat ik niet heb gedaan is de harde-schijf naar ext3 en fat_32 geformateerd ik heb een grote NTFS harde-schijf (maar dat zal mijn probleem niet verooraken?).

    Het probleem is als volgd,

    Als ik de router (via samba) benader via \\192.168.1.1 dan zie ik in mijn titel balk "Samba 2.0.10-security...." en ik zie een map "Share" jammer genoeg kan ik daar niet in of er iets in kopieren. Als ik op de FTP manier connect (ik heb dan een wachtwoord + username ingesteld ) (ftp://username:wachtwoord@192.169.1.1) dan krijg ik steeds de pop-up van IE om opnieuw in te loggen. Als ik geen wachtwoord en geen username instel dan kan ik wel op de FTP en krijg ik de map : "System Volume Information" te zien, maar dan kan ik nog niks uploaden.
    FOUT:
    Er is een fout opgetreden bij het naar de FTP-server kopieren van een bestand. Zorg ervoor dat u de bevoegdheid hebt om bestanden naar de server te kopieren.

    Details:
    220 Type set to I
    227 Entering passive mode (192,168,1,1,4,2)
    501 Error in parameters
    Dus kortom wat niet werkt:
    - Ik kan niet in de map Share via Samba
    ( FOUTMELDING:
    \\WL500G\share is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheer van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

    Kan het netwerkpad niet vinden. )

    - Ik kan hem niet connecten via de FTP manier, alhoewel dat wel de bedoeling was.

    Ik hoop dat iemand mij hier mee verder kan helpen!

    Alvast bedankt

    Mark
    Last edited by Mark; 04-02-2006 at 16:50.

  11. #26
    Quote Originally Posted by Mark
    het enigste wat ik niet heb gedaan is de harde-schijf naar ext3 en fat_32 geformateerd ik heb een grote NTFS harde-schijf (maar dat zal mijn probleem niet verooraken?).

    Dus wel.

    Je kunt geen NTFS HD aan de router hangen. Vergeet het maar.
    De software in de router ziet alleen Ext3 of Fat32 Schijven.

    Dus je zult eerst de HD weer aan de PC moeten hangen en omzetten naar Ext3 en Fat32
    Ik heb er Ext3 opstaan en werkt perfect!

  12. #27
    Quote Originally Posted by Ibby
    Dus wel.

    Je kunt geen NTFS HD aan de router hangen. Vergeet het maar.
    De software in de router ziet alleen Ext3 of Fat32 Schijven.

    Dus je zult eerst de HD weer aan de PC moeten hangen en omzetten naar Ext3 en Fat32
    Ik heb er Ext3 opstaan en werkt perfect!
    Ik heb hem nu als Ext3 geformateerd, alles werkt perfect de rechten etc...etc... ik dank je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vriendelijk

    [EDIT]
    Als ik via mijn netwerk locaties -> Samba -> iets upload dan geeft hij toch nog een error aan dat de schijf vol is en/of beveiligd is... Ik gebruik wel accounts want als ik via IE of via een FTP programma inlog en upload werkt het wel, kan ik dat oplossen/verhelpen?
    Last edited by Mark; 04-02-2006 at 18:18.

  13. #28
    Ik heb dat even gecheckt bij mij, maar daar werkt het wel.

    Als ik de netwerklocaties open zie ik staan:
    mobile_ext3 op Samba 2.0.10-security-rollup (Hd_router)

    Als ik die map dan open kan ik er gewoon naar uploaden.

    Maar ik vind dit te omslachtig.
    Ik gebruik Total Commander om bestanden over te zetten.
    Dit is veel overzichtelijker en dus makkelijker.

  14. #29
    Ik gebruik er Flashfxp voor.. maar nu een ander probleem als ik mappen wil uploaden dan zegt de FTP server dat ik er geen machtigingen voor heb. Terwijl ik alle rechten heb, ik kan zelf wel mappen aanmaken maar niet uploaden

    Flashfxp(FTP programma) fout:
    [R] MKD /Apps/Partition magic 8
    [R] 553 Permission denied.
    [R] CWD /Apps/Partition magic 8
    [R] 550 /Apps/Partition magic 8: No such directory.

    InternetExplorer fout:
    Fout met FTP-map:

    Er is een fout opgetreden bij het naar de FTP-server kopieren van een bestand. Zorg ervoor dat u de bevoegdheid hebt om bestanden naar de server te kopieren.

    Details:
    200 Type set to I
    227 Entering Passive Mode
    491 Download in progress
    Last edited by Mark; 07-02-2006 at 16:05.

  15. #30
    Probeer het eens zonder spaties..

    Of gebruik i.p.v. spaties underscores, of scores (streepjes dus: _ en - )

    (vroegah.. vroegah had je helemaal geen spaties in bestands & directory namen )

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

Similar Threads

  1. [Uitleg] Hoe Forum taal instellen op nederlands
    By Antiloop in forum Dutch Discussion - Nederlands
    Replies: 1
    Last Post: 01-05-2005, 22:12

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •