Results 1 to 5 of 5

Thread: printer offline; print verdwijnt in zwart gat.

  1. #1

    printer offline; print verdwijnt in zwart gat.

    Ik heb een Canon IP3600 printer aangesloten op de USB poort van mijn WL500G (met Oleq image). Op de XP PC alles geinstalleerd (netwerk raw ipnode).

    Printen gaat in principe goed met de volgende opmerkingen:

    -als de printer aanstaat zegt mijn windows PC dat de printer niet reageert maar de print komt er goed uit.

    -als de printer uitstaat geeft mijn PC geen foutmelding maar verdwijnt de gestuurde data in een zwart gat.

    Het lijkt er dus op dat p910nd niet ziet dat er geen printer aanwezig is en dat niet doorgeeft aan windows. Met dmesg is goed te zien dat printer.c 'ziet' dat de printer aangezet wordt en dat hij uitgaat.

    Voor dat iemand opmerkt dat p910nd de printer kennelijk niet ondersteunt wil ik graag zeggen dat dat slechts kan slaan op mijn eerste opmerking (melding "printer reageert niet"). Als er geen printer is aangesloten lijkt mij dat de p910nd daemon dat gewoon zou moeten opmerken.

    Ook het starten van p910nd met de -b vlag (bidirectional) heeft geen positief effect.

    Kan iemand bevestigen dat een print naar een offline printer inderdaad geen foutmelding of gevulde queue oplevert? Of doe ik wat fout?

  2. #2
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    the netherlands
    Posts
    155
    Aan de mijne hangt een hubje met daaraan onder anderen een ip3500. Als ik een printje stuur gaat de printer aan, print het spul en gaat na 5 minuten weer uit.

    Ik heb in de windows machines hier die printer monitor zooi uitgeschakeld, dat werkt inderdaad niet omdat die software niet geschreven is voor printers die anders worden aangesloten dan rechtstreeks op de usb poort van het werkstation.

    Heel soms heb ik het hier ook wel dat de printer daemon printjes accepteert en dat ze dan inderdaad "ab ins Blaue hinein gaan". Meestal reboot ik me routertje dan en dan werkt het weer.

    Printen naar een niet aangesloten printer levert inderdaad geen enkele terugmelding op aan het werkstation wat probeert te printen.

    Mijn printer hangt aan een geschakelde spanningsrail, en vroeger gebeurde het nog wel eens dat die rail uit stond en men toch wilde printen. Dat heb ik inmiddels verholpen.

    groet,

    Wiz

  3. #3
    Hallo Wiz,

    bedankt voor je reactie.

    Een paar dingen begrijp ik niet:

    je zegt "Als ik een printje stuur gaat de printer aan, print het spul en gaat na 5 minuten weer uit." wat bedoel je hiermee. Mijn Canon heeft een aan/uit knop en een formfeed knop: ik vind het wat zonde om de printer altijd aan te laten staan; is er een soort standby mode?

    je zegt:"Ik heb in de windows machines hier die printer monitor zooi uitgeschakeld". wat bedoel je hiermee? Heb je spooling uitgezet? (Ik gebruik XP, geen Vista)

    Bij voorbaat dank voor je reactie.

  4. #4
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    the netherlands
    Posts
    155
    Nee, die windows drivers hebben een printer monitoring tool die meteen begint te miepen dat ie geen contact met de printer kan vinden.
    Dat ding zou moeten aangeven hoe ver de printer is met de printjob en hoeveel inkt er nog in zit, maar die zoeken naar een usbprinter op de machine waar je de printopdracht verstuurd.

    Die heb ik uitgeschakeld, anders blijft het ding mopperen dat ie de printer niet kan vinden.

    je zegt "Als ik een printje stuur gaat de printer aan, print het spul en gaat na 5 minuten weer uit." wat bedoel je hiermee. Mijn Canon heeft een aan/uit knop en een formfeed knop: ik vind het wat zonde om de printer altijd aan te laten staan; is er een soort standby mode?
    Ja, als je in de opties van de driver kijkt zit er ergens een optie power. Ik heb de mijne zo ingesteld dat hij na 5 minuten weer uitschakelt als er verder niet geprint wordt.

    Hij gaat hier vanzelf aan zodra er een printjob wordt gestuurd, en na 5 minuten weer uit, da's reuze handig, anders staat ie de hele tijd aan voor nop.

  5. #5
    Ik heb het nu ook voor elkaar. Ook mijn Canon IP3600 heeft zo'n standby optie. Het stroomgebruik blijft dan vrijwel nul (minder dan 1 watt) en hij gaat aan als je er iets heen stuurt (en blijft dan 5 minuten aan, verbruik 7 watt).

    Aan de windows kant heb ik ook het nodige afgezet: windows zegt nog wel dat de printer niet reageert maar dat moet je dus negeren.

    Op mijn ADSL router heb ik de 9100 poort geforward zodat ik nu overal met mijn portable met dongle kan printen thuis. Dat is natuurlijk weer een potentieel gat maar er zit volgens mij weinig risico aan (behalve dat nu iemand bij mij thuis kan printen).

    Ik blijf het functioneren van de p910nd en windows wat raar vinden: dat windows niet transparant naar de IP-poort kan printen en dat de printerpoort daemon p910nd print naar een device waarvan hij kan zien dat het er niet is.

    Bedankt voor de suggesties.

Similar Threads

  1. USB Hub and printer does not work
    By Tamadite in forum WL-500gP Q&A
    Replies: 9
    Last Post: 26-10-2008, 00:36
  2. Lexmark printer
    By Joe Blow in forum WL-500g Q&A
    Replies: 2
    Last Post: 20-06-2008, 12:48
  3. Does it print thru Wi-Fi printer?
    By myst3000 in forum WL-500gP Q&A
    Replies: 2
    Last Post: 26-08-2007, 15:32
  4. KONICA MINOLTA 2300W [LPT] - Unable to print
    By mattez in forum WL-500g Q&A
    Replies: 1
    Last Post: 13-06-2006, 21:19

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •