Results 1 to 8 of 8

Thread: Hoe zit dat met de beveiliging van de Oleg Firmware

Hoe zit dat met de beveiliging van de Oleg Firmware

Hallo, Forum leden.

Ik ben nieuw hier en ik kwam hier eigenlijk terecht omdat ik wat informatie wou hebben over de bekende Oleg Firmware voor onze Asus WL500GP.

Ik ben bezig met een eigen website alleen om het te doen met een free hosting service wil ik eigenlijk niet meer dit omdat je allerei beperkingen hebt. Nu had ik gelezen dat je met de Oleg firmware een complete webserver met php,mysgl, sqlite, http kon opzetten. Dit lijkt mij een zeer practiese oplossing alleen ik heb nog wat twijfels.

1- Hoe zit het met de beveiliging van de openstaande poorten (80,8080).

Ik heb voorheen op mijn eigen computer een servertje draaiend gehad alleen kreeg een hoop ellende met reclame, pop-ups, virussen. dit wil ik niet nog een keer.

2- De instellingen op de router zoals ze nu zijn worden die verwijderd als ik de firmware van Oleg erop zet.

-+ Kunnen jullie mij tips geven (beveiliging, instellingen, links naar tutorials).

Groetjes Wassertje
    Last edited by wassertje; 11-08-2008 at 19:37.

Als je serieus een website wilt gaan hosten met mysql eronder zou ik dat niet op die asus doen.

De core business van het apparaat is namelijk pakketjes routeren, en firewalling en wireless access point zijn. De processor capaciteit en beschikbare geheugen zijn dus afgestemd op deze taken.

Tuurlijk kan je er een webserver op draaien, en kan je er mysql bij klussen, maar daar is het apparaat eigenlijk niet voor bedoeld.

ach dat is nou ook weer een beetje onzin he wiz...

Als je poorten opend kun je ervoor kiezen gewoon die poorten te openen, maar je kan ook wat geavanceerdere dingen instellen via de linux firewall.
    je moet wel dan wat weten over die taal, maar het is niet al te moeilijk

Wat wiz zegt over dat het een router is, en dus alleen maar pakketjes moet verwerken is waar, echter gebeurt dit allemaal via een aparte chip, dus je hebt dan nog een mooie cpu over.
    wat ik bedoel is, dat al dat routeren de cpu niet belast, en dat je de cpu dus kan gebruiken voor heel wat dingen.
    Om nog een sterker weerwoord te geven: de cpu die er in zit is gemaakt voor fileservers en multimedia servers... en internet is tegenwoordig wel multimedia right?

Je kan al deze dingen er opzetten waar je het over hebt, echter zal het niet al te snel zijn.
    Zo doet mijn geoverclockte router 3.56sec over om een php pagina te renderen.
    terwijl een professionele hosting server er slechts 0.15sec
    het is natuurlijk wel een zware pagina, maar ik vind het goed browsebaar, niet echt super traag, maar het werkt allemaal wel
    Ik heb altijd problemen gehad met http en apache op de oleg om eerlijk te zijn... ik gebruik nu lighttpd, waarin je echt gigantisch veel dingen kan instellen, en nog makkelijker dan apache

lighthttpd + php: http://wl500g.info/showthread.php?t=5247
    mysql: http://wl500g.info/showthread.php?t=8236

voor alles goed in te stellen (doe dit voordat je webservers gaat installeren): http://wl500g.info/showthread.php?t=10307

en qua settings, ja die gaan verloren, je moet ze allemaal naar factory default resetten nadat je oleg hebt geflashed om er zeker van te zijn dat alles goed werkt
    je kan ook nog de poort van de webinterface veranderen zodat je website op poort 80 kan lopen
    http://oleg.wl500g.info <-als je de firmware wil downloaden

niet om het een of ander, maar 3,56 seconden of 0,15 seconden vind ik nogal een behoorlijk verschil en al zeker in beleving van het browsen op een pagina

het is natuurlijk de vraag, wil je de moeite erin steken om dit werkend te krijgen en dan voor lief te nemen dat je pagina's vrij traag (naar mijn mening) weergegeven worden of dat je beter 35 euro (daar verkoop ik zelf de goedkoopste voor) een hostingpakketje pakt

verder poort 80 en 8080 hoeven niet beveiligd te worden,
    waarschijnlijk heeft je PC voorheen rechtstreeks op internet (zonder firewall) aangesloten gezeten.

My little Asus Collection: Too much to fit inhere, my 2 babies:WL500w 1.9.2.7-10(OLEG) VX2SE Yellow Lamborghini notebook

WL500g Forum Asus Files OpenDir

Asusforum.NL -- Asusforum.DE -- Asusforum.RU -- Asusforum.PL -- Asusforum.NET -- Asusforum.EU -- Asusforum.BE -- Asusforum.ES -- Asusforum.INFO

Quote Originally Posted by wpte View Post
    ach dat is nou ook weer een beetje onzin he wiz...
    Leg dat eens uit dan? Wat is een beetje onzin?

Tuurlijk krijg je het wel aan de gang maar dat zal zeker niet snel zijn, en ten koste gaan van wat het apparaat allemaal nog meer zou moeten doen.

Het ligt eraan wat je draait,

ik heb een content management systeem (dixit) i.c.m. mysql wat binnen een seconde een pagina genereert..

ik heb er echter ook meerdere content management systemen i.c.m. mysql die de nodige seconden gebruiken (2-3sec, : AIOCP, joomla, mambo)

maar ik heb er ook een welke geen mysql nodig heeft (gebruikt gewoon een flatfile als opslag) deze is wel echt snel met het genereren van pagina's: http://www.cmsimple.com/

Aan de andere kant draai ik ook nog een online applicatie waarin zeg maar alle inhoud van muziekbestanden wordt geladen, ik kan inmiddels melden dat met meer dan 45.000 muziek bestanden deze zeker niet snel reageert.. (seconde of 6-7 per pagina)

echter, als je de performance afsteekt tegenover de hardware die in de asus zit, dan presteert het heel goed..

Altijd heel goed kijken naar wat je toepassing is, en daar je benodigdheden (resources) op afstemmen.
    Een ferrari is ook totaal ongeschikt om bij de buurtsuper inkopen te doen.. de deux-cheveaux (citroen eend) daarentegen is hier prima voor.. die eieren in dat mandje zullen zeker niet breken..
    echter.. op die Deutsche Autobahn heb je weer niets aan die eend..

Ik ben tevreden met de performance van de asus, zeker i.c.m. het stroomverbruik. Voor maar een beetje stroom heb je wel 24/7/365 je data online.
    Als de asus net zoveel stroom zou verbruiken als een pc, had ik ook de performance van een pc verwacht... (maar goed, ik kan van mijn eend niet verwachten dat'ie net zo snel is als die ferrari, en dan nog net zo zuinig zijn als die eend ook.. )

imho. het megahertz per watt ratio van deze asus is top.

Quote Originally Posted by wiz View Post
    Leg dat eens uit dan? Wat is een beetje onzin?

Tuurlijk krijg je het wel aan de gang maar dat zal zeker niet snel zijn, en ten koste gaan van wat het apparaat allemaal nog meer zou moeten doen.
    nou, asus bied het zoiezo al aan als "more than just a router" en "Multi-Functional Wireless Router"

ik bedoel, dan kun je niet zeggen dat uiteindelijk het niet veel meer kan dan routeren

en het langzaamste is en blijft toch wel de php... mysql is redelijk snel als je niet van alles in gaat laden, gewoon een paar queries gaan net zo snel als een quad core pc als op de router.

Ik zou gewoon een hostingpakket bij een webhosting bedrijf aanraden.

Het kan nog geen 30 euro per jaar incl BTW kosten en je hebt geen omkijken naar beveliging en onderhoud. Realiseer je wel dat je voor sommige dingen steeds instellingen moet wijzigen op je router.

Daarnaast moet je een domeinnaam te koppelen aan je huis ip en als je internet uitvalt of geen stroom meer hebt, gaat je website niet meer verder.

Een webhoster houdt de server up-to-date voor jou en die is meestal 99.9 up