Log in

Bekijk de volledige versie : Problemen bij het updaten van de ipkg pakketten

Getyours
15-03-2007, 20:25
Ik krijg het niet voor elkaar de ipkg pakketten te updaten

Zie hier

http://www.getyours-it.nl/wl500.JPG

Heeft een van jullie een tip

Antiloop
15-03-2007, 21:18
je dns werkt niet, of het apparaat heeft geen dns ingesteld staan

staat ie in AP mode met statisch IP ?

Getyours
15-03-2007, 21:52
Mijn router de wl 500g staat achter de livebox hij heeft dus geen router functie maar hub functie er is wel een dns ingesteld bij de lan setting en nu ook bij de wan setting

Het zou toch ook mogelijk moeten zijn om de pakketten handmatig te installeren.

De mappen zijn zichtbaar in mij netwerk locaties

avberk
16-03-2007, 08:09
Handmatig kan ook. Moet je eerst het pakket downloaden vanaf hier bv:
http://ipkg.nslu2-linux.org/feeds/unslung/wl500g/

en bv in /opt zetten. (kan handig met 'winscp')
Daarna het volgende commando:

ipkg install /opt/package.ipk

Getyours
16-03-2007, 10:38
Het programma winscp ken ik niet krijg ook geen verbinding met de router.
Misschien dan je mij kan vertellen welke poort ik moet gebruiken?

Er staan twee ipkg bestanden op die site van jou snelkoppeling ik ga er van uit dat ik de nieuwste moet hebben.

Tijdens het installeren krijg ik de volgende fout melding

ERROR: File not found: /opt/lib/ipkg/lists/wl500g
You probably want to run `ipkg update'
ERROR: File not found: /opt/lib/ipkg/lists/wl500g
You probably want to run `ipkg update'
ipkg_get_install: ERROR: Cannot find package ipkg in /opt/lib/ipkg/lists
ipkg_get_install: Check the spelling and maybe run `ipkg update'.

2fast4you
16-03-2007, 20:07
Ik heb het zelfde probleem, tot nu toe helaas ook nog geen oplossing.

Grote vraag is welk bestand moet worden gedownload, ipkg_5_5_5_web is volgens mij niet het juiste bestand.

Antiloop
16-03-2007, 20:25
als je wl500g als AP ingesteld is kan ik geen DNS instellen, dus vraag ik me af hoe je dit gedaan hebt?

en om te kijken of er een DNS server ingesteld is voer dit commando uit in de SSH of TELNET

cat /etc/resolf.conf

en post hier de uitkomst (als die er is)

2fast4you
16-03-2007, 20:41
@antiloop

na invoer van opgegeven code krijg ik

cat /etc/resolf.conf
cat: /etc/resolf.conf: No such file or directory

ben er inmiddels wel achter dat de ipkg pakage gedownload kan worden op de volgende site http://wl500g.dyndns.org/ipkg/
bestand hernoemen naar ipkg.ipk en overzetten naar asus.

Echter dan komt het volgende probleem en dat is de update van de packages, wederom geen verbinding mogelijk
[admin@vermeulen root]$ /opt/bin/ipkg update
Downloading http://wl500g.dyndns.org/ipkg/Packages
wget: wl500g.dyndns.org: Unknown host
Downloading http://ipkg.nslu2-linux.org/feeds/unslung/wl500g/Packages
wget: ipkg.nslu2-linux.org: Unknown host
An error ocurred, return value: 2.
Collected errors:
ipkg_download: ERROR: Command failed with return value 1: `wget --passive-ftp -q -P /tmp/ipkg-KnnJWi http://wl500g.dyndns.org/ipkg/Packages'
ipkg_download: ERROR: Command failed with return value 1: `wget --passive-ftp -q -P /tmp/ipkg-KnnJWi http://ipkg.nslu2-linux.org/feeds/unslung/wl500g/Packages'
kan uiteraard ook hier weer handmatig bestand downloaden, echter in welke dir moet dit worden geplaats en welke van de 2 packages bestanden.

alvast bedankt

Getyours
17-03-2007, 04:25
Het plaatsen van de pakketten in de verschillende mappen heb ik ook geprobeerd misschien is het makkelijker om uit te zoeken of er toch een dns ingevoerd kan worden. Of dat de dns dat werkelijk het probleem is?

2fast4you
17-03-2007, 19:46
Ik heb de oplossing gevonden probleem zit hem blijkbaar inderdaad in de dns, na de asus weer ingesteld te hebben als homegateway (en weer te gaan spellen met de lan instellingen, de mijne zit achter de Zyxel van tiscali en moet dus een ander ip reeks afgeven dan de zyxel.) werkt alles als een trein.

zyxel zit nu in reeks 192.168.1.xxx
asus in 192.168.2.xxx
beide wel in zelfde subnet

Bedankt voor de tips.
@getyours
ik hoop dat ook jij hiermee bent geholpen.

Getyours
17-03-2007, 22:12
Dus dat betekend dat je asus de DHCP voor het netwerk is?

Misschien makkelijk als je verteld wat je precies gedaan hebt zodat iedereen op dit forum er wat aan heeft

2fast4you
18-03-2007, 12:32
Dus dat betekend dat je asus de DHCP voor het netwerk is?

Misschien makkelijk als je verteld wat je precies gedaan hebt zodat iedereen op dit forum er wat aan heeft

Ja en Nee,

Ik heb mijn netwerk tijdelijk in 2 delen verdeeld, d.w.z. alles wat op de Asus is aangesloten krijg inderdaad van de Asus zijn IP (DCHP enabled), maar de Asus krijgt zijn ip vervolgens van de Zyxel evenals zijn DNS gegevens.
Instellingen Asus WL500gp:
DNS bij Wan instellingen staat op auto, maar bij DHCP instellingen staat het gateway adres van de Zyxel (dit is ten slotte de DNS relay server) ingevuld bij zowel DNS server 1 als bij WINS server. Bij DNS server 2 staat vervolgens het IP van de Asus.
Dus bijvoorbeeld bij WAN & LAN
WAN instelling
Verkregen IP in mij geval Zyxel (auto of statisch) 192.168.1.2
vervolgens bij LAN instelling
Hostname: Asus
IP: 192.168.2.2
subnet 255.255.255.0
Ten slotte bij DHCP server
DHCP enable
Domain name: Doe wat leuks (mag ook blank)
ip pool 192.168.2.20 tot 192.168.2.254
subnet 255.255.255.0
Gateway toegekende adres van Zyxel in dit voorbeeld 192.168.1.2
DNS 1: 192.168.1.2
DNS 2: 192.168.2.2
WINS : 192.168.1.2

en Alles werkt, d.w.z. het internet en dns relay. Heb echter wel ontdekt dat ik nu netwerk problemen ondervind. Helaas kan ik nu niet meer met de PC's die rechtstreeks op de Zyxel zijn aangesloten de PC op de Asus benaderen, andersom gaat het wel dus zal nog wel iets ergens moeten aanpassen ben er alleen nog niet uit wat.

Ik hoop een ieder hiermee geholpen te hebben.
greetz 2fast4you

Getyours
18-03-2007, 13:16
Ik zal er eens mee aan de slag gaan. Als ik het voor elkaar heb zal ik de bijbehoorende plaatjes hier erbij zetten

Het bereiken van de pc's in netwerk twee zou moeten kunnen door bijvoorbeeld een vpn verbinding tussen de diverse pc's te maken.

Als je van thuis naar je werk een vpn verbinding maak doe je dit ook over twee netwerken zei het dat je hier twee thuis domeintjes krijgt

De Netwerkkabel van de internetmodem in jouw geval de zyxel naar de asus zit dan op de wan poort?

mistraller
18-03-2007, 14:15
De file heet resolv.conf

Ik had het "probleem" ook, mijn deluxe staat ook als AP ingesteld.

Ik heb heel simpel de volgende regels aan mijn post-boot toegevoegd:

# Write DNS server to resolv.conf
echo "nameserver 194.109.6.66" >> /etc/resolv.conf

(ip adres is de DNS server van xs4all, vervang dus even met je eigen dns)

Ik heb gewoon geprobeerd of ik daarna naar buiten kon pingen, en dat werkte. Je kan ook gewoon even resolv.conf zelf aanpassen met vi/nano/echo (vul in wat je handig vindt), dat werkt direct, er hoeft niets gerestart te worden.

Probleem opgelost.

Getyours
19-03-2007, 01:07

Ik heb geen resolve.conf maar het moet mogelijk deze zijn deze zelf aan te maken de map etc die bestaat al nu moet ik alleen nog weten welke regel ik in die resolve.conf moet zetten.

Getyours
19-03-2007, 17:46
Het lijkt er op dat ik het probleem heb gevonden

De livebox is de modem router die internet en telefoon verzorgt tevens geeft de DHCP server in deze modem/router ook alle ip adressen in het net werk.

De Asus router staat nu als AP ingestelde zoals je hier onder kunt zien.

http://im1.shutterfly.com/procserv/47b7dd38b3127cce82b3a0553ffc00000016108CZtnDdsxa0

Hierna zet je bij ipconfig de instelling "get Ip automatically" op YES

http://im1.shutterfly.com/procserv/47b7dd38b3127cce82b3ba53bec700000016108CZtnDdsxa0

Als je nu naar status en log status gaat zie je het volgende

De asus heeft een nieuw ipadress gekregen

http://im1.shutterfly.com/procserv/47b7dd38b3127cce82b3b06abefb00000016108CZtnDdsxa0

Bij elke stap die hier aangegeven is moet je tussen door even opnieuw opstarten. Zorg er ook oor dat je de modem/router kunt blijven bereiken. Als de asus automatisch een ipadres heeft verkregen moet je in je modem router kijken wat het ipadres is of je kunt kijken of hij bereikbaar blijft met http://wl-500 of de naam die je de router hebt gegeven.

Hierna werkt het pingen naar buiten en dus ook de tutorials die op macsat.com staan

mistraller
19-03-2007, 20:08

Ik heb geen resolve.conf maar het moet mogelijk deze zijn deze zelf aan te maken de map etc die bestaat al nu moet ik alleen nog weten welke regel ik in die resolve.conf moet zetten.

Ten eerste moet je goed lezen: want de file heet resolv.conf en niet resolve.conf!!!

ten 2e: de oplossing staat recht voor je neus: Als je gewoon echo "nameserver DNSIPADRESVANJOUWPROVIDER" >> /etc/resolv.conf op de prompt uitvoert dan wordt de file aangemaakt en staat de juiste regel (in mijn geval dus: nameserver 194.109.6.66) netjes in de file.

Als je DHCP gebruikt dan wordt dit automatisch goed afgehandeld. Veel mensen gebruiken echter liever een vast ipadres voor de router, omdat ie dan van buitenaf veel makkelijker bereikbaar is, bv als je een webserver hebt draaien en zo. En dan is dit bovenstaande een hele simpele oplossing.

Getyours
19-03-2007, 20:30
Ten eerste moet je goed lezen??????!!!!!!!!

ten 2e: ?????!!!!!!

De les lezen dat doe thuis maar of tegen je hond het is en blijft een forum je bent hier om of elkaar te helpen of ervaringen te delen. Als je sociaal wat vaardigheden te kort komt dan zijn daar ook diverse forums voor waar je je helemaal kunt uitleven.

Maar goed de oplossing had ik al zoals je heb kunnen lezen maakte een kleine vergissing tijdens het configureren.

2fast4you
20-03-2007, 15:53
ik hem hem wel maar is leeg dus waarschijnlijk volstaat het om hem aan te maken en de nameserver er in te zetten

mistraller
20-03-2007, 17:10
Ten eerste moet je goed lezen??????!!!!!!!!

ten 2e: ?????!!!!!!

De les lezen dat doe thuis maar of tegen je hond het is en blijft een forum je bent hier om of elkaar te helpen of ervaringen te delen. Als je sociaal wat vaardigheden te kort komt dan zijn daar ook diverse forums voor waar je je helemaal kunt uitleven.

Maar goed de oplossing had ik al zoals je heb kunnen lezen maakte een kleine vergissing tijdens het configureren.

Ja sorry hoor maar als ik tot 2 keer toe aangeef hoe de file heet...
Bedenk wel dat ik de moeite neem OM te reageren. Ik had exact hetzelfde probleem als jij, en ik geef je de oplossing. Dat jij het dan met DHCP wil oplossen is prima, maar niet de meest handige.

Kijk nu zelf eens hoe je reageert. Ik geef in puntje 2 gewoon netjes aan wat jij vraagt.

Als jij je aangevallen voelt is dat jouw probleem en niet het mijne. Als dat het enige is wat jij uit mijn posts haalt, dan ben jij hier degene die misschien niet helemaal doorheeft hoe een forum werkt. Jij bent immers de vragensteller.
Maar goed, ik zal me voortaan stil houden als je een probleem hebt wat ik ook heb gehad... ;)

ik hem hem wel maar is leeg dus waarschijnlijk volstaat het om hem aan te maken en de nameserver er in te zetten

Het gekke is, dat als je handmatig de nameserver regel toevoegt, en dan met flashfs de boel opslaat dat na een reboot toch alles weer weg is. Hoe dat komt weet ik niet precies, maar daarom heb ik dus gewoon in m'n post-boot file de "echo" regel gezet, zodat bij iedere reboot de nameserver ingevuld wordt. En dan werkt het prima.
Ik kwam het probleem overigens voor het eerst tegen bij het instellen van mijn timeserver (ntp), op naam kon ik die niet bereiken, op ip wel. Dat lag dus ook aan dit probleempje. (toenertijd opgelost door gewoon een ipadres bij ntp in te vullen)

Het is een verandering die in de 7f release (Oleg) is doorgevoerd:

Default gateway no longer appears in the nameserver list in the AP mode

Met de 7e had ik dit namelijk nog niet.

avberk
20-03-2007, 20:59
resolv.conf in /usr/local/.files zetten en dan

flashfs save
flashfs commit

en ziedaar het moet een reboot overleven...

mistraller
20-03-2007, 21:04
resolv.conf in /usr/local/.files zetten en dan

flashfs save
flashfs commit

en ziedaar het moet een reboot overleven...

Been there, done that, met als resultaat; een lege file. Ik heb alles geprobeerd, ook de file onder /tmp meegeflashed, het ging niet. Alle andere files gaan wel gewoon goed. Ik vermoed dat de file dus zelfs leeggehaald wordt bij een reboot omdat ie als AP ingesteld staat.
Daarom heb ik het met post-boot opgelost. (en dat had ook niet gewerkt als ik die niet in de .files had gezet en dan flashfs-en) ;)

btw, je vergeet flashfs enable, voor de zekerheid ;)

Ik heb in mijn /opt/bin een script "fl" aangemaakt waarin de drie flash regeltjes staan; zodoende hoef ik slechts fl te typen...lekker lui :)
Oh, en dat script natuurlijk wel even execute rechten geven met chmod +x ;)

avberk
20-03-2007, 21:38
Ik heb het gemerkt.

Oleg bedankt :(

Antiloop
20-03-2007, 22:23
Ik heb het gemerkt.

Oleg bedankt :(

het klopt niet om de gateway standaard als nameserver op te nemen
het is niet de bedoeling om een firmware neer te zetten die rare dingen in het wilde weg doet (zoals een gateway als dns gebruiken)

je kunt de /etc/resolv.conf wel vullen tijdens boot

plaats dit stukje bijv. in je post-boot (/usr/local/sbin/post-boot), ik ga er even vanuit dat je deze basiskennis hebt, en zoniet dit opzoekt op het forum

DNS1="`nvram get wan_dns1_x`"
DNS2="`nvram get wan_dns2_x`"
echo "nameserver $DNS1" >> /etc/resolv.conf
echo "nameserver $DNS2" >> /etc/resolv.conf

en stel je nameservers met deze commando's in:

nvram set wan_dns1_x=123.123.123.123
nvram set wan_dns2_x=456.456.456.456
nvram commit

fictieve IP adressen vervangen door echte natuurlijk

avberk
20-03-2007, 22:56
Een optie om een DNS server in te vullen in Access Point mode had er eigenlijk wel moeten zijn...

mistraller
20-03-2007, 23:56
het klopt niet om de gateway standaard als nameserver op te nemen

het is niet de bedoeling om een firmware neer te zetten die rare dingen in het wilde weg doet (zoals een gateway als dns gebruiken)

je de /etc/resolv.conf wel vullen tijdens boot

plaats dit stukje bijv. in je post-boot (/usr/local/sbin/post-boot), ik ga er even vanuit dat je deze basiskennis hebt, en zoniet dit opzoekt op het forum

DNS1="`nvram get wan_dns1_x`"
DNS2="`nvram get wan_dns2_x`"
echo "nameserver $DNS1" >> /etc/resolv.conf
echo "nameserver $DNS2" >> /etc/resolv.conf

en stel je nameservers met deze commando's in:

nvram set wan_dns1_x=123.123.123.123
nvram set wan_dns2_x=456.456.456.456
nvram commit

fictieve IP adressen vervangen door echte natuurlijk

Waarom zet je ze eerst in nvram? Rechtstreeks vullen van resolv.conf werkt toch ook? (met echo "nameserver 1.2.3.4" >> /etc/resolv.conf in de post-boot)

Een optie om een DNS server in te vullen in Access Point mode had er eigenlijk wel moeten zijn...

Eensch. Maar ben het ook eens met Antiloop, een gateway is immers niet altijd ook dns.

Antiloop
21-03-2007, 22:35
je bent niet de enige die dit nodig heeft en daarom had ik er ook een 'tijdelijke' oplossing voor liggen
maar dit komt nog wel in de webinterface, als je via DHCP een IP krijgt wordt er geloof ik wel een DNS server toegewezen

Getyours
23-03-2007, 18:31
[QUOTE=mistraller;50259]Ja sorry hoor maar als ik tot 2 keer toe aangeef hoe de file heet...

Zoals ik al aangaf

Ik ben er al uit updaten werkt.
Men vraagt meestal door omdat iets niet duidelijk is maar waarschijnlijk zal het die tijd van de maand voor jouw geweest zijn. Anders snap ik de opstandigheid ook niet. Maar toch bedankt voor de hulp zoals ik al zei we zijn hier om elkaar te helpen.

Twee dingen waar ik nu tegen aanloop is dat mijn mappen allemaal read only zijn.
hoe ik de web server voor het publiek toegankelijk kan maken.

Ik heb diverse instellingen in de samba.conf aangepast maar geen eranderingen alles blijft read only.

Het poort forwarden via de live box is opzicht geen probleem zei het dat ik het niet voor elkaar krijg de web poort van de live aan poort 81 v/d asus router te binden

mistraller
23-03-2007, 20:11
[QUOTE=mistraller;50259]Ja sorry hoor maar als ik tot 2 keer toe aangeef hoe de file heet...

Zoals ik al aangaf

Ik ben er al uit updaten werkt.
Men vraagt meestal door omdat iets niet duidelijk is maar waarschijnlijk zal het die tijd van de maand voor jouw geweest zijn. Anders snap ik de opstandigheid ook niet. Maar toch bedankt voor de hulp zoals ik al zei we zijn hier om elkaar te helpen.

Twee dingen waar ik nu tegen aanloop is dat mijn mappen allemaal read only zijn.
hoe ik de web server voor het publiek toegankelijk kan maken.

Ik heb diverse instellingen in de samba.conf aangepast maar geen eranderingen alles blijft read only.

Het poort forwarden via de live box is opzicht geen probleem zei het dat ik het niet voor elkaar krijg de web poort van de live aan poort 81 v/d asus router te binden

Tijd van de maand.....dat is toch iets voor vrouwen...?

readonly -> check even met het commando mount onder telnet hoe de schijf gemount is. Waarschijnlijk heb je de disk als ntfs geformatteerd? Dat is de typische oorzaak van een readonly filesystem. Je kan dan kiezen voor Fat32, maar dan heb je geen security en maximale filesize van 2GB, of je kiest voor het linux formaat EXT3, dan heb je de meeste voordelen. Mocht je je schijf alsnog aan windows willen hangen, er is een windows driver die ext2/3 partities kan lezen.

Wat ik op mijn router heb gedaan; poort 80 outside wordt geforward naar de router op poort 81. Je kan wel op poort 81 connnecten maar dan moet je dus http://JOUW_ISP_IPADRES:81 ingeven. Op die manier kan je intern (dus op je eigen pc) de webserver benaderen, omdat je dan uiteraard geen portforwarding doet.

Oh en nog een tip in forumland; Als je een nieuw probleem aan wilt kaarten, kan je beter een nieuw topic starten, dan trek je meestal meer lezers. ;)

Getyours
24-03-2007, 18:50
Het comando mount geeft het volgende resultaat.

/dev/root on / type squashfs (ro)
none on /dev type devfs (rw)
proc on /proc type proc (rw)
ramfs on /tmp type ramfs (rw)
usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
/dev/discs/disc0/part1 on /opt type ext3 (rw)
/dev/discs/disc0/part5 on /tmp/harddisk type vfat (rw,noatime)

Lijkt mij dat ze rw zijn. waar die noatime voor staat weet ik niet.

Wat betreft de poort fowarding de asus is wel bereikbaar op mijn ipadress. Maar dat is niet wat ik wil. Ik wil dat poort 80 van de livebox de aanvragen naar de poort 81 van de asus foward.

mistraller
25-03-2007, 17:50
Het comando mount geeft het volgende resultaat.

/dev/root on / type squashfs (ro)
none on /dev type devfs (rw)
proc on /proc type proc (rw)
ramfs on /tmp type ramfs (rw)
usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
/dev/discs/disc0/part1 on /opt type ext3 (rw)
/dev/discs/disc0/part5 on /tmp/harddisk type vfat (rw,noatime)

Lijkt mij dat ze rw zijn. waar die noatime voor staat weet ik niet.

Wat betreft de poort fowarding de asus is wel bereikbaar op mijn ipadress. Maar dat is niet wat ik wil. Ik wil dat poort 80 van de livebox de aanvragen naar de poort 81 van de asus foward.

rw is in orde inderdaad. noatime heeft met het volgende te maken; zorgt dat het systeem sneller is doordat access times niet geregistreerd worden. (google is your friend btw)

Ik heb geen livebox, is daar niet ergens een eigen forum van of zo? Daar staat het vast op.