Bekijk de volledige versie : WL500G DeLuxe achter Speedtouch 546i modem geen WAN
MCnonamus
30-01-2007, 17:23
Waarschijnlijk is het probleem al vaker beschreven maar ik kon door irritatie de oplossing niet zo snel vinden.
Ik heb de WL500G Deluxe en heb m achter een Speedtouch 546i modem.
Ik ben de hele morgen al aan het klooien om gewoon te kunnen internetten.
Ik heb ook een netgear en die werkt perfect, de Asus wil ik met name gebruiken om via de usb printer en een scanner aan te sturen, de Netgear vertoont wat storing ICM een Apple, dus als de asus goed werkt gaat die Netgear eruit.
Ik heb de fw WL500gx_1.9.6.0_EN erop staan.
Ik kan de router benaderen en aanpassen:
- Mijn instellingen (voorlopig ben ik al blij als ie bedraad werkt, wireless gewenst):
WAN Connection : automatic IP
WAN Connection Speed: Auto..
Get DNS Automaticly: Yes
PPP0E or PPTP Account : zowel niets geprobeerd als de login van ISP
Enable PPP0E delay? no
Special Requirements from ISP: (niets ingevuld, bij hostname als Subnet mask)
Lan IP setting: IPadres 192.168.1.1
Enable DHCP server:
No
Lease time 86400
Default gateway 10.0.0.138
Firewall aan en uit geprobeerd (hoe moet ie eigenlijk staan achter een modem)
Als jullie nog meer nodig hebben meld het dan aub...
Ik snap er dus geen hout meer van.
Ik ben niet nieuw in het netwerken, maar zie gewoon ff niet wat ik fout doe!
jwagenaar
30-01-2007, 17:33
wellicht het geheel simpel houden. stel de asus in als accespoint met een vast ipnummer in de range van je router. hiermee kan je de gewenste usbfunctionaliteit van de asus gebruiken.
MCnonamus
30-01-2007, 18:00
Na veel wijsheid gevonden: http://wl500g.info/showpost.php?p=35976&postcount=3
Allen is de vraag of hier nog aanpassingen in gedaan moeten worden?
Of is het veilig zo?
De Speedtouch (ik heb ook een 546) gebruikt standaard als subnet 192.168.1.x
De Asus gebruikt deze in de standaard setup ook... Je LAN IP moet je dus even veranderen, bv naar 192.168.0.x, de Asus geeft zelf aan wat er nog meer gewijzigd moet worden en biedt aan het zelf te doen. De default gateway is dan 192.168.1.254 (de speedtouch)
LET OP: als je een oudere 546 (firmware lager dan 5.4) hebt dan kan het zijn het modem alleen 10.0.0.138 kent. Dan gaat bovenstaande niet op. Onderstaande wel... PS: ik zou het modem wel even met nieuwere firmware updaten.
In de Speedouch heb ik een vast IP toebedeeld aan de LAN (Asus), maar wel DHCP aanstaan (je weet maar nooit). De Asus configureer ik dan als Static IP. De Asus deelt vervolgens naar de clients IP's uit.
Je kunt ook de Asus in AP mode zetten, waarbij de Speedtouch (geen static IP dan) als DHCP IP's uitdeelt, maar die config heb ik nooit werkend gekregen (LAN stekker moet dan in een ethernetport geloof ik ipv WAN stekkergat).
Ik heb de Asus gewoon als home gateway staan, met bovenstaande aasnpassing en alle firewalls uit. De firewall van de Speedtouch staat wel aan. Zo is de buitendeur op slot maar zijn de binnendeuren gewoon open :-) Er is wel sprake van 'dubbele NAT translation' (Speedtouch en Asus) maar dat levert bij mij geen probleem op. Veilig zat m.i. en als je het nog veiligr wilt dan kun je op de clients ook nog een firewall plaatsen. Op de Asus de firewall aanzetten schijnt weleens tot problemen te leiden en tragere verbindingen.
MCnonamus
30-01-2007, 23:05
Het werkt op zich prima, maar nu werkt skype niet goed.
Ik kan chatten maar bestanden overgooien werkt niet, terwijl de netgear dat wel goed deed.
Ik heb een aantal dingen gelezen hierover bij skype, dat je NAT moet aanpassen of firewall maar niet precies. Ik heb aan de firewall van de mac niks veranderd...
Verder wil ik graag de IP adressen handmatig aanmaken, ivm portforwarding en zo, die instelling heette ook in de NGear zo, maar in de asus niet.
Waar vind ik dat?
IP adressen vast regelen: DHCP server - manual IP list
Skype probleem: In de Asus uPnP aanzetten, poorten worden hierdoor automatiosch opengezet op de Asus. In de Speedtouch handmatig de poorten (Game & Application Sharing) voor Skype activeren voor de LAN verbinding. Doordat de Asus er tussen zit werkt uPnP niet op de Speedtouch.
MCnonamus
31-01-2007, 15:10
Dank weer voor je ondersteuning Eddy, maar even een belangrijke vraag:
Achter de router zitten 2 bedrijfs PC's en ik heb niet de kennis en kunde van de (veiligheids) invloed van het aanpassen van UDP stuff.
Die 2 machines zijn voorzien van windows.
Dan vraag ik me af hoe ik de adressen moet toe wijzen, ik ben die netgear gewend, en daarin zag ik " attached devices" en kon adh daarvan de adressen manueel instellen.
Wellicht kijk ik er overheen, maar welke IP's de aangesloten PC's nu hebben, zie ik nergens in de asus.
mistraller
31-01-2007, 15:40
Ik heb hier een speedtouch 706 als modem, met een deluxe erachter in AP mode.
Mijn speedtouch is dhcp en dat werkt prima hier.
In AP worden alle 5 ethernetpoorten tot 1 switch geknoopt, bij bij hangt de speedtouch aan de WAN poort. Eigenlijk nooit problemen mee, hij geeft netjes ipadressen uit de pool van de speedtouch door.
Feitelijk creëer je 2 firewalls achter mekaar als je hem niet in AP zet. En dan kan het wel eens flink zoeken zijn ja.
Ik regel alle NAT zaken gewoon op de speedtouch, en ook ip toewijzigen en zo doe ik daar.
Werkt prima.
MCnonamus
01-02-2007, 08:56
Omdat ik specifieke IP adressen nodig heb (voor doorsturen en bestanden delen) moet ik in mijn situatie vaste IP adressen hebben.
Alleen zie ik niet de aansluitingen staan.
Nu heeft de Asus die wel automatisch toegewezen, maar in mijn Netgear werd dat allemaal netjes inclusief mac adressen gedaan.
Dus zette je een vinkje, paste het aan als vast IP en hopla klaar.
De asus is een stuk lastiger ;-) dus ideeën zijn welkom.
1. weet welk mac adres ieder pc heeft, verbind iedere pc met de router
2. Kijk in de Asus setup bij "status & log" -> "DHCP leases" en je ziet welk dynamisch IP aan welke PC/mac is toegewezen.
3. Noteer deze en vul je vervolgens in bij de handmatige IP tabel ("IP config", DHCP server")
Misschien is het eens handig als je a. de handleiding doorneemt en b. de schermen in de router setup doorloopt en bekijkt. Dan is deze vraag nl. geheel overbodig....