PDA

Bekijk de volledige versie : FAT32 & Samba

mikeo
09-01-2007, 18:17
Wie kan mij even de tip geven.

Ik heb een 80 Gb 2,5" schijf aan de WL500G hangen via USB. Voorheen kon ik via FAT32 de volle 80 Gb als 1 partitie gebruiken.

Later had ik de schijf een tijdje nodig voor iets anders dus was hij NTFS. Ik krijg nu met geen mogelijkheid het voor elkaar om er weer 1 partitie van te maken via FAT32 zodat deze herkend word door de WL500g

De partitie aangemaakt en geformateerd met windows. Daarna aan de router verbonden met lijkt het net of hij blijft hangen als ik op de share klik en dan gebeurt er niets mee.

Dus dacht ik dan maar via de tuts via Linux. Alles uitgevoerd maar na aansluiten niets.

Dus toen maar als test 3 partities gemaakt <32Gb.
Dat werkt prima alleen krijg ik niet alle drie de partities in Windows te zien.
Ik krijg alleen maar te zien:

\\Wl500g\share\ftp_pub
\\Wl500g\share\ftp_pvt
\\Wl500g\share\part1

Mijn vragen

is er iemand die weet waarom dit niet lukt met 1 partitie van 80 GB.
Moet je nog iets doen om de overige 2 partities te koppelen met Windows. Ik weet niet welk commando je daar voor moet gebruiken.

Dacht slim te zijn door \\Wl500g\share\part2 maar dat werkt dus niet.

alien433
10-01-2007, 06:47
Beter is het om de hardeschijf even aan de pc te koppelen en te formateren met een programma als partition magic naar ext3, of ext2, licht eraan welke firmware je gebruikt. ik hoop dat je hiermee geholpen bent.

mikeo
10-01-2007, 09:20
Ik heb het even geprobeerd. Omdat ik de schijf ook nog wel eens aan een PC wil hangen normaals gedaan als FAT32.

Met Paragon Hard Disk Manager 8 Professional een 1 nieuwe partitie aangemaakt van 80Gb (FAT32) Na aansluiten kan ik wel bij de schijf komen en krijg dan deze mappen te zien.

\\Wl500g\share\ftp_pub
\\Wl500g\share\ftp_pvt
\\Wl500g\share\part1

De eerste twee begrijp ik maar wat is die laatste map Part1. Verder weet ik niet zeker of ik ook wel de 80Gb tot mijn beschikking heb.

Ik het begin heb ik deze tut gevolgd: http://www.macsat.com/ipkg.php
Nu moet je op het eind wat software installeren en een script voor auto-mounten. Nu vraag ik mij af omdat ik de schijf opnieuw met Paragon heb geformateerd of het script nog steeds in de router zit, ik dacht dat dit ergens in de router wordt bewaard. Ik heb voor de zekerheid eerste geprobeerd om de router naar defaults terug te zetten maar de foutmelding bleef in de log. Dus daarna nogmaals de firmware van OLEG (de laatste versie F) erop gezet. Dit omdat ik in de log van de router nog steeds foutmeldingen zie staan zodra ik de schijf aansluit. Mijn gevoel zegt mij dat het script dit mogelijk doet maar dat weet ik niet zeker. Mijn kennis van Linux is 0.

Als dit het geval is bestaat er dan een mogelijkheid om het script te verwijderen met Putty of via een andere weg zodat de router weer standaard is. Want kom soms software tegen en lijkt mij leuk om mee te spelen maar ben bang dat je straks iets aangepast en de router steeds meer vervuild met scripts. Als ik een manier weet om de router echt weer leeg te maken is dat geen problemen.

Als je de router naar de defaults zet en je laad daarna de condig file bij Setting Management zet hij dan ook de scripts weer terug ? Want na de reset laad ik dit bestand namelijk weer.

Hieronder de log.

Log
Jan 10 10:05:48 kernel: hub.c: new USB device 01:02.2-1, assigned address 3
Jan 10 10:05:49 kernel: VFS: Can't find ext3 filesystem on dev sd(8,0).
Jan 10 10:05:49 kernel: MSDOS FS: Using codepage 950
Jan 10 10:05:49 kernel: MSDOS FS: IO charset cp950
Jan 10 10:05:49 kernel: FAT: bogus logical sector size 64543
Jan 10 10:05:49 kernel: VFS: Can't find a valid FAT filesystem on dev 08:00.
Jan 10 10:05:49 kernel: FAT: freeing iocharset=cp950
Jan 10 10:05:49 kernel: FAT: bogus logical sector size 64543
Jan 10 10:05:49 kernel: VFS: Can't find a valid FAT filesystem on dev 08:00.
Jan 10 10:05:49 kernel: VFS: Can't find ext3 filesystem on dev sd(8,1).
Jan 10 10:05:49 kernel: MSDOS FS: Using codepage 950
Jan 10 10:05:49 kernel: MSDOS FS: IO charset cp950
Jan 10 10:05:49 USB storage: vfat fs mounted to /tmp/harddisk
Jan 10 10:05:49 FTP server: daemon is started

alien433
10-01-2007, 11:00
ten eerste indien je de firmware van Oleg installeert hoef je niet het script te installeren want samba word op zich al automatisch geinstalleerd. Ten tweede indien je hd als een partitie is geformateerd heb je ook die daadwerkelijk ruimte. de laatste optie die je hebt als je het niet snapt is geoon restten de router en de instellingen zelf even laden. Maar normaal als je alleen de conf saved en daarna laad, zit het handmatige ingevoerde script er niet in. Ik zie trouwens wel een paar foutmeldingen maar dat is meer omdat je fat32 gebruikt en niet EXT3 of EXT2.