Bekijk de volledige versie : Bandwith managment
Wat ik wil is de bandbreedte beperken voor twee PC's afzonderlijk. Zit zou moeten gelden voor alle poorten zowel upstream als downstream. Nu heb ik een en ander geprobeerd met de Bandwith managment webpage. Maar om een of andere reden werkt dit niet goed. Ook kan ik hier geen poortrange opgeven.
Kan iemand mij hierbij helpen?
alien433
09-01-2007, 18:14
wat wil je dan precies ermee dan. Bitoorent enzo snelheid inperken of ftp? Je kunt ook gewoon bepaalde ip adressen een aantal bandbreedte geven.
Ik deel mijn internet met mijn buren en ik wil de bandbreedte bij hun beperken omdat zij nogal veel downloaden en ik niet eens meer fatsoenlijk kan internetten. Ik wil hun dus gewoon de helft van de bandbreedte geven onafhankelijk van het programma (bittoren, IE, ...). Alle porten moeten dus worden beperkt, zowel upstream als downstream. Ik heb al het een en ander geprobeerd met de webpage op de wl500g (Bandwidth Management", maar dit lijkt niet goed te werken. Ook kan je hier geen portrange opgeven.
Firmware 1.9.2.7-7f
alien433
10-01-2007, 06:49
dan zal er QOS nodig zijn in de firmware, en met deze firmware van oleg heb ik dat nog niet gezien. Ik denk dat een beter oplossing is de firmware van DDWRT, aangezien deze meerder van dat soort functies bezit. Of je zou al van iedere poort de max en de min moeten opgeven. wat het meeste gebruikt word.
Ik heb al vaker gelezen dat bandwith management niet goed zou werken, ik ben er zelf ook geïnterreseert in, ik wil namelijk m'n zus en m'n moeder iets minder geven, aangezien m'n zus altijd aan het downloaden is..
Wat ik ook niet snap is hoe je 'port' moet opgeven, je zal allicht het poort kunnen kiezen maar ik wil gewoon puur qua computer.. Of zal ik hierbij moeten kijken welk poort m'n zuster gebruikt voor limewire?
Qos kan met de Oleg firmware. Gewoon even zoeken op het forum.
Iedere QOS functie heeft zo zijn beperkingen, die onder de Oleg draait is het meest uitgebreid, maar dat houdt wel aardig wat configureren en verstand van zaken in! De standaard Asus QoS functie is afhankelijk van de gebruikte firmware. QoS is ook eigenlijk bedoeld om bepaalde datastromen voorkeur te geven boven anderen (bv. om bij video of voip connecties en continue stream te krijgen).
In de 1.9.7.0 firmware kun je een IP een max. bandbreedte geven. Ik heb echter niet het gevoel (gehad) dat dit ook echt werkte. In 1.9.7.2 kun je bepaald verkeer (voip, gamen. web) prioriteit geven maar geen IP's meer beperken, alleen servers op bepaalde IP's prioriteit geven.
Als je PC's echt per IP wilt beperken dan zul je uitgebreid moeten configureren. Limewire beperken is aardig moeilijk aangezien deze P2P random poorten kiest. Het is dan ook eenvoudiger (maar minder betrouwbaar) om op iedere PC in het netwerk een programma'tje te laten draaien (Netlimiter) die de bandbreedte ter plekke limiteert.
Of een Vigor modem/router kopen, die kan wel standaard per IP echt de totale bandbreedte beperken.
Dankje, ik heb het met limewire al opgelost, namelijk gewoon in limewire zelf een limiet gezet, ik zal even aankijken hoe het verder gaat, maar ik neem aan dat het wel goed zal gaan. Anders gebruik ik wel Netlimiter, een goede tip ;), bedankt..
Ik heb het uiteindelijk gewoon kunnen oplossen met de Bandwidth Managment webpage. Wanneer je het IP-adres opgeeft met alleen de max waarde ingevult gaat het goed voor alle poorten.
Let op dat dit de waarde in bits is en niet in bytes!!!