PDA

Bekijk de volledige versie : Externe HD; FAT32 of NTFS (USB en UTP)

colawodka
20-11-2006, 12:44
Hi,

Ik denk er over om een Asus WL 500g Premium te kopen, maar ik heb nog een paar vraagjes.
Ik begreep dat als je een externe hd via usb aan wilt sluiten op de WL 500g premium, dat je deze hd als FAT32 moet formateren. Maar als ik nou een externe hd via utp aansluit op deze router, is het dan ook nodig om om als fat32 te formateren, of kan ik em dan als NTFS houden?

Zijn er andere routers waar je een externe hd aan kunt hangen (usb of UTP) en de hd als NTFS kunt houden?

Wie o wie kan mij helpen? Vast bedankt.

EddieZ
20-11-2006, 13:15
Enige voordeel van NTFS is dat er iets minder slack onstaat. En voor een grote schijf is dat procentueel te verwaarlozen. Verder maakt het geen verschil uit aangezien ik aanneem dat gebruik maken van de bestandsbeveiligings mogelijkheden van NTFS geen zin heeft.

martin72
27-11-2006, 18:32
Hi,

Ik denk er over om een Asus WL 500g Premium te kopen, maar ik heb nog een paar vraagjes.
Ik begreep dat als je een externe hd via usb aan wilt sluiten op de WL 500g premium, dat je deze hd als FAT32 moet formateren. Maar als ik nou een externe hd via utp aansluit op deze router, is het dan ook nodig om om als fat32 te formateren, of kan ik em dan als NTFS houden?

Zijn er andere routers waar je een externe hd aan kunt hangen (usb of UTP) en de hd als NTFS kunt houden?

Wie o wie kan mij helpen? Vast bedankt.

Het maakt wel degelijk uit. Omdat de ASUS op Linux gebaseerd is kun je niet naar de schijf schrijven als deze NTFS geformateerd is. Wat je wel kunt doen is Partition Magic of zo gebruiken om er een EXT2 of EXT3 partitie van te maken.
FAT32 heeft 2 nadelen: max partitiegrootte is 32GB (drukke boel op een 320GB schijf) en max bestandsgrootte 2GB (geen DVD iso'tjes dus).

Ik moet bekennen dat ik er zelf mee ben opgehouden en mijn USB schijf weer gewoon als gedeelde schijf aan mijn PC heb hangen. Gaat stukken sneller.
Verder nog steeds wel blij met het apparaat; de printserver werkt prima en kost normaal op zich al bijna net zoveel als deze router.

Groet en succes,
Martin

Pc-freak49
28-11-2006, 18:16
elke asus routers extern is fat of fat32 dat is heel groot nadeel omdat je van hdd bijna niets meer over hebt
er bestaan wel hdd met een RJ45 connetor zoals de netcenter wd (Western Digital) die kun behouden is NTFS

Chemist
30-11-2006, 12:20
FAT32 heeft 2 nadelen: max partitiegrootte is 32GB (drukke boel op een 320GB schijf) en max bestandsgrootte 2GB (geen DVD iso'tjes dus).Onzin, de maximale partitiegrootte onder FAT32 is 2TB (2000GB dus). De limiet van 32GB zit puur in windows 2000/XP om NTFS te promoten. Met windows98 of tools als partition magic kan je een volledige harde schijf zonder problemen als FAT32 partitioneren.
De maximale bestandsgrootte is niet 2GB, maar 4GB (min 2 bytes ;)); dat kan wel een beperking zijn inderdaad.