Bekijk de volledige versie : Usb harddisk aansluiten
Hoi,
Is het mogelijk om een ntfs schijf van 200GB(niet gepartitioneerd) aan te sluiten met alleen de mogelijkheid om alle bestanden te kunnen lezen?
Ik dacht dat ntfs "read only" mogelijk was? of ben ik verkeerd? Of moet de schijf in partities verdeeld worden?
vrolijkje
25-09-2006, 13:07
hi exitsub,
jouw vraag zou wel eens mijn antwoord kunnen zijn...en andersom!
ik zit al een dag of twee te klooien om de externe HDD gedeeld en beschrijfbaar te krijgen in mijn netwerk.
Heb een WL500W en een WD HDD USB 2.0. het draait en ik kan de (vooraf gemaakte) 4 partities (1 X (Primaire)FAT, 3 x (ext) NTFS) prima zien en zelfs benaderen (mp3's spelen enzo) maar NIET beschrijven!
En dat is onhandig als BACKUP tool :mad: :mad:
De webconfig omgeving van de router werkte ook niet helemaal naar behoren, ik kan geen nieuwe map aanmaken in het 'share nodes' gedeelte bijv. en dat gaf me al te denken...
Tweede probleem is dat je alleen aan netwerkverbinding kan aanmaken als 'guest' en ie de diverse als geregistreerde gebruiker (met bijbehorende w.w.) niet doorlaat..:confused: :confused: :confused:
Ik denk dat ik zo de HDD maar eens opnieuw ga formatteren en met partition magic in vier FAT partities ga verdelen.
ik geraak gewoonweg niet op mijn 200GB NTFS schijf. Ik zie alles wat ik "shared" heb staan(share nodes) maar ik kan er niet bij. In mijn geval heb ik alleen "lees" toegang nodig dus zou dit moeten lukken in ntfs....?
Of moet ik een kleine fat partitie aanmaken?
Zet in je pad een $ teken dan kun je wel schrijven.
voorbeeld:
\\wlg500g\map1 (alleen lees rechten)
\\wlg500g\map1$ (lees/schrijf rechten)
Octaafklep
06-10-2006, 09:39
Zet in je pad een $ teken dan kun je wel schrijven.
voorbeeld:
\\wlg500g\map1 (alleen lees rechten)
\\wlg500g\map1$ (lees/schrijf rechten)
Werkt dit ook met NTFS? Althans het schrijven?
Ik dacht dat NTFS ondersteuning alleen voor lezen was...
Is even een kwestie van proberen toch :D
Kan het zelf nu niet testen aangezien mijn harddisk even voor wat anders in gebruik is. Het kan zijn dat de router NTFS niet ondersteunt als schijf. Dat kun je in het forum vinden.
martin72
07-10-2006, 07:34
hi exitsub,
jouw vraag zou wel eens mijn antwoord kunnen zijn...en andersom!
ik zit al een dag of twee te klooien om de externe HDD gedeeld en beschrijfbaar te krijgen in mijn netwerk.
Heb een WL500W en een WD HDD USB 2.0. het draait en ik kan de (vooraf gemaakte) 4 partities (1 X (Primaire)FAT, 3 x (ext) NTFS) prima zien en zelfs benaderen (mp3's spelen enzo) maar NIET beschrijven!
En dat is onhandig als BACKUP tool :mad: :mad:
De webconfig omgeving van de router werkte ook niet helemaal naar behoren, ik kan geen nieuwe map aanmaken in het 'share nodes' gedeelte bijv. en dat gaf me al te denken...
Tweede probleem is dat je alleen aan netwerkverbinding kan aanmaken als 'guest' en ie de diverse als geregistreerde gebruiker (met bijbehorende w.w.) niet doorlaat..:confused: :confused: :confused:
Ik denk dat ik zo de HDD maar eens opnieuw ga formatteren en met partition magic in vier FAT partities ga verdelen.
Bedenk wel dat je filesize in FAT beperkt is tot 2GB!
Martin
Antiloop
08-10-2006, 03:30
NTFS (read/write) werkt niet onder linux en om deze reden ook niet op de router.. helaas staat dit niet in de manual welke momenteel bijgeleverd wordt
volgens de manual kun je wel EXT2 gebruiken indien je bestanden groter dan 2GB gaat gebruiken
voorlopig geconverteerd naar fat32. ik overweeg toch om naar ext2 over te schakelen.
bedankt voor de info.