PDA

Bekijk de volledige versie : WL-500g Deluxe of WL-500g Premium

erikv
04-09-2006, 22:16
Hoi ik ben nieuw in de Asus WL-500 wereld. (graag wat mededogen.) en heb een paar vragen.

1. Wat is het verschil tussen de WL-500g Deluxe en de WL-500g Premium?
(ik begreep dat de premium de opvolger is van deluxe, toch?)
Zowel qua:
- specs
zoals: internal memory size, flash memory size, processor type, processor speed, transfer speed (lan / wlan), usb speed, etc.
of is er ergens een goede vergelijking te vinden?
- en alle andere opzichten
Dwz, geboden functies, aansluitingen, mogelijkheden, toepasbaarheid, kwaliteit, etc., etc. En wat jullie aan verschillen ook maar kwijt willen. Heb dit niet zo duidelijk op de forums kunnen vinden. En de asus site is ook niet top op dat gebied. Als het toch ergens staat, dan heb ik dat gemist (sorry). Dan graag een tip.

2. Verder vraag ik mij af of 1 van beide typen sowieso beter / meer aan te raden is (en waarom)?
Ik denk dan aan dingen als: werken beloofde functies ook echt, weinig bugs, stabiliteit, betrouwbaarheid (weinig crashes/vastlopers), performance (usb speed, transfer speed lan / wlan), etc.?
(Uit een aantal berichten begreep ik dat de Premium nogal wat "kwaaltjes" had. Als daar dan weinig extra specs / positieve eigenschappen tegenover staan, dan kan je misschien beter de Deluxe nemen?)

3. En dan qua gebruik. Dit wil ik er (naast router + wireless router) mee doen:
In een Windows, Linux, Mac OSX netwerk, de volgende functies ter beschikking stellen:
- 1 usb printer
- 1 usb backup hd
- 1 usb data hd
- 1 usb scanner (indien mogelijk, kan mbv sane voor alle 3 de OS'en)
en dit aan alle 3 de OS'en.

Mijn vraag is dus, wat er van bovenstaande functies te realiseren is met 1 v/d Asus modellen (Premium, Deluxe, of misschien wel een WL-500W ...)?

En er zal een usb hub/switch achter de Asus moeten komen. Dat kan dacht ik uit de forums begrepen te hebben? En gaat dat altijd zonder problemen? Of zijn het bepaalde merken/typen die wel/niet goed werken?

Een lange vraag. Dat begrijp ik. Heel hartelijk dank alvast. Erik

Antiloop
05-09-2006, 08:42
de WL500g Premium is de opvolger van de WL500g Deluxe, echter is de WL500g Deluxe al enige tijd uitgefaseerd en alleen nog te koop op plekken welke een overstock hebben

jammergenoeg maar vanzelfsprekend tegenwoordig krijg je er gratis bugs bij, wil je vooral voor de router functionaliteit gaan en niet voor de download master en dergelijke dan voldoet de WL500gP(premium) perfect

de WAN poort kan volgens mijn testen 50Mbit aan, volgens Oleg 80Mbit alleen dit heb ik nog niet kunnen bevestigen. Dit kan een vereiste zijn voor als je -snel- internet in je huis hebt glasvezel bijvoorbeeld

de WAN poort van de WL500g Deluxe haalt maar iets van 25-30Mbit

verder hebben beide apparaten 32Mb geheugen intern, en heeft de WL500g Deluxe een 4Mb flash chip en de WL500gP 8Mb (trage) flash chip wat wellicht interesant is in de toekomst voor custom firmwares

betreft punt 3 van je:
1 usb printer, werking moet gelijk zijn aan die van de wl500g deluxe (geen voor of nadelen dus) echter is de compatibiliteit in de custom firmwares een enorm stuk hoger

2 usb backup hd / data hd ik weet niet wat het verschil hier in is ? over de functionaliteit van de wl500gp kan ik je weinig boeiends mededelen op dit gebied heb het nooit getest, de wl500g deluxe met custom firmware werkt hier redelijk fijn in

3 usb scanner, als je een linux kenner bent en sane werkend kan krijgen op mipsel dan zal dit wellicht wel interesant zijn

en USB Hubjes werken over het algemeen altijd, vermijd de hubs met een cardreader of degelijke fratsen
op de WL500gP/WL500gx zitten allebei 2 usb poorten

de WL500W kan ik momenteel niets over vertellen, hoop hem binnenkort even af te gaan halen aangezien ze momenteel (nog) voorradig zijn

erikv
05-09-2006, 10:41
jammergenoeg maar vanzelfsprekend tegenwoordig krijg je er gratis bugs bij, wil je vooral voor de router functionaliteit gaan en niet voor de download master en dergelijke dan voldoet de WL500gP(premium) perfect

Een router met wlan heb ik al. De Asus zou deze moeten vervangen. Vooral vanwege de extra faciliteiten van de Asus. Dan dus beter een Deluxe, is het daar (qua extra faciliteiten) beter mee gesteld? Of beter uitwijken naar een Linksys nslu2, of...........?

verder hebben beide apparaten 32Mb geheugen intern, en heeft de WL500g Deluxe een 4Mb flash chip en de WL500gP 8Mb (trage) flash chip wat wellicht interesant is in de toekomst voor custom firmwares

Is de Premium pas net op de markt? Of wordt er met de Asus'en minder gemod (of door minder mensen gemod), dan met de linksys nslu2?

2 usb backup hd / data hd ik weet niet wat het verschil hier in is ? over de functionaliteit van de wl500gp kan ik je weinig boeiends mededelen op dit gebied heb het nooit getest, de wl500g deluxe met custom firmware werkt hier redelijk fijn in

Wordt dit met de Premium bijna niet gedaan? Of omdat je zelf een Deluxe hebt, en je niet weet hoe dit bij de Premium zit?

3 usb scanner, als je een linux kenner bent en sane werkend kan krijgen op mipsel dan zal dit wellicht wel interesant zijn

Maar er is geen informatie of een howto van iemand die het al werkend gekregen heeft?

En verder, kan je enigszins inschatten of de meeste functies ook cross platform (Mac, Lin, Win) gaan werken?

de WL500W kan ik momenteel niets over vertellen, hoop hem binnenkort even af te gaan halen aangezien ze momenteel (nog) voorradig zijn

Is dit een nieuw model waar heel veel vraag naar is? Of gaat het er al weer uit dan?

Antiloop
05-09-2006, 15:09
Een router met wlan heb ik al. De Asus zou deze moeten vervangen. Vooral vanwege de extra faciliteiten van de Asus. Dan dus beter een Deluxe, is het daar (qua extra faciliteiten) beter mee gesteld? Of beter uitwijken naar een Linksys nslu2, of...........?

Is de Premium pas net op de markt? Of wordt er met de Asus'en minder gemod (of door minder mensen gemod), dan met de linksys nslu2?

Wordt dit met de Premium bijna niet gedaan? Of omdat je zelf een Deluxe hebt, en je niet weet hoe dit bij de Premium zit?

Maar er is geen informatie of een howto van iemand die het al werkend gekregen heeft?

En verder, kan je enigszins inschatten of de meeste functies ook cross platform (Mac, Lin, Win) gaan werken?

Is dit een nieuw model waar heel veel vraag naar is? Of gaat het er al weer uit dan?
De NSLU2 is een totaal ander apparaat ook met een heel andere community

De WL500gP is relatief nieuw vandaar dat het custom gebeuren vrij pril is nog

en ja zelf heb ik enkele WL500g's en 1 WL500g deluxe welke ik alleen voor testdoeleinden gebruik, verder heb ik nog geen tijd gehad om de WL500g Premium te testen op de standaard functies ondanks dat ik ze zelf verkoop:6163

betreft SANE zijn wel enkele threads geweest maar niets tastbaars zover ik zelf gezien heb

op de download master na zullen de andere functies op alle platformen bruikbaar moeten zijn

de WL500W is net nieuw (802.11n pre)