PDA

Bekijk de volledige versie : LiveBox en wl500gX



cono34
07-08-2006, 12:28
Hallo wilde even het volgende als tip kwijt voor diegene die de orange ( wanadoo ) livebox hebben ...

Ik heb de installatie van mijn wl500g Premium als reuze handig ervaren, vanwege verhuizing moest ik het internet opnieuw aanleggen bij mij thuis ( handelingen wat ik bijna dagelijks doe met werk )

Heb de adsl verbinding gemaakt met de livebox en verder alles zo gelaten als het is ... De de livebox dhcp en doet maar wat ie normaal ook deed ...

Heb de wl500gP aangesloten op het stroomnet let op nog niet aansluiten op de livebox want dan kan je de wl500gP niet meer vinden ... Die livebox zitten namelijk op 192.168.1.1 hetzelfde als de wl500gP die ook op 192.168.1.1 ...

Nu verbinding maken met de wl500gP dan naar de router toe 192.168.1.1 inloggen en daar dhcp instellen op bijvoorbeeld 192.168.100.1 tot 192.168.100.254 nu komt de router zelf al dat hij het IP adres wil veranderen gewoon op apply en daarna finish, de router gaat nu opnieuw starten en je kan hem weer vinden nu de router aansluiten op de livebox en voila we hebben internet ... Met een lekkere snelheid van 54Mbps continue, moet daar wel bij vertellen dat ik een asus wl138gE netwerk kaarten heb in mijn netwerk dus afterburner aan please ...

Nu nog wel even bij de router in het menu wireless de optie WPA instellen en de key ingeven nu kan alleen diegene met dezelfde key erop, dus netwerk afgeschermt.

Je kunt nu bij beide aparaten de livebox op 192.168.1.1, de router op 192.168.100.1 en alles werkt normaal ... Beiden DHCPen en das precies wat ik wil ... :)

Inbellen vanuit mijn werk naar mijn server thuis werkt ook hier heb ik op de livebox een dmz aangemaakt naar de router en op de router alle vpn port forwarding en triggers ingesteld voor de server ...

Zo hoop dat jullie hier iets aan hebben ...

Ganymaedes
15-08-2006, 12:22
Waarom moeten zowel de LiveBox als de Asus dhcp-en?

Styno
15-08-2006, 13:06
Hoe heb je de DMZ in de Livebox ingesteld? Door alle poorten te forwarden naar de Asus router?

Het lijkt mij trouwens niet de beste manier om servers (de Asus router is in dit geval ook een 'server') door middel van DHCP van een IP adres te voorzien. In mijn netwerk krijgen alle servers (dus ook Asus AP) een vast IP 192.168.1.2 t/m 192.168.1.9 en alle clients een IP via DHCP vanaf 192.168.1.10.

cono34
15-08-2006, 13:40
Waarom moeten zowel de LiveBox als de Asus dhcp-en?

Dat hoeft niet maar is wel reuze handig ... Je plugt die livebox op de wanbox en voila ...

cono34
15-08-2006, 13:45
Hoe heb je de DMZ in de Livebox ingesteld? Door alle poorten te forwarden naar de Asus router?

Het lijkt mij trouwens niet de beste manier om servers (de Asus router is in dit geval ook een 'server') door middel van DHCP van een IP adres te voorzien. In mijn netwerk krijgen alle servers (dus ook Asus AP) een vast IP 192.168.1.2 t/m 192.168.1.9 en alle clients een IP via DHCP vanaf 192.168.1.10.

Ja en nee, vriend van me werkt in die shit en heeft een config script gegeven ...

Goed lezen de livebox gaat op de wan kant van de router en dan moet ie wel dhcpen tenminste de livebox is alleen maar voor internet toegang.

De router dhcp gewoon naar mijn netwerk ...

Dus leg maar eens uit waarom dit niet de beste manier is ... Gebeurd met echte servers ook 2 netwerk kaarten een kaart is voor WAN en een kaart voor het interne netwerk ...

Doe dit dagelijks in mijn werk ...

Styno
15-08-2006, 14:52
Ja en nee, vriend van me werkt in die shit en heeft een config script gegeven ... Die 'ja' snap ik: poorten kun je ook forwarden met een script dat je runt op de Livebox terminal. De 'nee' snap ik niet, kun je die verder uitleggen?


Goed lezen de livebox gaat op de wan kant van de router en dan moet ie wel dhcpen tenminste de livebox is alleen maar voor internet toegang.Dat had ik goed gelezen. Mijn punt is: Je hoeft helemaal niet perse DHCP te gebruiken om internet toegang te krijgen via je Livebox.


Dus leg maar eens uit waarom dit niet de beste manier is ... Gebeurd met echte servers ook 2 netwerk kaarten een kaart is voor WAN en een kaart voor het interne netwerk ...

Doe dit dagelijks in mijn werk ...Als het je werk is dan weet je vast ook wel dat een DHCP server niet altijd hetzelfde IP hoeft toe te kennen aan een bepaald MAC adres wanneer de lease is verlopen (hoewel dit meestal wel gebeurt). Als de server ineens een ander IP heeft dan kloppen de port forwards ineens niet meer en kun je de boel opnieuw gaan instellen. Daarom worden in de meeste bedrijfsnetwerken alle servers van een vast IP voorzien. Dat je alle clients in het netwerk met DHCP van een IP voorziet is daarentegen de logische oplossing.

Even een voorbeeldje van wat je kunt krijgen met automatisch IP toekennen aan servers met behulp van DHCP: (Dit is mij al menig maal overomen met de Livebox) Een server met DHCP ip 192.168.1.10 staat uit waarna een tweede server bij het opstarten dezelfde IP krijgt. Wanneer de eerste server nu opstart krijgt deze 192.168.1.11. De port forwards zijn nu dus fucked-up. Dit gedrag is voor clients trouwens geen enkel punt.

cono34
15-08-2006, 16:22
De nee slaat op dat ik dmz niet heb ingesteld, maar een maat van me die voor nu orange werkt in development team van die livebox en dat script word gewoon uitgevoerd en zorgt dat ipv portforwarding per poort alles word geforward.

De asus router heeft een default ip adres ( extern ) dat wat hij van de livebox krijgt en die staat toegekend via mac adres.

Ik weet goed wat je bedoelt maar dat kun je allemaal oplossen via adres reservations ...

Bij een klant heb ik het niet gedaan vaste ip adressen op alle servers alleen op de hoofdserver ( dhcp ) en die heeft alle andere servers ip adressen op basis van reservations leek me een nettere oplossing ...

Styno
15-08-2006, 16:42
De nee slaat op dat ik dmz niet heb ingesteld, maar een maat van me die voor nu orange werkt in development team van die livebox en dat script word gewoon uitgevoerd en zorgt dat ipv portforwarding per poort alles word geforward.Is die maat van jou welwillend om dit script publiek te maken? Hier zullen veel mensen blij van worden namelijk.

En als dat niet kan: Wordt dit een optie in een toekomstige firmware van de Livebox? Wanneer ongeveer?

Ganymaedes
17-08-2006, 11:32
Ik laat de LiveBox lekker dchp-en en heb de Asus (wl500gx) ingesteld als AP met dchp uit. Vervolgens de LiveBox in een lan-poort van de Asus gestoken en draaien maar...

Ik heb altijd begrepen dat je geen twee dhcp-apparaten op hetzelfde netwerk kunt hebben.

cono34
17-08-2006, 16:08
Is die maat van jou welwillend om dit script publiek te maken? Hier zullen veel mensen blij van worden namelijk.

En als dat niet kan: Wordt dit een optie in een toekomstige firmware van de Livebox? Wanneer ongeveer?

Hoi ga het wel even vragen, wil zelf dat script wel geven, maar weet niet of ze daar problemen mee hebben ...

Iemand nog goede programmeur nodig ??

Styno
17-08-2006, 16:19
Iemand nog goede programmeur nodig ??Op welk vakgebied?