PDA

Bekijk de volledige versie : WL-500g Deluxe en WL-500g Premium samen in één netwerk

wfvn
04-08-2006, 16:11
Ik zit met het volgende probleem. Ons huis heeft 3 verdiepingen (begane grond, verdieping 1 en verdieping 2)

Op de begane grond heb ik momenteel een WL-500g deluxe staan die aan internet hangt en als hybrid AP dient.
Tot kort geleden stonden er op de 1e verdieping ook PCs die met kabeltjes (via de muren) aan de WL-500g Deluxe gekoppeld zaten. Die PC's verhuizen nu naar de 2e verdieping. Daar heb ik helaas geen bekabeling liggen. (ik zou er wel bekabeling naar toe kunnen proberen te trekken maar de leidingen zijn nogal behoorlijk brak aangelegd.... daar ga ik liever niet mee pielen; ik heb al slechte ervaringen met kortere leidingen in dit huis)

Nu wil ik graag draadloos naar de 2e verdieping toe.
Het bereik op de 2e verdieping is helaas niet om over naar huis te schrijven (lees erg slecht; de verbinding valt zelfs vaak weg áls er al een verbinding is).

Ik weet niet hoe het zit met de signaalsterkte van diverse apparaten. Ik heb de signaalsterkte getest met een laptop met interne WIFI van Intel; die komt dus niet met goed fatsoen door de 2 gewapende betonnen vloeren heen. Ook heb ik een laptop met WL-100g; die lijkt beter te werken, ook niet daverend maar in ieder geval iets.

Nu hoop ik dat AP's zoals de WL-500g's een hogere signaalsterkte hebben dan draadloze netwerkkaarten. Wellicht zit er ook nog verschil tussen PCMCIA-kaartjes en PCI-kaarten als het gaat om signaalsterkte?

Ik heb eigenlijk het volgende in gedachten:
Een WL-500g Premium erbij kopen (waarom deze? omdat ik dan 2 routers heb met printserver welke ik wel kan gebruiken). De Premium heeft 2 antennes. Die zou ik dan beneden neerzetten. De Deluxe wil ik dan naar boven verhuizen.

Maar nu: Kan ik ongestraft de Deluxe boven neerzetten en die dan het draadloze signaal laten oppikken van de Premium (die beneden staat) en vervolgens met kabel naar de PC laten lopen en eventueel ook het signaal laten verdelen over die verdieping (daar staat namelijk ook nog een laptop met WIFI)

Bij Mycom hebben ze het erover dat ik een WL-500g (deluxe of premium) alleen boven kan gebruiken als ik het router-gedeelte uit kan schakelen als ik volledig draadloos wil werken tussen de 2 routers. Moet dat inderdaad? De routerfunctie van de 'bovenste' WL-500g uitschakelen? En hoe krijgt die 'bovenste' WL-500g dan een IP? Of krijgt die helemaal geen IP? Moet ik nog speciale Firmware installeren?

Ik hoop dat mijn verhaal en mijn doel duidelijk is. Kan iemand me adviseren wat kan en wat niet kan?

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

http://members.home.nl/wfvn/netwerk.GIF

timbo.nl
07-08-2006, 11:21
Hoi,

dit is prima mogelijk.
Je stelt dan de router op de bovenste verdieping (waar geen internet kabel inzit) in als access point (deluxe volgens je tekening). Hij ontvangt dan een IP van de router (waar internet op binnenkomt) eventueel kan je via mac address of iets dergelijks toch een IP adres reserveren voor hem.

Vervolgens krijgt alles wat achter het accesspoint zit een ip adres via het access point van de router. Het pikt namelijk het signaal op en versterkt het weer. Het is dus goed mogelijk.

cono34
07-08-2006, 11:55
Ik zou het niet alleen met een tweede router doen is een beetje zonde van het geld ...

Ik zou de wl500g gewoon op de benedenverdieping houden en boven een wireless access point plaatsen die dingen kosten 30 Euro van asus en dan heb je hetzelfde ...

Gewoon de wl500g laten routen en dat access point pakt het signaal op van de onderstaande router en geeft die door aan boven ...

Wat je ook kunt doen als je toch van plan bent om een wl500g Premium te kopen 90 Euro bij de MyCom, is een WL-566gM kopen ( 135 Euro ) bij de Mycom, dze is een groter broertje van de Premium alleen echter met betere dekking zodat je boven gewoon goed ontvangst hebt ...

Ach het is aan jouw ...

Let the force be with you !!

timbo.nl
07-08-2006, 14:15
heb je ook een access point met printer server dan?

dat was namelijk een reden dat hij deze oplossing wilde en bovendien zit er nog iets met een draadje vast boven, wat hij eventueel ook wireless kan maken.

Indien geen printer ben ik het compleet met je eens..

Jerommmeke
07-08-2006, 18:28
De WL500g en de DELUXE versie zijn ideaal op elkaar ingespeeld. Je kunt ze ook samen laten werken in een 'WDS' omgeving. Een en ander houdt in dat de twee draadloze routers ook onderling met lkaar verbinden en je de complete vrijheid hebt binnen het gehele gebouw. De laptops kun je gewoon lopend gebruiken van verdieping naar verdieping.

De instellingen staan onder 'Wireless". Zet hetgeen op WDS Only. De twee SID netwerk namen moeten bij de routers wel gelijk staan en op het zelfde kanaal.

Ik heb deze zelfde situatie op een camping met 23 gebruikers en 4 routers (Hotspots). Werkt echt helemaal te gek. :D

cono34
08-08-2006, 13:23
ik zelf heb een wl500g Premium met 2 access points ( hotspots ) alle 3 hebben ze dezelfde ssid namen dus gewoon blazen en werken, ook heb ik een printerserver staan ...

ik heb namelijk de router in de meterkast een access point boven en een access point in de schuur waar ik mijn kantoor heb ...

Het hele concept werkt als een trein ...

wfvn
08-08-2006, 17:21
De WL500g en de DELUXE versie zijn ideaal op elkaar ingespeeld. Je kunt ze ook samen laten werken in een 'WDS' omgeving. Een en ander houdt in dat de twee draadloze routers ook onderling met lkaar verbinden en je de complete vrijheid hebt binnen het gehele gebouw. De laptops kun je gewoon lopend gebruiken van verdieping naar verdieping.

De instellingen staan onder 'Wireless". Zet hetgeen op WDS Only. De twee SID netwerk namen moeten bij de routers wel gelijk staan en op het zelfde kanaal.

Als ik naar de afbeeldingen bij de setup kijk, zie ik verschil tussen Hybrid (waar ook WDS onder valt voor zover ik begrepen heb) en WDS ONLY. Bij Hybrid geeft de afbeelding een verbinding tussen draadloze én bedrade pc's weer terwijl bij WDS ONLY alleen bedrade pc's. Op de begane grond moeten draadloze pc's verbonden worden en op de 2e verdieping als het even kan beide (hybrid dus). MOET het op 'WDS Only' staan om te werken?

Ik krijg de boel nog niet aan de praat. Wat ik heb gedaan tot dusver:
Om eerst te proberen de nieuwe WL-500gPremium boven neergezet (net omgekeerd dan op de situatieschets dus). Die heb ik als volgt ingesteld:
Ingesteld als 'Access point' (dus niet als home gateway of router)
Gelijke SSID als de (onderste) WL-500gDeluxe
Vast kanaal 10
Hybrid
Bridge: MAC van de andere WL gegeven

De (onderste) WL-500gDeluxe heb ik ingesteld als:
Home Gateway
Gelijk SSID als de WL-500gP
Vast kanaal 10
Hybrid
Bridge: MAC van de andere WL gegeven

Of zit het probleem bij die 'bridge'? Ik neem toch aan dat ik daar wel de gegevens moet invoeren?

Ik heb deze zelfde situatie op een camping met 23 gebruikers en 4 routers (Hotspots). Werkt echt helemaal te gek. :D
inclusief internet?
totaal géén kabels tussen de AP's?

Welke dingen heb je nog meer ingesteld buiten gelijk SSID en vast kanaal?

wfvn
08-08-2006, 17:21
ik zelf heb een wl500g Premium met 2 access points ( hotspots ) alle 3 hebben ze dezelfde ssid namen dus gewoon blazen en werken, ook heb ik een printerserver staan ...

ik heb namelijk de router in de meterkast een access point boven en een access point in de schuur waar ik mijn kantoor heb ...

Het hele concept werkt als een trein ...
Hoe heb je ze exact ingesteld? Heb je er ook bedrade pc's aan hangen?
Hoe zit het met het IP van de 'bovenste' WL-500g? Moet ik die handmatig toekennen in de range van de 'onderste'? Of automatisch laten verkrijgen? Tot dusver hebben de 2 WL-500g's nog geen contact met elkaar gehad.

[edit]
Ik heb de 2 WL's met elkaar aan het kletsen; draadloos that is.
Het eerste probleem lag blijkbaar bij de 'bridge'-settings. Ik had daar 'allow anonymous' op 'no' staan. Nu hij op 'yes' staat, gaat het beter. Ik kan nu ook internetten vanaf de bovenste pc die met een draadje aan de bovenste WL hangt, die communiceert dus draadloos met de onderste WL die weer met een draadje aan het internetmodem hangt.
Verder heb ik de bovenste WL (die dus als WDS-hybrid AP is ingesteld) een static IP gegeven die één hoger ligt dan de IP van de onderste router.

Maar..... nog wel problemen met bestandsdeling. De pc's die (draadloos) direct in verbinding staan met de onderste WL kunnen de gedeelde mappen wel benaderen maar niet de pc's die aan de bovenste WL hangen. Verder kunnen de pc's (draadloos en wifi) die direct contact met de bovenste WL hebben elkaars gedeelde mappen níet benaderen maar ook niet de gedeelde mappen van de pc's die in verbinding staan met de onderste WL. Wat kan daar de oorzaak van zijn?

[edit2]

Inmiddels heb ik het aan de praat. Wat ik nou gedaan heb om het op te lossen is me niet duidelijk. Ik heb echter wel een vermoeden.
In AP-mode heb je geen mogelijkheid om aan de firewall te rommelen. Standaard staat de firewall wel ingeschakeld. Ik heb gisteren wel de nieuwe router tijdelijk op routerfunctie gezet, vervolgens de firewall uitgeschakeld en weer terug naar AP gezet. Misschien dat dat me geholpen heeft.... maar ik weet het niet zeker.

cono34
11-08-2006, 12:28
Hoe heb je ze exact ingesteld? Heb je er ook bedrade pc's aan hangen?
Hoe zit het met het IP van de 'bovenste' WL-500g? Moet ik die handmatig toekennen in de range van de 'onderste'? Of automatisch laten verkrijgen? Tot dusver hebben de 2 WL-500g's nog geen contact met elkaar gehad.

Access point is iets heel anders dan een router deze geeft alleen door, als ze alle 3 dezelfde ssid naam hebben deelt de router ip adressen uit ...

Jij hebt 2 routers met dezelfde ssid naam bij een router zul je de dhcp uit moeten zetten en eentje een vast ip toekennen of op de hoofdrouter een adres lease voor die ander vastzetten met mac address ..

En nee gebruik helemaal geen utp touwtjes ...

wfvn
11-08-2006, 23:27
Access point is iets heel anders dan een router deze geeft alleen door, als ze alle 3 dezelfde ssid naam hebben deelt de router ip adressen uit ...

Jij hebt 2 routers met dezelfde ssid naam bij een router zul je de dhcp uit moeten zetten en eentje een vast ip toekennen of op de hoofdrouter een adres lease voor die ander vastzetten met mac address ..

En nee gebruik helemaal geen utp touwtjes ...
Ik heb het dus voor elkaar en inderdaad, ik zie wat je bedoelt. Zo heb ik het nu ook staan (na flink klooien). De AP heb ik nu inderdaad een vast IP uit laten delen door de router. (dat ging eerst ook niet goed omdat ik dacht dat dat IP buiten de range van dhcp moest vallen maar dat is dus fout)

phusebox
21-04-2007, 16:00
ik snap er niks van, ik doe precies wat iedereen zegt, maar ik krijg geen verbinding tussen beide routers, ook hier een 500g deluxe en een 500g premium

wfvn
21-04-2007, 17:45
editten gaat RUK blijkbaar :X

wfvn
21-04-2007, 17:56
Okee, even stap voor stap. Ik weet niet welk apparaat je als router wil gebruiken en welke als accesspoint maar ik gok even op de Premium als router.

Eerst alles resetten op beide machines; gewoon helemaal schoon starten dus, de persoonlijke instellingen kan je later wel doen.

We beginnen met de Premium/Router in te stellen
Gewoon de quicksetup doorlopen. Laat de beveiliging even achterwege voor het gemak; stel die later in. Tussendoor NIET op finish klikken
Wireless interface:
Vast kanaal instellen (bijvoorbeeld op 10)
Mode: automatisch
Beveiliging nog even niet inschakelen

Wireless bridge:
AP-mode Hybrid
Kanaal zelfde als hierboven (bijvoorbeeld 10)
Connect to AP's in remote bridge list? YES
Allow anonymous? No
Remote bridge list: MAC-adres van je andere apparaat invoeren (je Deluxe)

De rest van 'Wireless bridge' boeit momenteel niet

IP Config - WAN en LAN
Bij LAN IP settings even een vast adres invullen zoals 192.168.0.1

IP Config - DHCP Server
Enable DHCP? Yes
geef een bereik op bij IP Pool starting en ending adress bijvoorbeeld 192.168.0.2 tot 192.168.0.255 (let op: hier begin ik dus met het adres één op te hogen ten opzichte van het adres van de Premium zelf)

Verder maakt het voor het bridgen geloof ik niet uit wat je doet met de instellingen. Finish dus en reboot.

Nu dus naar de Deluxe. Hier ga ik wat omslachtig te werk; ik begin met allerlei instellingen te doen en geef pas láter op dat je hem als AP wil gebruiken!!

Wederom quicksetup doorlopen
Zelfde SSID kiezen als bij de router/premium
beveiliging laten we nog even uit

Wireless interface:
Kies hetzelfde kanaal (10 bijvoorbeeld);
alles gewoon hetzelfde als bij de router/premium

verzenden ging niet goed, kan ik het nog een keer doen

In principe dezelfde stappen uitvoeren als bij de router. Enig aandachtpuntje is dat je het IP automatisch moet laten verkrijgen onder IP-Config. Verder moet je bij Wireless Bridge uiteraard het MAC-adres van de ander invoeren

Tot slot de System setup 'operation mode' omzetten naar AP.

Finish en reboot

Dan beveiliging instellen. Doe dat éérst op de AP en dáárna pas op de Router
Denk eraan bij eventueel instellen van 'allowed macadressen' dat je dan wel de MAC van het andere apparaat instelt op beiden!

Ik hoop dat ik niets vergeten ben, ik heb het zo uit m'n blote hoofd gedaan en heb hopelijk geen fouten gemaakt.

[edit]
IP-adressen aangepakt met dank aan appie1

appie1
25-04-2007, 15:39
Het ip address 192.168.0.0 met een subnetmasker 255.255.255.0 is niet geldig.

dit is een subnetwerk ID, dus geen geldig IP adress. als 192.168.0.1 van maakt is het wel geldig.

met subnetmasker 255.255.255.0 (of te wel /24) zijn de onderstaan adressen geldig

x.x.x.1 t/m x.x.x.254 de x.x.x.255 is het zgn Braodcast address.

gr.
albert

wfvn
25-04-2007, 16:28
Het ip address 192.168.0.0 met een subnetmasker 255.255.255.0 is niet geldig.

dit is een subnetwerk ID, dus geen geldig IP adress. als 192.168.0.1 van maakt is het wel geldig.

met subnetmasker 255.255.255.0 (of te wel /24) zijn de onderstaan adressen geldig

x.x.x.1 t/m x.x.x.254 de x.x.x.255 is het zgn Braodcast address.

gr.
albert
Achja, da's waar ook. Ik gebruik echter een andere range en meende hierbij de standaardrange te noemen maar daarbij dus 1 vergist.
Zal het even aanpassen in m'n bericht.

appie1
26-04-2007, 09:39
kan gebeuren he. :)