Log in

Bekijk de volledige versie : Low tech sharing

sebastiaankop
07-07-2006, 12:10
Hoi allemaal,

Dit bloempje laat zijn kopje even hangen. Ik heb in een eerdere post uitgelegd dat ik vrolijk aan het spelen ben geweest met samba. Dit is niet meer zo vrolijk omdat ik in dit forum allerlei bedenkingen en limitaties tegenkom van samba.

Bijvoorbeeld snelheid van copieeren, grote bestanden, etc.

Ik wil mijn externe 320 gig schijf gebruiken om backups te maken van onze twee computers. Ik heb eerder al met MyCom gebeld, waar de schijf vandaan komt, om te vragen waarom ik interne hd's wel kan sharen en een externe hd niet. Dit was volgens MyCom een bug in de router. De peecees zitten via een switch aan de router die weer aan het internet zit.

Wat ik graag zou willen is mijn externe disk formatteren met een partitie die windows ook aan kan zonder tussenkomst van de router (bijvoorbeeld na een crash).

Deze disk wil ik sharen in mijn netwerkje via een van de peecees, via de router met ftp, samba, maakt me niet uit. Alleen de bestanden die ik copieer zijn behoorlijk groot. Een backup van 30 gig is niks.

Kan dit op een lotek en eenvoudige manier zonder via telnet commando's te moeten intikken etc. Dit kan ik maar net bijbenen maar ik moet het opgeven als ik lees dat er allerlei bugs of limitaties zitten aan de copieersnelheid en de maximale bestandsgrootte van 2 gig of zo.

Hartelijk dank voor jullie hulp.

Sebastiaan.

Oja, vergeten: Mijn router is een asus wl500g. Volgens mij niet zo'n snelle router dus ik denk erover om te upgraden naar een snellere. Een router met hd hoeft niet. Ik heb een externe HD. Als de router maar snel is en eventueel met een gig switch en wifi erin.

Antiloop
07-07-2006, 13:35
samba is niet je zwakste schakel maar de WL500g router, indien je snelheid wil zonder al te veel problemen zou je de WL700gE kunnen aanschaffen hier zit een 160gb hdd al ingebouwd

sebastiaankop
07-07-2006, 14:13
Dat is een prima keuze.

Is het bijvoorbeeld moeilijker en of trager en of minder grote bestanden plaatsen op de hd als ik een gigabit router neem in combinatie met mijn WD externe hd? Dan ben ik voor 85 euro klaar en heb ik een grotere hd. De wl500g gebruik ik dan wel als wireless ding voor mijn pocketpc en de laptop van mijn vrouw.

Zou ik met deze combinatie ook zo'n moeite hebben om samba werkend te krijgen en of het sharen van de externe disk in het netwerk als backup schijf met windows toegankelijke partitie?

Thanks !

Sebastiaan.

Antiloop
07-07-2006, 16:58
Dat is een prima keuze.

Is het bijvoorbeeld moeilijker en of trager en of minder grote bestanden plaatsen op de hd als ik een gigabit router neem in combinatie met mijn WD externe hd? Dan ben ik voor 85 euro klaar en heb ik een grotere hd. De wl500g gebruik ik dan wel als wireless ding voor mijn pocketpc en de laptop van mijn vrouw.

Zou ik met deze combinatie ook zo'n moeite hebben om samba werkend te krijgen en of het sharen van de externe disk in het netwerk als backup schijf met windows toegankelijke partitie?

Thanks !

Sebastiaan.
zover ik weet bestaan er momenteel geen consumer gigabit routers met USB/nas achtige ondersteuning

betreft de WL700gE deze heeft een ingebouwde hdd, verderrest is het een eitje om het in te stellen als je gewoon standaard sharing wilt (dus geen wachtwoorden, vage partities)

uiteraard kun je de harddisk er niet uithalen vanwege garantie

en hoe snel een externe harddisk is welke je ook nog extra aan kan sluiten op de WL700gE moet ik nog testen.