PDA

Bekijk de volledige versie : Maximale snelheid router?

joozju
09-04-2006, 19:47
Ha,

Als ik mijn PC aansluit op de Wl500g (laatste ASUS firmware), dan heb ik een maximale download snelheid van ca. 3 Mbps. Wanneer ik echter mijn PC rechtstreeks op het ADSL modem aansluit stijgt de download snelheid tot 6 Mbps (hetgeen ook de limiet is van mijn abonnement).

Kan het zijn dat de ingebouwde firewall een bottleneck vormt? Of wellicht andere instellingen (MTU?).

Joozju

edjes
10-04-2006, 19:35
Hier hetzelfde probleem.
(hoewel met stuk lagere snelheden :eek: )

Ik heb een basic abo van xs4all, met een alcatel speedtouch home modem.

Sluit ik deze rechtstreeks op de pc aan, dan krijg ik gemiddeld 500 kbyte/s.

Ga ik via de Wl500Gx router, dan krijg ik max rond de 300 kbyte/s.
Ik heb geflashed naar de officiele asus versie 1.9.5.0 en daarna naar OLEG's 1.9.2.7CR7c

Geen enkel resultaat op de snelheid.
Ook niet met firewall uit.
Ook niet met 100mb half duplex.

Iemand die nog suggesties heeft?

Dank!

Ganymaedes
11-04-2006, 11:14
Geen specifieke suggesties, wil alleen even kwijt dat mijn 500gx exact de snelheid van mijn modem aanhoudt, zowel bedraad als draadloos (ongeveer 10-15 Mbit/sec). De firmware is OLEG's 1.9.2.7b. De snelheden die jullie halen met de router zijn dus zeker niet de maximum snelheden. Overigens heb ik m'n router op 100 mb full duplex staan

Wellicht is het verstandig om de kabel tussen modem en router eens te testen / vervangen?

Succes in ieder geval

Ganymaedes

joozju
09-05-2006, 22:41
De kabels heb ik gecheckt. Rechtstreeks geprobeerd vanaf mijn PC naar het ADSL modem, vandaag snelheden van 10Mbps... Met de ASUS WL500g ertussen hooguit 3 :(

De instellingen van de router wat betreft duplex en speed kan ik nergens vinden. Mijn ASUS is NIET getweaked maar zou de snelheden zo ook wel moeten halen. Of is er ergens een instelling waarmee je dat toch kunt wijzigen?

Ook heb ik daarna de firmware gewijzigd. Van de ASUS standaard 1.9.5.0 naar de Oleg v1.9.2.7 CR7 7c. Nog steeds maximaal 3 Mbps...

Joozju

EddieZ
06-08-2006, 15:56
Mijn WL500g P heeft de max. snelheid, geen enkel probleem. Gebruik de officiële firmware. Met 20m UTP tussen mijn ADSL modem en de router. Ook de verbinding tussen router en PC kan probleem zijn.

Kwaliteit van de kabels en vooral van de stekkers (zelf geknepen) is zeer belangrijk. Verder kunnen storende elementen aanwezig zijn (electrabedrading?).

Lijkt erop dat je toch ergens een instelling niet goed hebt staan ion de Asus.

timeloop
01-09-2006, 16:53
Same here.

De max download zou 8000 moeten zijn.
Laptop rechtstreeks op kabelmodem: 8000
laptop via kabel op wl500g: 8000
laptop via wireless op wl500g: 4000

Ik heb al verschillende wireless netwerkkaarten geprobeerd en
verschillende instellingen op de wl500g

Iemand nog ideetjes?

EddieZ
01-09-2006, 20:30
Gebruik een betrouwbare check. Ik gebruik bv. Nuria (http://nuria.nl/). Deze geeft direct een vergelijking met andere soortgenoten met hetzelfde abonnement en de werkelijk gehaalde snelheid. Wel natuurlijk even geen ander internetverkeer gebruiken...
Ook het downloaden van een testbestand van je provider. Bv. van XS4all is dit een 100 mb bestand op download.xs4all.nl. Attentie: via Firefox gaat het soms beduidend langzamer dan met IE 10/10 volle snelheid verbinding.

Als je je netwerk zuiver wilt testen sluit dan twee PC's wired aan en stuur over FTP een 100 MB bestand over. Weet je gelijk hoe de switch functioneert. Het WAN-gedeelte van een router is vaak langzamer en de normale huis&tuin routers halen max. ca. 20 Mbit (uitzonderingen daargelaten).

Een goede en zuivere test is dus essentieel.

http://www.citadel.nu/prive/nuria.jpg

timeloop
01-09-2006, 23:39
Het probleem is niet dat ik de snelheid niet haal.
Met een utp kabel aangesloten op de wl500g is alles prima,
de snelheid is alleen een stuk minder via een wireless verbinding....

EddieZ
02-09-2006, 23:36
Tja, bij wireless komen een aantal andere factoren om de hoek kijken die de bandbreedte en snelheid kunnen beperken. Bv. ook de instellingen op de client, het gebruik van WDS stations etc.

Kun je een wat specifiekere beschrijving van je netwerk en je setup geven?

Antiloop
03-09-2006, 02:24
even wat feitjes:

WL500g kan WAN<>LAN ~20-25Mbit aan
WL500g Deluxe kan over WAN<>LAN ~25-30Mbit aan
WL500g Premium kan over WAN<>LAN ~50-55Mbit aan

de WL500g kan via WAN <> WLAN ook 20-25Mbit aan
dit is ooit getest met een MiniPCI WL120g (broadcom chipset, zelfde kaart als in de WL500g zit zelfs) en een PCMCIA WL100g (zelfde broadcom chipset)
als encryptie hiervoor is WPA-PSK met AES gebruikt met een afstand 3-5meter vanaf router

een factor waar de snelheid van af kan hangen is keuze kanaal (omgeving afhankelijk welke het 'beste' werkt) ikzelf prefereer kanaal 6-13 omdat lager als 6 bij mij veelal performance problemen geeft mbt tot de snelheid

een tweede factor is de plaatsing van de router opzich, een meterkast zal veelal voor veel problemen zorgen uit mijn ervaring, ijzeren kasten, wanden of isolatiematerialen in de muren kunnen een bottleneck vormen

een derde factor zijn het aantal draadloze toegangspunten in de buurt welke mogelijk -jouw- toegangspunt verstoort

en zo zijn er nog diverse andere factoren waar ik nu even niet op kom..

timeloop
03-09-2006, 13:47
Ik ga eens spelen met de kanalen en met de plaatsing.
Is mijn gedachte goed als ik zeg dat ik zonder encryptie
de hoogste snelheid haal?

Antiloop
03-09-2006, 13:51
Ik ga eens spelen met de kanalen en met de plaatsing.
Is mijn gedachte goed als ik zeg dat ik zonder encryptie
de hoogste snelheid haal?

in theorie wel ja, in de praktijk lijkt het niets uit te maken (in mijn test en praktijk omgevingen)

timeloop
03-09-2006, 16:09
Heb de utp kanel tussen het modem en de wl500g een stuk ingekort.
De wl500g van het kantoor boven naar de huiskamer beneden verplaatst.
Zit nu wireless zo rond de 6000-7000, niet maximaal dus maar wel
al een stuk beter!