PDA

Bekijk de volledige versie : Zoveelste livebox topic :-)

michielvz
05-04-2006, 20:06
Beste mensen,

Ik heb al vele topics gelezen (hier en op tweakers) maar kan nergens mijn antwoord vinden. Toch is de vraag al meerdere keren gesteld. De vraag luidt: Ik heb een wl-500g achter een livebox. Beide zijn standaard te vinden op ip 192.168.1.1 Wanneer ik dit in tik kom ik altijd terecht bij de livebox. Het lukt mij dus niet om de WL-500G in te stellen.

Ik heb al geprobeerd om de livebox als bridge in te stellen. Dat is gelukt maar heeft mijn probleem niet opgelost. Ik ben zelf niet super technisch en heb de livebox en de WL-500G pas een aantal dagen maar kan goed lezen en beschrijvingen volgen. Meestal kom ik daarmee een eind maar nu loop ik echt vast. Ik vind een hoop korte notities en technische beschrijvingen maar een echte stappen uitleg vindt ik niet. Ik hoop dat iemand de tijd hiervoor wilt nemen en dit wilt posten.

Mijn uiteindelijke doel is het draaien van een ftp server.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

arnold
05-04-2006, 20:30
ik heb deze link gevolgt, om de livebox in bridge mode te zetten. dit werkt perfect, je kan alleen niet meer bij de livebox. maar wath the hack dat *piep* ding wil je er eigenlijk niet eens tussen hebben.

http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=16571

nu krijgt je asus router automatische het wan ip-adres van de livebox.

let wel het telefonie gedeelte zou nu niet meer werken.

Ibby
05-04-2006, 21:48
Maar kun je niet die Livebox er even tussen uit halen dan?

De Asus instellen zoals je wilt en dan die Livebox er weer tussen hangen :confused:

michielvz
05-04-2006, 22:15
Ik kwam erachter dat ik met mijn laptop draadloos met de 500g kon verbinden. Als ik dan 192.168.1.1 invoer kom ik in de configuratie van de 500g. Ik heb daar het ip adres veranderd in 192.168.1.17 Dat is goed gelukt.

Toch kan ik met mijn pc die met draad is aangesloten op de 500g niet in het configuratiescherm komen.

Ik heb nogmaals geprobeerd de livebox als bridge in te stellen. Dit gaat goed. Het gevolg is dat mij computer nog steeds op internet kan en mijn netwerk kaart de volgende gegevens toegewezen krijgt.

ip:85.145.196.1
dhcp server: 10.49.1.4
subnetmask:255.255.252.0
dns-servers: 194.134.5.5
194.134.0.97

Het lukt mij met mijn pc niet meer om in de livebox te komen nog in de 500g te komen. Wel kan internetten met de pc. Met de laptop kan ik niet internetten en wel in de 500g te komen. Ik snap er de ballen van.

Iemand ?

Ganymaedes
06-04-2006, 08:00
Ik heb dezelfde configuratie als Michiel (Livebox + 500g). Doordat ik ook telefonie heb is het voor mij niet mogelijk om de LB in bridge mode te zetten, want dan werkt telefonie niet meer.

Ik heb de LB dus gewoon in router mode laten staan (de LB deelt dus de IP-adressen uit). De 500g heb ik in router mode gezet met DHCP uit. Tevens heb ik de 500g een ander LAN IP-adres gegeven (bv 192.168.1.2). Vervolgens heb ik de LB op één van de LAN-poorten van de 500g aangesloten.

WORKS LIKE A CHARM!:D !!
- Netwerkadressen worden uitgedeeld door de LB
- Wireless wordt gedaan door de 500g
- LB is bereikbaar op 192.168.1.1
- 500g is bereikbaar op 192.168.1.2

Het enige (kleine) nadeel is dat de LB wat trager is met het toekennen van IP-adressen dan de 500g. Hierdoor duurt het opstarten van je pc mogelijk een paar seconden langer.

Mijn advies is dus, niet lopen klooien met bridge mode, maar gewoon bovenstaande kopiëren.

Groet,

Ganymaedes

michielvz
06-04-2006, 10:12
Ik heb dezelfde configuratie als Michiel (Livebox + 500g). Doordat ik ook telefonie heb is het voor mij niet mogelijk om de LB in bridge mode te zetten, want dan werkt telefonie niet meer.

Ik heb de LB dus gewoon in router mode laten staan (de LB deelt dus de IP-adressen uit). De 500g heb ik in router mode gezet met DHCP uit. Tevens heb ik de 500g een ander LAN IP-adres gegeven (bv 192.168.1.2). Vervolgens heb ik de LB op één van de LAN-poorten van de 500g aangesloten.

WORKS LIKE A CHARM!:D !!
- Netwerkadressen worden uitgedeeld door de LB
- Wireless wordt gedaan door de 500g
- LB is bereikbaar op 192.168.1.1
- 500g is bereikbaar op 192.168.1.2

Het enige (kleine) nadeel is dat de LB wat trager is met het toekennen van IP-adressen dan de 500g. Hierdoor duurt het opstarten van je pc mogelijk een paar seconden langer.

Mijn advies is dus, niet lopen klooien met bridge mode, maar gewoon bovenstaande kopiëren.

Groet,

Ganymaedes

Fantastisch ! Het werkt perfect. Althans, het internet. Het lukt mij niet op een ftp server op te zetten. Ik heb een samba handleiding van hier gevolgd maar ik kan zowieso met telnet niet in de 500g komen. Mijn doel is een ftp server waar ik kan bepalen wie (interne en externe gebruikers) in welke mappen mag komen. Heb je daar toevallig wat tips voor me ?

Ganymaedes
06-04-2006, 12:25
Fantastisch ! Het werkt perfect. Althans, het internet. Het lukt mij niet op een ftp server op te zetten. Ik heb een samba handleiding van hier gevolgd maar ik kan zowieso met telnet niet in de 500g komen. Mijn doel is een ftp server waar ik kan bepalen wie (interne en externe gebruikers) in welke mappen mag komen. Heb je daar toevallig wat tips voor me ?

Blij te horen dat het ook bij jou werkt:D Wat betreft de FTP server:
- is dat een aparte pc of een usb-oplossing in de 500g?
- als je wilt werken via de usb in de 500g is Oleg firmware wellicht iets voor jou (zie macsat.com). Dit geeft meer mogelijkheden, ik gebruik het ook.
- telnet IP-adres router zou volgens mij moeten werken (maar heb het zelf nooit geprobeerd in routermode). Wellicht accepteert de 500g alleen encrypted verbindingen (SSH). Hiervoor heb je een progje als Putty nodig (zie ook macsat.com).

Hoop dat je hiermee weer iets verder komt.

Groet,

Ganymaedes

michielvz
06-04-2006, 14:10
Blij te horen dat het ook bij jou werkt:D Wat betreft de FTP server:
- is dat een aparte pc of een usb-oplossing in de 500g?
- als je wilt werken via de usb in de 500g is Oleg firmware wellicht iets voor jou (zie macsat.com). Dit geeft meer mogelijkheden, ik gebruik het ook.
- telnet IP-adres router zou volgens mij moeten werken (maar heb het zelf nooit geprobeerd in routermode). Wellicht accepteert de 500g alleen encrypted verbindingen (SSH). Hiervoor heb je een progje als Putty nodig (zie ook macsat.com).

Hoop dat je hiermee weer iets verder komt.

Groet,

Ganymaedes

Damn, die oleg firmware geinstalleerd. Nu nog wijs weten in de jungle van mascat. Ik ben begonnen bij de eerste tutorial, de ipkg package system tutorial. Ik doe alles netjes maar heb geen flauw idee wat ik aan het doen ben. Normaal partitioneer ik niet op deze manier. Ik heb ook geen idee wat voor partities ik moet maken. Hij heeft het over een swap disk en een dedicated disc. Ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik heb netjes de putty client gebruikt maar ik kom niet verder dan stap 5 van de disk setup. Bestaat er geen eenvoudigere manier om de ftp server op te zetten ?

Het is toch wel mogelijk wat ik wil ?

Ganymaedes
07-04-2006, 07:52
Damn, die oleg firmware geinstalleerd. Nu nog wijs weten in de jungle van mascat. Ik ben begonnen bij de eerste tutorial, de ipkg package system tutorial. Ik doe alles netjes maar heb geen flauw idee wat ik aan het doen ben.

Maakt niet uit, dat was bij mij exact hetzelfde:) Ik begrijp hieruit dat je je ftp-server op een usb stick wilt laten draaien. Dit is wel een lastige oplossing al zijn er legio die het voor elkaar hebben gekregen. Stel anders specifieke vragen in het macsat forum.

Bestaat er geen eenvoudigere manier om de ftp server op te zetten ?

Als ik het zou moeten doen dan zou ik een het met een externe netwerkschijf proberen. Zo'n externe schijf heeft een eigen IP-adres en veelal een disk management tool zodat je harde schijf slaapt zolang 'ie niet gebruikt wordt. Je bent dan dus onafhankelijk van de 500g en hebt gelijk de beschikking over veel ruimte (zowel via ftp als via het LAN). Nadeel is dat het je min. 100 euri kost. Je kunt natuurlijk altijd een oud pc-tje als ftp server gebruiken.

michielvz
07-04-2006, 08:05
Maakt niet uit, dat was bij mij exact hetzelfde:) Ik begrijp hieruit dat je je ftp-server op een usb stick wilt laten draaien. Dit is wel een lastige oplossing al zijn er legio die het voor elkaar hebben gekregen. Stel anders specifieke vragen in het macsat forum.

Als ik het zou moeten doen dan zou ik een het met een externe netwerkschijf proberen. Zo'n externe schijf heeft een eigen IP-adres en veelal een disk management tool zodat je harde schijf slaapt zolang 'ie niet gebruikt wordt. Je bent dan dus onafhankelijk van de 500g en hebt gelijk de beschikking over veel ruimte (zowel via ftp als via het LAN). Nadeel is dat het je min. 100 euri kost. Je kunt natuurlijk altijd een oud pc-tje als ftp server gebruiken.

Het is geen usb stick maar een externe hardeschijf. Zo te horen gebruik jij niet de ftp server functie ?

Ganymaedes
07-04-2006, 19:28
Om eerlijk te zijn heb ik hetzelfde als jij geprobeerd via de tutorials @ macsat.com. Ik krijg het alleen nog steeds niet voor elkaar om de server van buitenaf te benaderen. Inmiddels ben ik overgestap op Wanadoo ADSL Family en heb ik dus een livebox en een ander IP-adres, sindsdien heb ik geen pogingen meer gewaagd.:(