Bekijk de volledige versie : wl500g en wanadoo livebox
artonice
14-02-2006, 15:17
Hi allen,
Ik probeer mijn livebox samen met mijn asus router (WL500g-1.9.2.7-7b.trx oleg fireware) aan de praat te krijgen. Nu lukt dit wel als ik mijn router in access point modus zet, maar ik zou graag de livebox enkel als modem willen gebruiken en mijn wl500g als NAT/DHCP etc. Op de een of andere manier krijg ik het niet werkend.
Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om mijn wl500g een ip te geven als bijvoorbeeld 192.168.1.2 (ik heb mijn andere pc's ook met een vast ip onder de .10 gegeven en dat werkt) en dat de router vervolgens de ip adressen uitdeeld voor mijn netwerk.
Ik ben geen netwerk expert, en ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie (voornamelijk in de livebox config).
Heeft iemand al wat meer informatie over het configureren van de livebox (en dat met name met de wl500g), want buiten onze franse vrienden zijn er in nederland nog geen olge's opgestaan die het leven van een hobbyist wat kan vergemakkelijker :) Het mooist zo natuurlijk een custome firmware voor de livebox zijn :D
Ik probeer mijn livebox samen met mijn asus router (WL500g-1.9.2.7-7b.trx oleg fireware) aan de praat te krijgen. Nu lukt dit wel als ik mijn router in access point modus zet, maar ik zou graag de livebox enkel als modem willen gebruiken en mijn wl500g als NAT/DHCP etc. Op de een of andere manier krijg ik het niet werkend.
Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om mijn wl500g een ip te geven als bijvoorbeeld 192.168.1.2 (ik heb mijn andere pc's ook met een vast ip onder de .10 gegeven en dat werkt) en dat de router vervolgens de ip adressen uitdeeld voor mijn netwerk.Je moet dan de wl-500g als homegateway configureren met een static ip adres op de WAN interface. Ook moet je alle poorten op de Livebox forwarden naar dat statische ip adres.
Heeft iemand al wat meer informatie over het configureren van de livebox (en dat met name met de wl500g), want buiten onze franse vrienden zijn er in nederland nog geen olge's opgestaan die het leven van een hobbyist wat kan vergemakkelijker :) Het mooist zo natuurlijk een custome firmware voor de livebox zijn :DEen custom firmware zal niet zo gauw mogelijk zijn. De livebox is een behoorlijk complex custom apparaat waar eigenlijk maar weinig info over te vinden is. Kijk ook eens op GOT: http://gathering.tweakers.net
PS. De combinatie WL-500g en Livebox werkt niet zo best. Het grootste probleem zit hem vooral in het feit dat de download snelheid enorm afneemt to max. 70 kb/s. Ik heb ook een poosje de wl-500g tussen mijn netwerk en de Livebox gehad maar uiteindelijk beviel dit niet en nu gebruik ik de router alleen nog als 100Mb switch en AP.
artonice
15-02-2006, 18:55
Thanx voor de info, ik zie er toch maar vanaf dan :) ik ga maar eens kijken of ik mijn oude AlliedData modem kan configureren om mee te werken, want ik ben tot nu toe niet zo opgwonden geworden van de livebox.
Weet jij toevallig ook hoe het zit met de andere protocollen zoals eth0, ppp0 en ph0? Ik stel nu natuurlijk de mer0 in maar ik ben vooral benieuwd naar de eth0.
Thanx voor de info, ik zie er toch maar vanaf dan :) ik ga maar eens kijken of ik mijn oude AlliedData modem kan configureren om mee te werken, want ik ben tot nu toe niet zo opgwonden geworden van de livebox. Als die AlliedData een ADSL-2 modem is zal dat waarschijnlijk wel lukken.
Weet jij toevallig ook hoe het zit met de andere protocollen zoals eth0, ppp0 en ph0? Ik stel nu natuurlijk de mer0 in maar ik ben vooral benieuwd naar de eth0.
Afaik zijn dit route interfaces in de router waarbij mer0 de LAN kant is van de router. Wat je met die andere kunt weet ik niet....
Heb dit uit een ander forum geplukt; misschien heb je er wat aan.....
--------------------------------------------------------------------
1) Sluit je router aan op de PC (nog niet verbinden met je LiveBox)
2) Ga naar Netwerkverbindingen en neem de gegevens die staan op het tabblad Ondersteuning over en geef je pc een vast ip, subnet en gateway.
(Eigenschappen van TCP/IP protocol)
In geval van een default ingestelde WRT54g:
IP: 192.168.1.1xx
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
3) Ga in je browser naar http://192.168.1.1
4) Ga naar het menu Advanced Routing (onder Setup) en kies bij het item Operating Mode de optie 'Router' (in plaats van 'Gateway')
--> Save Settings
5) Ga naar het menu Basic Setup (onder Setup) en schakel DHCP server uit.
LET OP: doe dit bij Network Setup en niet bij Internet Setup, want deze funtie werkt al niet meer door stap 4)
--> Save Settings
6) Geef nu de router een nieuw ip. Indien je de router aansluit op de RODE poort van de LiveBox gebruik dan het volgende ip: 192.168.5.21
LET OP: Gebruik in ieder geval een ip in de range 192.168.5.xxx en gebruik geen ip tussen 192.168.5.0 en 192.168.5.20. Deze geeft de DHCP server van de LiveBox namelijk zelf uit.
--> Save Settings
Nu kun je geen contact meer maken met de router omdat de huidige instellingen afwijken van de waardes die je bij punt 2) hebt ingevoerd.
7) Sluit nu de LiveBox op een LAN poort (1 t/m 4) van de router en NIET op de Internet (uplink) poort. Hiervoor kun je een normale (straight) UTP kabel gebruiken.
8) Ga nu weer net als bij punt 2) naar de Netwerkverbindingen en stel bij Eigenschappen het TCP/IP protocol weer in op IP Automatisch laten toewijzen.
Vergeet niet om ook het DNS serveradres automatisch te laten toewijzen.
Nu heb je de router omgezet naar switch/draadloos AP en geeft nu de LiveBox de netwerkadressen uit.
Nu kun je dus nog steeds beide apparaten benaderen om eventueel instellingen te wijzigen en werken ze elkaar niet meer tegen als DHCP server.
Je kunt de LiveBox benaderen via: http://192.168.1.1
Je kunt de WRT54g benaderen via: http://192.168.5.21
---------------------------------------------------------------
deze tip is achterhaald want nu na de software update liggen allen IP ranges in 192.168.1.xx beginnend bij 10 voor x
ik heb gewoon mijn wireless router dhcp uitgeschakeld en kom op een lan verbinding binnen (niet op de wan) en het werkt perfect
artonice
17-02-2006, 11:45
klinkt goed, als ik thuis ben ga ik het meteen proberen.
Ik wilde nog even een weetje met het forum delen.
Je kan de livebox via telnet benaderen door middel van usernamer:root en wachtwoord:1234. Niet dat je nu heel veel mogelijkheden hebt, want het lijkt totaal customized, maar wellicht kan iemand er toch iets mee :)
Ik heb ook al een tijdje een Wanadoo Family abbonement en heb dus ook een livebox. Deze werkt prima samen met de Asus WL-500g. Op mijn Livebox heb ik gewoon alle poorten 1-65535 (TCP & UDP) geforward naar de Asus (met statisch IP adres op 192.168.1.2). De Asus zelf deelt adressen uit in de 192.168.100.x range. Alle poort forwarding hoef ik nu dus alleen op de Asus te doen.
Het is ook mogelijk om de Livebox in bridgemode te zetten (lees hier (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1110564) na) en dan zou je niets meer op de Livebox hoeven in te stellen en dan is de livebox gewoon een "dom" ADSL2 modem. Dit werkt niet met telefonie. Aangezien het forwarden van alle poorten ook werkt heb ik het nooit geprobeerd.
Bugboy,
laat je de asus dan gewoon als home gateway staan. en vul je dan bij wan een fixed ip adres in. dit ip adres is het adres welke je ook weer invoert in de wanadoo livebox.
ik zit nu al weken te klooien om het een en ander goed aan het werk te krijgen maar het lukt nog niet. mischien kan je een aantal screenshots posten van de instellingen welke gemaakt dienen te worden.