PDA

Bekijk de volledige versie : Wie wil mij helpen met WDS setup?



evanloon
03-02-2006, 15:44
Beste mede-gebuikers,

Ik heb een WL500G en wil 'm inzetten als access point en als bridge naar een ander access point. Ik heb verder geen ethernet bekabeling in huis, alle drie de machines die ik wil gebuiken (1 pc, 1 laptop en een PDA) moeten via mijn AP naar het netwerk van de buren gaan.

Ik heb op dit forum diverse methodes gevonden, maar het lukt me nog niet.

Ik heb allereerst het SSID van mijn Asus veranderd, de operation mode in Access Point gezet en de Bridge mode op Hybrid gezet (als ik 'm op WDS only zet, dan verdwijnt hij namelijk op de clients als available netwerk en kan ik 'm dus nooit meer benaderen). In de hybrid mode lijkt DHCP niet meer te werken waardoor ik wel kan connecten maar een heel ander IP adrs krijg (169.254.218.235) zonder gateway. Gebruik ik een fixed IP adres (192.168.1.100) en gateway (192.168.1.1) dan kan ik de Asus wel weer vinden op 192.168.1.1.

Als ik nu telnet naar de 192.168.1.1 en het wl ap 0 commando slaak, dan ben ik 'm definitief kwijt (niet meer te vinden in de available networks lijst) en moet ik de reset knop gebruiken om de factory defaults terug te zetten.
Als ik het commando wl wet 1 inklop, dan krijg ik de volgende error:
eth2: invalid argument.

Ik zal ongetwijfeld iets fout doen, maar ik weet niet wat!
Ken je dat fustrerende gevoel dat je iets wilt doen, waarvan je weet dat het mogelijk is, maar het lukt niet?
Wie helpt me verder? Bij voorbaat HEEL hartelijk bedankt!!!
Groeten,
Eric

soepkip
06-02-2006, 12:39
Gebruik je WPA-PSK encrypty ? zo ja -> troubles met WDS probeer eerst eens wep128 (inc mac authenticatie)

Heb je de de mac-adressen bij van de routers bij elkaar als allowed staan ?, en bij connect to remote AP ??

MLAN74
25-03-2006, 10:44
Ik probeer ook met de WL-500 WDS met een ADSL Modem aan de praat te krijgen maar het wil maar niet lukken.
Iemand advies?

Dit is de situatie:

ADSL -> SpeedTouch -> WLAN -> ASUS -> LAN

SpeedTouch 585 (5.3.3.4)

LAN info:
DHCP: aan (192.168.1.64 - 192.168.1.253, Gateway 192.168.1.254)
IP: 192.168.1.254/24, 10.0.0.138/24
Encryptie: WEP 64, WPA-PSK uit, nieuwe app toegestaan.
Kanaal 1
SSID SpeedTouch


WDS Config:
WDSSSID BSSID Channel Noise
ja asus (MAC) 1 -99

ASUS WL-500g (1.8.1.9)

LAN
fixed 192.168.1.2
subnet 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.254
OperationMode: AccessPoint
Wireless Interface:
SSID: asus
Channel:1
Authentication Method: Open System or Shared Key
WEP64
Bridge:
Hybride (als ik 'm in WDS Only zet kan de SpeedTouch hem niet meer vinden!, je kunt daar geen MAC opgeven alleen maar laten zoeken)
Channel: 1
Connect to AP in List: yes (MAC SpeedTouch in list)
Allow anonymous: no
Adavanced:
....
Extended Mode: AP or WDS (kan nog kiezen uit 'Station' en 'Enet Bridge'. Dat laatste lijkt me het meest logisch (dan zou ook WAP moeten werken) maar dan ziet de SpeedTouch de asus niet meer).

Wireless Status:

Mode: WDS Only
Channel: 1
Station List
(leeg)

vanuit LAN (fixed IP 192.168.1.3) kan ik al niet pingen naar de SpeedTouch.
vanuit WLAN (dhcp client) kan ik ook de ASUS niet pingen.
De ASUS ziet de SpeedTouch maar niet!

groeten, micha

Ganymaedes
27-03-2006, 15:25
Wellicht hebben jullie hier iets aan?

http://wl500g.info/archive/index.php/t-2725.html

Wel een interessante uitdaging, laat ff weten als het lukt. Overigens, aan evanloon, het IP-adres dat je ziet als je connect naar de ASUS is een adres dat de computer zelf genereert als ze niets ontvangt van het netwerk. Ik concludeer dan ook dat er geen enkele DHCP server actief is op het netwerk. Wellicht iets om eerst te verhelpen, bijvoorbeeld door de router van de buren als home gateway te configureren.

Groet,

Ganymaedes

MLAN74
27-03-2006, 21:30
nou ik ben iets verder, met wat hulp van andere post natuulijk.

in elk geval heb ik verbinding tussen de WL500 en het SpeedTouch Wifi ADSL modem. een paar instelling zijn erg onlogisch naar mijn idee en ik heb ook het vermoeden dat er nog wel netwerk problemen zijn. (verbinding lijkt niet helemaal stabiel).

SSID van de 2 moeten hetzelfde zijn, net als het kanaal natuurlijk.
WEP werkt hier wel (in de asus staat een phrase, ik moest wel de KEY invoeren in de SpeedTouch)
SystemSetup is AccessPoint, maar dat spreekt ook wel voor zich.
IP Config staat op DHCP (Get IP Automatic).

Overigens heb ik eerst wel handmatig geprobeert, en de instelling die ik toen ingaf blijft ie houden VANAF het asus LAN.
Vanaf het WLAN heeft hij een anders adres, zoals is te zijn in de client list van de SpeedTouch! (wel dezelfde range)

Verder zijn de instellingen op de ASUS:
Wireless -> Bridge
AP Mode: AP ONLY !!!!! (weird toch?)
in de remote Bridge list staat nog wel het MAC van de modem maar of dat nog iets uithaalt weet ik niet.

Wireless->Advanced
Extended Mode: Ethernet Bridge (!)
Enable Radio: yes

overigens kan ik nogaltijd vanaf het WLAN het LAN achter de ASUS niet bereiken.....

ik gebruik trouwens gewoon de webinterface, en firmware 1.8.1.9

zie ook deze thread:
http://wl500g.info/showthread.php?t=856

groet, micha

Antiloop
28-03-2006, 23:15
nou ik ben iets verder, met wat hulp van andere post natuulijk.

--blabla--
overigens kan ik nogaltijd vanaf het WLAN het LAN achter de ASUS bereiken.....

ik gebruik trouwens gewoon de wepinterface, en het standaard firmware.

zie ook deze thread:
http://wl500g.info/showthread.php?t=856

groet, micha
eh

heb je nu WEL of GEEN problemen meer? want je zegt dat je het LAN kunt bereiken vanaf WLAN.. dan is het toch goed?

en 'het standaard' firmware bestaat niet, elke unit wordt naargelang met een factory firmware geleverd welke te allen tijde zal wijzigen indien asus daar een noodzaak in ziet, graag even vermelden dit kan namelijk voor 50% het probleem zijn

MLAN74
29-03-2006, 07:27
zie ook mijn eerdere post in deze thread;

het ASUS firmware is 1.8.1.9

en ik heb nog wel problemen, nl;

-ik kan vanaf de WAN zijde de LAN kant van de asus niet op
-de asus heeft een ander ip op WAN en op LAN (of is dit normaal, ondanks AP Mode en Ethernet Bridge).
- de verbinding is instabiel, doet het ca paar keer per minuut weer niet en weer wel.
-ik heb op de LAN van de asus ook een VoIP doosje (iedereen aan te raden), maar als ik daarmee bel (64kbps max) heeft de comp op het LAN geen internet meer.

Antiloop
29-03-2006, 15:18
upgrade eens naar 1.9.5.0
reset naar defaults doen

en hoe kun je nou 10.0.0.138 en 192.168.x.x in hetzelfde netwerk hebben?

maak eens een mooie visio tekening met IP adressen erbij om het te verduidelijken wat je exact wil

MLAN74
02-04-2006, 15:02
upgrade naar 1.9.5.0 heeft geholpen!! bedankt!

de asus heeft nu zowel aan LAN als WLAN het zelfde ip adres, gekregen van modem.

ook WPA-PKS werkt nu goed.

een overzicht van de instellingen:

SSID= zelfde als dat van de Modem
(Als bijvoorbeeld Asus SSID = 'asus' en modem SSID is 'modem' staat in Status-Wireless ook 'Connecting to asus' en werkt het WDS niet.)
Wireless - Bridge = WDS Only (zoals je zou verwachten, zie boven)
Wireless - Advanced, Extended Mode = EthernetBridge
SystemSetup = AP
IP Config, Get IP Auto = yes