PDA

Bekijk de volledige versie : symbolen in bestandsnamen: samba/ftp op wl500



ram.con
20-01-2006, 14:02
Ik ben momenteel een beetje aan het prutsen met samba en ftp. Nu blijkt mij dat wanneer je bestanden met ingewikkelde bestandsnamen op je USB disk zet, disk aan router, samba en ftp aan -> deze namen verhaspeld worden als je ze via ftp of samba bekijkt. Wanneer je de namen vervolgens via samba aanpaast, zijn ze via ftp ook fout.

Bijvoorbeeld:
- ó in samba wordt via ftp 'c met een streepje erdoor'
- ó in ftp wordt via samba '3/4 in symboolvorm'
- ó in windows gemaakt, usb-disk aan router, bekijken via ftp -> vaag chinees teken.

Nu, geen onoverkomenlijk probleem. Gewoon universele tekens gebruiken en accenten vermijden. Dus: zodanig dat fat32, windows, linux , de hele mikmak... zonder symbool/ascii achtige tabellen de boel kan begrijpen.

Echter, het probleem heeft me te pakken: hoe komt dit nu precies.
Ik heb reeds wat gesearcht, en niets gevonden. Mijn verstand zegt: er zit een afwijking in de verschillende symbooltabellen in je netwerk. Maar waarom zou samba van andere tekens gebruik maken dan ftp, op dezelfde router?
Het is net zoiets als dat er NTFS wordt weergegeven bij de eigenschappen van share$, terwijl je USB-disk gewoon FAT is. Vreemd. Geen onoverkomelijk probleem, maar wel intrigerend.

Iemand een idee?