PDA

Bekijk de volledige versie : Beginnersvragen over firewall, printen en wireless



bigdeal
06-12-2005, 12:48
Hallo ik heb sinds kort een WL500G deluxe en heb deze reeds geupgraded naar de laaste ASUS firmware 1.9.x . Hierdoor was het in ieder geval mogelijk om mijn Canon i850 printer aan te sturen (terwijl deze gekoppeld was aan de router). Dit lukte namelijk nog niet via de 1.8.x firmware.
Na het lezen van de handleiding loop ik nog tegen wat vragen:

1. Ik wil de router alleen voor verkeer via kabel gebruiken (niet wireless). Het liefst had ik daarom ook de wireless functionaliteit uitgeschakeld. (kan men er ook niet op aanmelden). Ik vind echter geen optie om dit te doen. Jullie enig idee. (Overigens zit de antenne er al niet op dus ik weet niet in hoe verre hij nog bereik heeft).

2. Ik heb op diverse plaatsen gelezen dat de originele ASUS software geen bi-directionele printersupport ondersteunt. Nou wordt er in de Oleg firmware esproken op een andere manier van aansturing. Enig idee of deze meer mogelijkheden heeft?

3. Standaard staat de firewall van de router op aan. Betekent dat er al standaard zaken gefilterd worden? Of is dat afhankelijk van de rules die je toevoegd?
Op mijn oude router kon ik zeggen dat mailverkeer via 1 bepaalde poort ging. Nu kan ik niet echt vinden waar dit op te geven. Enige voorbeelden hier op dit forum? (meeste posts gaan namelijk over de Oleg firmware en niet over de originele Asus firmware).

4. Gebruiken jullie naast de Asus firewall nog een softwarematige firewall van bijv Sygate of XP?

Bedankt alvast

gegroet, Jeroen

René2
20-12-2005, 07:45
Ik ben geen expert, maar weet misschien toch een paar dingetjes:

1. Via de webinstellingen (http:192.168.1.1, standaard password: admin) ga je naar de pagina Wireless en dan zet je Radio Enable "off".

2. De Oleg firmware maakt dat hij dingen kan die anders niet kunnen. Ik heb bijvoorbeeld een Brother 5120 draaien die het met de Asus firmware niet deed. Hij communiceert van alles heen en weer en dat werkt perfect, maar het is geen multifunction apparaat, gewoon een laserprinter. Ik kan er bovendien een ftp server op draaien EN een printer, beide op dezelfde USB poort. Dat kan met de Oleg firmware wel en kon met de Asus firmware niet. (voorbehoud: ik ken de latere versies van Asus niet, misschien hebben ze wel functionaliteot toegevoegd).

3. Je vraag 3 weet ik niet. Ik heb het me zelf ook al afgevraagd.

4. Je moet op elk apparaat een firewall aan hebben staan. Die op de Asus is als een zomerdijkje, die op je PC is de winterdijk. Die op de Asus kun je het best als optioneel zien, die op je PC: je kan niet zonder. Ik gebruik Sygate, een goed product. Momenteel ligt de Computer Totaal Praktijkgids in de kiosk met daarop een DVD met sygate 5.6.2808. Ik heb ervaring met Zonelabs, Symantec (Norton), TinySoftware en Sygate. Ik vind de laatste de beste (en ook nog gratis). Tiny is ook goed, maar de gratis versie draaide niet goed op XP.

Misschien kom je hier iets verder mee. Succes!

René

bigdeal
20-12-2005, 08:27
1. Via de webinstellingen (http:192.168.1.1, standaard password: admin) ga je naar de pagina Wireless en dan zet je Radio Enable "off".
Toch een goeie tip, ik was die instelling daar niet tegengekomen. Thanks!
Is dat ook in de default Asus software?


2. De Oleg firmware maakt dat hij dingen kan die anders niet kunnen. Ik heb bijvoorbeeld een Brother 5120 draaien die het met de Asus firmware niet deed. Hij communiceert van alles heen en weer en dat werkt perfect, maar het is geen multifunction apparaat, gewoon een laserprinter. Ik kan er bovendien een ftp server op draaien EN een printer, beide op dezelfde USB poort. Dat kan met de Oleg firmware wel en kon met de Asus firmware niet. (voorbehoud: ik ken de latere versies van Asus niet, misschien hebben ze wel functionaliteot toegevoegd).
Er schijnt tegenwoordig wel gewoon een hub aan gehangen te kunnen worden hoor. Maar je zegt 'heen en weer communiceren' dat klinkt toch als bi-directioneel. Ik heb geen multifunctioneel apparaat, wil slechts weten wat de status is van de cartridges.


4. Je moet op elk apparaat een firewall aan hebben staan. Die op de Asus is als een zomerdijkje, die op je PC is de winterdijk. Die op de Asus kun je het best als optioneel zien, die op je PC: je kan niet zonder. Ik gebruik Sygate, een goed product. Momenteel ligt de Computer Totaal Praktijkgids in de kiosk met daarop een DVD met sygate 5.6.2808. Ik heb ervaring met Zonelabs, Symantec (Norton), TinySoftware en Sygate. Ik vind de laatste de beste (en ook nog gratis). Tiny is ook goed, maar de gratis versie draaide niet goed op XP.
Ik heb ook sygate draaien aangezien de asus veel te veel door laat schieten maar die is af en toe zo sloom en lijkt zoveel tegen te proberen te houden. Krijg regelmatig npm.sys requests (wat dat is is ook niet op internet te vinden behalve op russische sites) en vraag me soms echt af of mijn verbinding niet teveel geremd wordt.


Misschien kom je hier iets verder mee. Succes!
René
Absoluut. thanks!

René2
27-12-2005, 23:03
>>1. Via de webinstellingen (http:192.168.1.1, standaard password: admin) ga je naar de pagina Wireless en dan zet je Radio Enable "off".
>>Toch een goeie tip, ik was die instelling daar niet tegengekomen. Thanks!
Is dat ook in de default Asus software?

Geen idee...

>>Ik heb geen multifunctioneel apparaat, wil slechts weten wat de status is van de cartridges.

Daarvoor moet er noodzakelijkerwijs bidirectionele communicatie zijn.

Groeten, René