PDA

Bekijk de volledige versie : Verbinding weg!! DHCP renewal op WL500g (UDHCPC)



Numchuck
17-11-2005, 20:23
Hier een issue waar misschien een hoop Casema gebruikers mee geholpen kunnen worden die op "onverklaarbare" redenen hun verbinding kwijt raken maar toch hun IP adres behouden.
In met Motorola modem wordt bijgehouden welke ip adressen aan welke mac adressen in het huisnetwerk uitgegeven zijn (bij wijze van veiligheid).
Als een modem zonder verbinding raakt of om de een of andere reden dit mac adres uit zijn geheugen kwijt raakt, zal de router (die van niets weet) gewoon requests blijven versturen maar dat zal door de modem tegengehouden worden. De enige oplossing is hiervoor opnieuw een dhcp renew uit te voeren waardoor het modem weer op de hoogte is.

Nu ben ik er achter dat UDHCPC ervoor zorgt dat een adres aangevraagd wordt aan de DCHP server maar ik kom er niet achter hoe ik het proces vanaf de commandline kan opstarten.

mijn bedoeling is om een script te maken dat de verbinding test en, wanneer dit dus wegvalt, middels een expect sciptje een dhcp renew uit te voeren.

Kent iemand het UDHCPC renew proces, of is er al iemand die iets dergelijks heeft geschreven?
Ik zou het graag willen horen/lezen!

rfamans
21-11-2005, 19:42
Ben ook casema klant met motorola modem en WL500g router (recent aangeschaft). Hoe vaak komt het uitvallen voor? Ik heb al wel een paar onverklaarbare incidenten gehad waarbij ik de router heb moeten rebooten.
Is dit iets dat specifiek met de WL500g router icm Motorola modem speelt of hebben ook andere routers dit probleem?

Het is natuurlijk goed om een scriptje te hebben dat de fout kan detecteren en herstellen, maar als het een structureel probleem is, dan kan ASUS misschien een oplossing aandragen in de nieuwe firmware? :)

jaapjeuk
15-04-2006, 13:41
Ben ook casema klant met motorola modem en WL500g router (recent aangeschaft). Hoe vaak komt het uitvallen voor? Ik heb al wel een paar onverklaarbare incidenten gehad waarbij ik de router heb moeten rebooten.
Is dit iets dat specifiek met de WL500g router icm Motorola modem speelt of hebben ook andere routers dit probleem?

Het is natuurlijk goed om een scriptje te hebben dat de fout kan detecteren en herstellen, maar als het een structureel probleem is, dan kan ASUS misschien een oplossing aandragen in de nieuwe firmware? :)
ik heb ook casema en een motorola surfboard (met telefoon) en had ook hetzelfde probleem.
oorzaak: de initiele udhcpc faalt (als het te druk is) waardoor er geen wan-ip wordt verkregen.
oplossing: mijn scriptje a/h eind vd post-boot starten


#!/bin/bash
#
# m'n motorola surfboard heeft ip:192.168.100.1
# eth1 is mijn wan-interface, kan ook wan0 zijn ofzo (zie ifconfig)
# path /A/ , da's m'n externe usb-disk, staat ook de syslog op
#

datum=$(date "+%b %e %T")

echo "${datum} /A/sh/pre-lifetest.sh" >> /A/syslog


ping -c 13 192.168.100.1

if [ ! "$(ping -c 3 192.168.100.1 |grep "ttl=" )" ]
then
echo " ${datum} *** Network is unreachable 192.168.100.1 *** " >> /A/syslog
echo " ${datum} *E81* poging om alsnog een extern-ip-adres te krijgen" >> /A/syslog
echo E81
killall udhcpc
sleep 5
udhcpc -i eth1 -p /var/run/udhcpc0.pid -s /tmp/udhcpc -H my_host
# slaap even want het verkrijgen vh wan-ip kan even duren !
sleep 45
exit 81
else
echo " *I81* lijkt ok"
fi

exit 88
#

jaapjeuk
15-04-2006, 13:48
Hier een issue waar misschien een hoop Casema gebruikers mee geholpen kunnen worden die op "onverklaarbare" redenen hun verbinding kwijt raken maar toch hun IP adres behouden.
In met Motorola modem wordt bijgehouden welke ip adressen aan welke mac adressen in het huisnetwerk uitgegeven zijn (bij wijze van veiligheid).
Als een modem zonder verbinding raakt of om de een of andere reden dit mac adres uit zijn geheugen kwijt raakt, zal de router (die van niets weet) gewoon requests blijven versturen maar dat zal door de modem tegengehouden worden. De enige oplossing is hiervoor opnieuw een dhcp renew uit te voeren waardoor het modem weer op de hoogte is.

Nu ben ik er achter dat UDHCPC ervoor zorgt dat een adres aangevraagd wordt aan de DCHP server maar ik kom er niet achter hoe ik het proces vanaf de commandline kan opstarten.

mijn bedoeling is om een script te maken dat de verbinding test en, wanneer dit dus wegvalt, middels een expect sciptje een dhcp renew uit te voeren.

Kent iemand het UDHCPC renew proces, of is er al iemand die iets dergelijks heeft geschreven?
Ik zou het graag willen horen/lezen!


zie elders in deze thread:
gewoon dat scriptje (pre-lifetest.sh) in de cron laten draaien (bv ieder kwartier) eventueel regel inserten met "reboot" vlak achter de regel met "sleep 45"

Ganymaedes
15-04-2006, 19:08
Ik haak even in want ik denk nu te weten waarom de verbinding bij mijn vaders' casema internet vaak wegvalt. Ik gaf de router (Linksys WRT54G v5.0) de schuld, maar voor zover ik de posts hier begrijp zit het probleem in het Motorola modem.

Het netwerk waar wij problemen mee hebben is opgebouwd uit de volgende apparaten:

Motorola SBV5120E
Linksys WRT54G v5.0
Vaste pc (draadloos)
Notebook (draadloos)

Zodra het probleem zich voordoet, hebben we dus geen internet verbinding meer maar wel gewoon LAN (dus de Linksys deelt gewoon IP's uit en de pc's zien elkaar gewoon). Alleen... geen internet. Een herstart van zowel het modem als de router is dan nodig om internet weer op te kunnen. Soms duurt het wel even voordat dat uiteindelijk lukt.

Mijn vragen zijn de volgende:

Beschrijf ik nu hetzelfde probleem als eerdere posters in deze thread?
Zo ja, hoe werkt het dan met zo'n script? Waar moet 'ie aan worden toegevoegd, etc. etc.


Groet,

Ganymaedes

arnekaas
20-04-2006, 16:24
waar moet ik dat scriptje runnen? op een van de netwerk pc's? of op de router zelf?

jaapjeuk
23-04-2006, 23:29
waar moet ik dat scriptje runnen? op een van de netwerk pc's? of op de router zelf?

op je WL-500g[x] router, docu:
http://wl500g.info/showthread.php?t=1058&highlight=post-boot+.files
vanuit de cron, docu:
http://www.macsat.com/macsat/content/view/28/29/#conf

docu van udhcp[c]:
http://udhcp.busybox.net/
http://udhcp.busybox.net/README.udhcpc


als dat allemaal te moeilijk is,kan je het ook ad-hoc, primitief en handmatig:

gewoon in web-browser, url:

http://<ip_van_je_router>/Main_AdmStatus_Content.asp

invullen in veld "System Command" :
udhcpc -q -i eth1 -s /bin/true

dan muisklik op <refesh-button> # dus NIET op <enteren> !!

je krijgt dan zoiets te zien als:

udhcpc (v0.9.9-pre) started
Sending discover...
Sending select for 83.85.62.143...
Lease of 83.85.62.143 obtained, lease time 86400

N.B. de ethernet-interface is bij mij dus "eth1", kan bij jou ook iets anders zijn, wan0 ofzo.

de naam van je wan-interface kun je achterhalen door via http://<ip_van_je_router>/
naar menu Status&Log;submenu SystemLog te gaan, deze doorlopen,
je krijgt in mijn geval de volgende regel te zien:
Jan 1 01:00:02 kernel: eth1: Broadcom BCM47xx 10/100 Mbps Ethernet Controller 3.90.7.0
dus in dit voorbeeld is eth1 m'n wan-interface.

succes ermee.