PDA

Bekijk de volledige versie : ASUS WL500-g en printer(s)



Piet
20-10-2005, 18:02
Wie kan mij vertellen of ik op deze router maar 1 printer als netwerkprinter kan opvoeren of zoals bij aanschaf mijn indruk was 2 printers.

Ik heb 1 laser printer (parallel) aangesloten en die werkt goed. Werkt onder ip 192.168.1.1. Ik dacht nu nog een tweede USB printer aan te kunnen sluiten maar als ik die installeer verdwijnt de eerste van zijn ip-adres.

Kan er dus maar een printer als netwerkprinter worden aangesloten of heb ik iets gemist. En als ik iets gemist heb hoe kan ik dan toch die twee printer laten werken?

De handleiding geeft voor mij geen duidelijk uitsluitsel en hier kon ik het ook niet vinden.

Styno
20-10-2005, 21:08
192.168.1.1 is een beetje een speciaal IP adres. Eigenlijk zijn alle x.x.x.1 adressen een beetje speciaal omdat hier vaak de gateway/router van het netwerk zit. De WL-500g zal standaard ook het IP adres 192.168.1.1 claimen waardoor een van beide niet zal werken, in dit geval de printer. Wanneer je de printer een ander IP adres geeft, zoals ergens in de x.x.x.200+ reeks en je configureerd de DHCP server van de WL-500g zodanig dat hij geen adressen uitdeeld boven 200 dan kan er niks meer fout gaan.

Piet
20-10-2005, 23:12
Styno,

Heb je advies opgevolg maar die tweede printer (ip 192.168.1.201) wil nog steeds niet printen. :mad:

Ben al weer een tijdje bezig geweest maar kom er niet uit. Heb jij of anderen nog ideëen?

Fred
21-10-2005, 00:08
Ik heb het met Firmware van Oleg, vanaf versie 1927cr3c voor elkaar om 2 printers aan mijn WL500g aan te sluiten. Ik gebruik WindowsXP en een Samsung1210 (laser) en een HP950c (inktjet).
Je moet eerst 2 printerpoorten aanmaken via Printers toevoegen, Lokale poort, Nieuwe poort, Standaard tcpi bijv.:

Poortnaam Samsung
Adres 192.168.0.1 (gateway van router)
Kies RAW
Poortnummer 9100 voor USB poort.

Poortnaam HP
Adres 192.168.0.1
Kies RAW
Poortnummer 9101 voor LPT poort.

Installeer de printers zoals normaal.
Ga naar eigenschappen van de printers en kies de juiste gemaakte printerpoort.

Nu moet het werken als de printer compatible is.
Als er op de USB poort van de router een HUB zit kan er ook nog een HD op aangesloten worden.

Zoek anders ook op het forum, zo heb ik het ook voor elkaar gekregen.
Met de originele Firmware van Asus die ik had (1.6.5.3) lukte het niet.

Styno
21-10-2005, 10:24
Hmm, ik had gister zeker een black-out ofzo, want ik had je eerste post totaal verkeerd begrepen (dacht dat je laserprinter een netwerk printer was) en je dus ook totaal de verkeerde kant opgestuurd. Sorry...

De reaktie van Fred is de juiste, zet een up-to-date firmware op de router en dan kun je twee printers op de WL-500g aansluiten.

Sorry dat ik je op het verkeerde been gezet heb...

Piet
21-10-2005, 18:10
Styno,

Sorry als ik je op het verkeerde spoor zette. Zal mijn best doen om in de toekomst mijn vraag toch beter te formuleren.

Fred,

Ook jou adviezen opgevolgd en nog lang gezocht in het forum. Ik heb jou instructies opgevolgd maar als ik mijn HP deskjet op hetzelfde ip adres zet verdwijnt de HP laser en verdwijnen mijn printjes van de deskjet naar ?????
geen idee, krijg geen foutmelding maar het wordt ook niet geprint.

Maar al met al toch weer zaken geleerd hoor! Ik blijf voorlopig in ieder geval nog zoeken en proberen. En als ik de oplossing hebt horen jullie dat van mij.

Styno
22-10-2005, 15:20
Ik hoop dat je wat aan dit draadje hebt: http://wl500g.info/showthread.php?t=771

Piet
25-10-2005, 15:59
Styno en Fred,

Bedankt voor de info, hulp en verwijzingen. Heb de beide printers nu actief! :D

gbrancovici
05-05-2006, 10:58
Sorry, I don't understand NL that well.
Did you manage to make the Samsung 1210 work with WL500g? I am considering buying an 1610 and I would like to know wether I can use it in the network.

Tnx,
George

Piet
07-05-2006, 16:46
George,

I don't manage a Samsung on my router but a HP 3820 deskjet an a HP Laserjet 1320 PCL6. The first onen on USB and the second on the paralelport.

Styno
08-05-2006, 09:59
Sorry, I don't understand NL that well.
Did you manage to make the Samsung 1210 work with WL500g? I am considering buying an 1610 and I would like to know wether I can use it in the network.

Tnx,
George
Try sending Fred a PM, he's the one talking about the Samsung printer.

Fred
08-05-2006, 17:48
Sorry, I don't understand NL that well.
Did you manage to make the Samsung 1210 work with WL500g? I am considering buying an 1610 and I would like to know wether I can use it in the network.

Tnx,
George


Install the Samsung printer with the delivered CD.

Go to Ad a local printer.

Ad a Port / Locale port/ New port - Standard TCP/IP

Printport 192.168.1.1 (gateway router ) make new name Samsung

Apparaat type / Aangepast – settings

Aangepast RAW 9100 for Samsung (USB)

Go to Samsung printer – settings and change to Samsung port.

see added word document.

patrick m
15-07-2007, 02:12
Ik heb een probleempje.
Ik heb een asus WL 500gp met een samsung scx4200 all in one printer.
Het printer gaat prima, maar als ik wat wil scannen geeft de pc aan dat mijn printer uitstaat of dat hij mijn scanner/printer niet kan vinden.
Heeft iemand ervaring met een aal in one printer aangesloten op de router?

Met vriendelijke groeten,
Patrick

wfvn
08-08-2007, 12:04
bij mijn weten kan je geen scanners aansluiten op de WL500 routers

wiz
10-08-2007, 17:02
bij mijn weten kan je geen scanners aansluiten op de WL500 routers

EUh?

Mijn 500 tje heeft een usb hubje en aan dat hubje hangt:

memory stick 512mb
printer
hp scanjet 3400.

Iedereen hier kan iets in de scanner leggen, en dan met de scanner applicatie over het netwerk scannen.

linkje naar howto (http://wl500g.info/showthread.php?t=923&highlight=sane)

wfvn
10-08-2007, 19:48
EUh?

Mijn 500 tje heeft een usb hubje en aan dat hubje hangt:

memory stick 512mb
printer
hp scanjet 3400.

Iedereen hier kan iets in de scanner leggen, en dan met de scanner applicatie over het netwerk scannen.

linkje naar howto (http://wl500g.info/showthread.php?t=923&highlight=sane)

Hm, dat klinkt zéér veelbelovend.

1) Wat voor hubje heb je? (merk/type)
2) Welke WL-500 heb je?
3) Welke firmware draai je?

Dat zijn 3 dingen die jij blijkbaar kan waarvan ik altijd meende dat het niet kon:
1) 3 apparaten aansluiten
2) 2 printers aansluiten (tja, met Oleg-firmware maar ik draai standaard Asus-firmware)
3) zelfs scannen over het netwerk

[edit]
Laat maar, ik had je linkje over het hoofd gezien.

Helaas wordt mijn Canon FB1210u niet ondersteund ;(

wiz
12-08-2007, 21:45
Hm, dat klinkt zéér veelbelovend.

1) Wat voor hubje heb je? (merk/type)


Een no-name budget ding van 2 knaken :)


2) Welke WL-500 heb je?

Een Wl-500G


3) Welke firmware draai je?

Ik draai Olegs 1.9.2.7-7g naar volle tevredenheid.


Dat zijn 3 dingen die jij blijkbaar kan waarvan ik altijd meende dat het niet kon:
1) 3 apparaten aansluiten

Af en toe hangen er zelfs 4 apparaten aan mijn asus, dan hangt er nog een usb harddiskje aan ook.


2) 2 printers aansluiten (tja, met Oleg-firmware maar ik draai standaard Asus-firmware)

2 printers wordt truuken denk ik als je ze allebei via usb wilt aansluiten, maar dat zou mijns inziens ook moeten kunnen.


3) zelfs scannen over het netwerk

Dat is bij mij uit nood geboren. Ik heb de cruciale fout gemaakt om windows xp 64 te installeren op mijn desktop, en daar werd mijn scanner niet door ondersteund (door vista toen overigens ook niet). Ik ben toen even een uurtje zoet geweest met uit te zoeken wat en hoe scannen via de asus ging, en of mijn scanner werd ondersteund.

En nu hoef ik niet elke keer voor zoon en vrouw te scannen, ze kunnen zelf scannen naar hartelust.


[edit]
Laat maar, ik had je linkje over het hoofd gezien.

Helaas wordt mijn Canon FB1210u niet ondersteund ;(

dat ie nu nog niet wordt ondersteund wil niet zeggen dat dat zo blijft. Ik meen dat er redelijk wat ontwikkeld wordt voor nieuwere scanners, dus hou gewoon de sane site in de gaten, en wie weet worden er nog nieuwe backends gemaakt waarin jouw scanner wel wordt ondersteund.