PDA

Bekijk de volledige versie : Samba instellen met webpagina router



jozef
25-09-2005, 17:58
Hallo,
Ik heb de Olegs firmware 1.9.2.7-6b geupdate op mijn wl-500g de luxe
Wie kan mij vertellen hoe je de webpagina voor samba gebruik in moet vullen in de router. Wat ik ook probeer er wordt geen share zichtbaar op mijn netwerk Windows xp pro.

Ik ben ook nog aan de gang geweest met de tutorials op http://www.macsat.com maar door gebrek aan (linux) kennis kom ik hier niet uit. Ik heb bijv. de ASUS WL-Series SAMBA Tutorial uitgeprint . dan kom je er achter dat je nano moet gebruiken die in de ASUS WL-Series ipkg package system Tutorial zit deze wil ik graag installeren maar dan begint men over formatteren en partitioneren van de harde schijf met getallen die ik niet terug kan vinden kortom ik kom (linux) kennis te kort. De mogelijkheden van een webserver op de wl-500 spreken mij ook aan. Kan iemand mij ook vertellen welke literatuur ik moet lezen om gerichte kennis op te doen zodat ik de bovengenoemde tuttorials kan begrijpen en gebruiken.

Jethro
25-09-2005, 19:40
Heb je uberhaupt wel een USB disk aangesloten?


Hallo,
Ik heb de Olegs firmware 1.9.2.7-6b geupdate op mijn wl-500g de luxe
Wie kan mij vertellen hoe je de webpagina voor samba gebruik in moet vullen in de router. Wat ik ook probeer er wordt geen share zichtbaar op mijn netwerk Windows xp pro.

In de webinterface van je router:
onder usb application > Samba
- werkgroup naam hetzelfde als die van je netwerk
- demo mode on
en zorgen dat je je router een naam geeft via IPconfig > Wan & Lan en dan onder "LAN ip settings" in het vakje "host name".


Ik ben ook nog aan de gang geweest met de tutorials op http://www.macsat.com maar door gebrek aan (linux) kennis kom ik hier niet uit. (...) De mogelijkheden van een webserver op de wl-500 spreken mij ook aan. Kan iemand mij ook vertellen welke literatuur ik moet lezen om gerichte kennis op te doen zodat ik de bovengenoemde tuttorials kan begrijpen en gebruiken.
De tutorials geven je precies de commando's op die je nodig hebt om het een en ander te installeren. Geef eens wat duidelijker aan waar je vastloopt.

jozef
26-09-2005, 17:20
Jethro,
Uit je reactie merk ik dat het een stom probleem moet zijn. Voor de zekerheid Ik heb een usb disk aangesloten (kan ik bereiken als ftp server) Ik heb (had) de webpagina samba ingevuld zoals je aangaf en had het een iphost aangemaakt. Voor de zekerheid alles nog een keer herhaald en de router en disk opnieuw opgestart. Helaas zonder resultaat er komt geen extra share zichtbaar.
Ik hoop dat je nog een truc weet alvast bedankt.

Styno
26-09-2005, 17:34
De share is ook niet zichtbaar, het is een hidden share. Probeer hem te mounten onder windows door:

\\[[wl-500g ip]]\share$

jozef
26-09-2005, 20:21
Styno, Het is mij nu duidelijk dat ik iets wil zien dat nog niet zichtbaar is. Het simpele commando dat je aangeeft zegt mij niets. Moet ik dat met behulp van telnet op de router intypen of in een script plaatsen en zo ja hoe moet dat dan. Ik heb vandaag een linux basis handleiding gedownload. Ik weet nl helemaal niets van linux maar wil wel de ASUS WL-Series ipkg package system installeren. In de bijgevoegde tutorial formateren ze de USB schijf, kan ik dat stuk ook overslaan want ik ben bang dat ik bestaande bestanden van de router overschrijf en er dan niets meer werkt. Volgens mij is een teksteditor om (init) files te schrijven op de usb schijf een belangrijk begin. Kun jij mij daar meer over vertellen.

Jethro
26-09-2005, 21:09
Styno, Het is mij nu duidelijk dat ik iets wil zien dat nog niet zichtbaar is. Het simpele commando dat je aangeeft zegt mij niets.

Dat is een manier om in windows een verbinding te leggen met de share. Als je toch aan het bijleren bent; een dergelijke verwijzing heet een UNC path.

Ik kom op de share van mijn router door in Start>Run in Windows in te tikken


\\192.168.1.1\share


Het $-teken erachter zoals Styno dat aangeeft wordt gebruikt om de share directory onzichtbaar te maken als je alleen de machine benadert via de verkenner, maar door dit teken erachter te plaatsen kun je er toch bij. Moeilijk verhaal, wederom een term om bij te leren: Windows hidden shares



Ik weet nl helemaal niets van linux maar wil wel de ASUS WL-Series ipkg package system installeren. In de bijgevoegde tutorial formateren ze de USB schijf, kan ik dat stuk ook overslaan want ik ben bang dat ik bestaande bestanden van de router overschrijf en er dan niets meer werkt.
Het overschrijven van bestaande bestanden van de router zal niet snel gebeuren als je de tutorial volgt. Kun je de USB stick nog benaderen als je het rechtstreeks op je Windows PC aansluit? Zo ja, dan zul je zien dat daar ook het een en ander op veranderd is door hem op de router aan te sluiten (er zijn mappen bijgekomen). Zo niet, dan is er sowieso iets mis gegaan met het initieren. Probeer hem dan opnieuw aan te sluiten.


Volgens mij is een teksteditor om (init) files te schrijven op de usb schijf een belangrijk begin. Kun jij mij daar meer over vertellen.
In de tutorial op www.macsat.com staat dit aangegeven na de installatie van ipkg.

Jethro
26-09-2005, 21:13
Ik zag het nu pas:


Jethro,
... en had het een iphost aangemaakt....

Kun je duidelijker zijn? Verwijs naar de pagina's en kopjes in de webpagina's van de router als je kunt.

Styno
26-09-2005, 21:26
Mooi verhaal Jethro! Ik ben wel eens kort door de bocht voor beginners idd. Dit soort uitleg moet met een gouden randje ergens op de site komen :)

JaapAap352
24-09-2006, 02:12
En ik kan het met Jozef zo helemaal eens zijn.

Is er IEMAND die OMA uit kan leggen hoe zij een map van de Asus kan zien op haar XP-home machine? Niet als ftp://......, maar als \\ASUS\share.

Ja, de laatste firmware van ene Oleg zit erin!

En je had het al begrepen OPA komt niet veel verder ...

Namens de rest van de linux analfabeten, of was linux nou toch van die kleine rondjes net stukjes erwt?


Met vriendelijke groet,
Jaap & Jannie.