PDA

Bekijk de volledige versie : Externe harde schijf aansluiten



Beaupol
25-07-2005, 16:39
Hallo,

Ik heb me reeds suf gezocht in dit forum om m'n harde schijf aan de WL500g deluxe te kunnen aansluiten, maar dergelijke zaken zoals samba en telnet, ... zijn eigenlijk een beetje chinees.

Ik heb een Targa 300 Gb externe HD die ik zou willen aansluiten. Ik zou deze ook willen benaderen via windows explorer.

Zoals ik reeds heb kunnen lezen, zou dit enkel lukken, als ik deze formateer in een aantal partities van 32 GB zonder extra software zoals linux en dergelijke...

Ik heb ook in thread http://wl500g.info/showthread.php?t=1984 iets gelezen van telnet maar wat hier bedoeld wordt is me ook een raadsel. en als ik die commando's wil intypen lukt het ook niet echt direct.

Kan iemand me meer uitleg geven aub...

Alvast bedankt.

Antiloop
25-07-2005, 21:01
harddisk formatteren (fat32 of ext3)

en aan je wl500g hangen

custom firmware 1.9.2.7-6b erop zetten bijv. http://website.wl500g.info/beta/firmware.php?fid=29

bij USB Application > Samba >
Enable Samba Demo mode? op YES
Enable hidden read-write share? op YES

en voila het werkt

toegang via \\IPADRES\share (readonly)
en via \\IPADRES\share$ (read-write)

Beaupol
25-07-2005, 21:43
Alvast bedankt.

Misschien nog enkele domme vragen.

Fat32 ken ik wel, dus je bedoelt dan ongeveer een 9 partities van 32MB? Ik heb ook ergens gelezen dat de eerste partitie maar enkele MB's mag zijn? Of kan dit meer zijn?

Die EXT3 ??? Ken ik niet?
En over die Samba heb ik ook al wel veel gelezen, maar wat doet die juist?

Antiloop
26-07-2005, 10:32
Alvast bedankt.

Misschien nog enkele domme vragen.

Fat32 ken ik wel, dus je bedoelt dan ongeveer een 9 partities van 32MB? Ik heb ook ergens gelezen dat de eerste partitie maar enkele MB's mag zijn? Of kan dit meer zijn?

Die EXT3 ??? Ken ik niet?
En over die Samba heb ik ook al wel veel gelezen, maar wat doet die juist?
32MB ? 32GB bedoel je denk ik..

300GB zal ook wel kunnen, alleen niet via windows zelf (partition magic zou dit moeten kunnen)

Samba is gewoon om te communiceren tussen 'harddisk' via netwerk en 'pc'

Beaupol
26-07-2005, 16:24
Ik had de firmware reeds geupgraded naar 1.9.4.0 en ik had er minder problemen mee met de verbinding. Nu dat ik deze terug naar 1.9.2.7-6b heb gebracht, vliegt m'n connectie er terug regelmatig uit (om de 5 seconden ongeveer).

In die 1.9.4.0 staat er niets van die samba, maar heb je waarschijnlijk wel nodig. Is dit de enige firmware die die Samba in z'n firmware heeft staan ??

Heb ondertussen al wel de HD kunnen formateren. Maar zie ze niet in m'n explorer staan :(

Beaupol
26-07-2005, 17:24
Ik heb ook nog eens geprobeerd volgens de thread http://wl500g.info/showthread.php?t=1984 om alles piekfijn zoals hier beschreven te volgen.

Maar na het partitioneren van de HD, en het rebooten van de server, en het te willen formateren van de schijf volgens de code mkeswap /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1
krijg ik de volgende foutmelding :
-sh: mkeswap: not found

Enig idee wat ik hier verkeerd doe???

Antiloop
26-07-2005, 18:27
Ik heb ook nog eens geprobeerd volgens de thread http://wl500g.info/showthread.php?t=1984 om alles piekfijn zoals hier beschreven te volgen.

Maar na het partitioneren van de HD, en het rebooten van de server, en het te willen formateren van de schijf volgens de code mkeswap /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1
krijg ik de volgende foutmelding :
-sh: mkeswap: not found

Enig idee wat ik hier verkeerd doe???
heb je enig idee wat je aan het doen bent?

kortom feit: originele asus firmwares hebben geen samba (staat ook niet in manual)
en dus alleen de custom firmwares van Oleg

Pandabeer
26-07-2005, 18:41
Hallo,

Ik sluit mijn USB 128 MB aan om eerst te testen voordat ik een grote schijf ga aanschaffen. FTP staat aan en lukt; moet deze uit voordat SAMBA wordt geaccepteerd?

Graag je reactie..ik heb workgroup dezelfde naam als mijn werkgroep, echter SAMBA aan en geen contact met \\xx.xx.xx.xx\share$ (heb wel de nieuwe firmware :)

Pandabeer
26-07-2005, 19:45
Nou het is me gelukt...workgroup precies hetzelfde (lijkt capital gevoelig) en ook een Hostname gegeven bij IP Config settings..et volia..ik heb er een computer bij in mijn netwerk met een dataschijf...dank :)

Nog even het volgende; ik wil nu een grote USB HD aanschaffen met meer als 32 Gb, ik heb PM dus kan partitities maken..is de Asus dan slim genoeg om dit als verschillende share($) te presenteren of moet ik er dan meer mee?

Liefst niet via de command prompt!! Gezien mijn vorige ervaring!! (Ach een ritje naar Eindhoven is wel leuk..of niet Chupa?? :cool: )

PS www.chupa.nl is nu van een meisje van 12?? Wat is dat nu....ik dacht dat het voor die lollieboer was?

Beaupol
28-07-2005, 16:44
Nogmaals sorry hoor, maar als ik wist wat ik aan het doen was, zou het evident zijn om die externe schijf aan te sluiten aan de asus.

Heb beide geprobeerd, maar lukt niet.

Momenteel is de harde schijf geformateerd als volgt :

/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1 WIN95 FAT32 30GB
/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part2 WIN 95 ext'd 260GB
/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part5 Linux 260GB

Dus een Partitie van 30GB FAT32 en eentje EXT3 van 260GB

Zoals je had gezegd :
Enable Samba Demo mode? op YES
Enable hidden read-write share? op YES

Maar met "\\IPADRES\share " met IPadres = 192.168.1.1 krijg ik geen toegang tot de harde schijf.
FTP server is ook enabled.

Wat zou ik nog meer moeten doen ??

Pandabeer
28-07-2005, 18:56
Heb je ook een hostname ingevuld bij IP Config, eerste scherm bij LAN IP Setting? en dezelfde werkgroepnaam als de computers in het netwerk. Nadat ik deze zaken ook had aangepast werkte het bij mij direct...

Succes en Cheers

Pandabeer :cool:

Beaupol
28-07-2005, 21:46
Lukt nog steeds niet.

Maar wat bedoel je met dezelfde werkgroepnaam als de computers in het netwerk. Er staat hier momenteel maar 1 computer in het netwerk aan deze ASUS. Ik vindt hier in mijn configuratiescherm --> netwerkverbindingen --> netwerkidentificatie vindt ik voor werkgroep: "MSHOME" en dat kan ik niet wijzigen.
Is dit mijn werkgroepnaam die je bedoelt, en moet ik dan overal MSHOME veranderen?

Antiloop
29-07-2005, 12:49
Lukt nog steeds niet.

Maar wat bedoel je met dezelfde werkgroepnaam als de computers in het netwerk. Er staat hier momenteel maar 1 computer in het netwerk aan deze ASUS. Ik vindt hier in mijn configuratiescherm --> netwerkverbindingen --> netwerkidentificatie vindt ik voor werkgroep: "MSHOME" en dat kan ik niet wijzigen.
Is dit mijn werkgroepnaam die je bedoelt, en moet ik dan overal MSHOME veranderen?
dan moet je in je router bij USB Application > Samba > Workgroup name: MSHOME invullen

Beaupol
29-07-2005, 15:23
:( Ik had dit gisteren inderdaad ook al geprobeerd.

Wat heb ik nu en aangepast :

/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1 WIN95 FAT32 30GB
/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part2 WIN 95 ext'd 260GB
/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part5 Linux 260GB

IPCONFIG --> WAN & LAN --> LAN IP Settings : Hostname : MSHOME
USB Application --> Samba -->
Enable Samba Demo mode? op YES
Enable hidden read-write share? op YES
Workgroup name : MSHOME

Voor de rest heb ik niets veranderd.

Maar met "\\IPADRES\share " met IPadres = 192.168.1.1 krijg ik geen toegang tot de harde schijf.

Wat ik wel heb gezien is dat als ik ftp://192.168.1.1/ in de internet explorer zet, dat ik blijkbaar wel toegang krijg tot 3 mappen, nl ftp_pub, ftp_pvt en part 1. Is deze part 1 de partitie van 32GB? Maar waar is die van 260Gb dan ?
Ik kan niet zien hoe groot ze zijn, dus het is maar een gokje...

spruce
04-08-2005, 22:10
Wat de partities betreft moet je de schijf kaal maken en daarna kun je met partition magic een primaire partitie aanmaken zo groot als je kunt met fat 32.

De resterende ruimte daarvan maak je een extended partitie met Fat32 van.

Daarna de harddisk aansluiten op de router en dan maakt de router de volgende mappenstructuur aan:

ftp_pub dat is de eerste primaire fat32 partitie
part1 dat is de overige vrije ruimte van de 2e partitie.

Je kunt het nog op een andere manier doen door met het tooltje mkdosfs te werken (zoeken in google) daarmee moet je 1 primaire fat32 partitie kunnen maken ter groote van je volledige harddisk. Dit moet ik nog uit proberen .

Wat betreft de shares als ik doe wat de andere leden zeggen dan krijg ik het bij mij werkend.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen

sjoerdbo
24-08-2005, 21:55
Hallo,

Met behulp van bovenstaande en de 'howto' van thread ".....1984" ben ik een heel eind gekomen. Mijn 200Gb externe hdd wordt herkend en de router is als 'computer' in het netwerk te zien.

het probleem zit echter in de snelheid. de doorvoer snelheid lijkt ok; muziek/film kan ik streamen. de toegang is echter zeer langzaam. het duurt relatief lang voordat ik zie wat er op de schijf staat en voordat bestanden geopend zijn. het lijkt alsof het nog steeds als ftp werkt... of is dit technisch gezien ook zo? ik was in de veronderstelling dat het net zo snel zou moeten gaan/kunnen gaan als een netwerk share op een andere pc...
weet iemand of die toegangsnelheid sneller kan?

alvast bedankt!
groet,
Sjoerd