PDA

Bekijk de volledige versie : windows98 instellen om te printen op HPdeskjet840c(usb)



bartgrefte
24-07-2005, 16:59
heey,

ik heb op het moment 3 pc's in mijn netwerkje met de wl-500g deluxe:
pc1: windows xp, per draad aangesloten
pc2: suse9.3, per draad aangesloten
pc3: windows98, draadloos --> sitecom wl-115
Daarnaast heb ik een HP deskjet 840c op de router aangesloten.

Files uitwisselen wil tussen alle 3 de pc's. Printen wil alleen op de eerste 2 computers. De 3e pc wil niet meewerken. Maar er staat ook niks in de gebruiksaanwijzing van de router hoe je windows98 moet instellen.....
Als ik windows98 zo instel als je dat met xp moet doen kom ik al een probleem tegen--> in win98 kun je geen tcp/ip poort selecteren voor de printer. Na het installeren van een een of ander prog kon dat WEL. Daarna alles ingesteld (zoals in xp). Resultaat--> een testpagina printen vanaf de printereigenschappen wil WEL, maar vanaf word97, kladblok of wordpad wil niet. De printeropdracht wordt daarentegen wel probleemloos verstuurd maar de printer reageert er niet op. En er komen ook geen foutmeldingen.

Heb ik toch iets verkeerd ingesteld of moet er in windows98 nog iets anders gebeuren voordat ik kan printen??

groetjes,
Bart Grefte

kfaessen
24-07-2005, 18:34
Je kunt proberen windows 98 SE erop te zetten of nog beter misschien 2000 of XP. Windows 98 is erg verouderd tegenwoordig en de problemen die jij omschijft zijn maar 1 van DE problemen die 98 heeft met netwerken.

Bestanden delen lukt met windows 98 in combinatie met xp ook heel moeilijk.

Het is misschien niet de tip die je wilt horen, want je wilt een oplossing op dit moment. Helaas weet ik niet wat je allemaal precies hebt geprobeerd en wat je bij windows 98 bij de netwerkinstellingen hebt ingesteld. Het kan echt heel veel zijn nu...

bartgrefte
24-07-2005, 19:28
Je kunt proberen windows 98 SE erop te zetten of nog beter misschien 2000 of XP.

ben er (om eerlijk te zijn) nog niet uit of het nu 98 of 98se is. 2000 en xp zijn uitgesloten --> p1 166mhz, 64mb edoram, 2gb hd :p ....


Helaas weet ik niet wat je allemaal precies hebt geprobeerd en wat je bij windows 98 bij de netwerkinstellingen hebt ingesteld. Het kan echt heel veel zijn nu...
Ik heb al een een of ander prog geinstalleerd wat het mogelijk maakt om een tcp/ip poort te kiezen bij de printereigenschappen. De opties van de tcp/ip poort heb ik net zo ingesteld als op mijn xp pc. Nu kan ik dus wel vanaf de printereigenschappen een testpagina printen, maar vanaf een tekstverwerker (of wat dan ook) niet. Ik krijg geen foutmeldingen of zo, printopdracht word gewoon verstuurd. Maar de printer reageert er niet op, tenzij ik dus een testpagina vanuit de printereigenschappen print. Dan print ie wel......

netwerkinstellingen:
vast ip: 192.168.1.4
subnetmasker: 255.255.255.0
gateway: 192.168.1.1
dns: 192.168.1.1
filesharing staat aan.
werkgroep: MSHOME (zoals op andere pc's)

nog meer instellingen nodig?? :D

bartgrefte
26-07-2005, 17:30
is al opgelost!!
ik moest blijkbaar nadat ik de printer had ingesteld (op lpt1) een stukje software installeren wat bij de router werd meegeleverd. Daar zit een programma bij wat een speciale "ASUS poort" aanmaakt wat automatisch door wordt gelust naar de router toe. Printer werd automatisch herkent door dat prog, en daarna stelde dat prog zelf de ip enzo al in....

na jah, thanx voor de hulp