PDA

Bekijk de volledige versie : probleem met NAT en voip via e-zi phonebox



wginneke
19-07-2005, 20:23
hoi,
ik ben wat aan het experimenteren met skype en ander voip-diensten en stoot daarbij op het volgende probleem: als ik via skype (of bv voipbuster) naar een vaste telefoon of een GSM bel via de computer lukt dat zonder problemen (zojuist nog met mijn dochter in italie gebeld, prima verbinding) maar ik heb me ook een waitec e-zi phonebox (bestaat nog onder vele andere namen) aangeschaft waardoor ik mijn dect-toestellen zowel voor voip als pstn zou kunnen gebruiken (wat een beetje meer comfort biedt) maar op deze wijze lukt het me niet.
nu heb ik op het net al wel wat rondgegoogeld en kom regelmatig opmerkingen rond problemen met NAT tegen, maar ik geraak er niet wijs uit.
ook navraag bij waitec en skype/voipbuster levert me niets op.
kan iemand mij verder op weg zetten: op mijn asus wl500g draait momenteel versie 1.9.2.7-4 met de meeste settings op default, en ik veronderstel dat ik een aantal poorten zal moeten openen voor die phonebox (ik heb eens een portscan gedaan met zo'n online test-programma en die geeft al die poorten als stealth weer), maar hoe begin ik daar aan,

alvast bedankt.

w.

Antwerp
20-07-2005, 13:05
Hi,
I do not understand the problem. You were stating that the PC/skype setup is working fine. The setup look like this

headset-----[PC..Skype..]---wl500g--adsl----internet-----
[READ: headset or mic/PC-speakers]


But replacing the headset with

pstnphone/DECT-E-zi phone ---(usb)-[PC..Skype..]----wl500g---adsl----internet-----

From a network point of view, the set up is identical. My best bet is to look into the settings of skype. Skype must know which human input/output interfaces it should be using.

http://www.100mhz.nl/downloads/E-ZI%20PHONEBOX%20User%20Manual.pdf

I hope that it will work... success