PDA

Bekijk de volledige versie : Vraag over ahci driver



black-cisco
22-08-2011, 16:29
Ik heb sinds 3 dagen de Asus p8h67-v en ondervindt problemen met de achi driver. Ik heb hier eerlijk gezegd nog niet zo veel verstand van want dit is mijn eerste sata schijf ( Samsung HD103SJ). Nu heb ik win xp x64 onder de IDE optie geïnstalleerd en wilde daarna Intel Rapid Storage Technology driver installeren om gebruik te maken van de achi optie in de bios. Echter wanneer ik deze driver install krijg ik de foutmelding dat mijn systeem niet aan de vereiste voorwaarde voldoet.

Graag zou ik willen weten wat ik fout doe of heb gedaan. Ik heb op de Intel site ook iets gezien Intel® Matrix Storage Manager maar weet echter niet als dit op mij van toepassing is.

Alle info wordt gewaardeerd

mvg,

wpte
22-08-2011, 18:18
probeer de update utility van intel eens: http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

die kan meestal de hardware detecteren en zo de juiste driver te kiezen:)

hij zou het moeten doen in elke browser, maar mijn ervaring is dat ze vaak wat beter werken in IE. dat is dan ook het enige waar ik IE voor gebruik:p
deze tool is ook zeker handig om je intel drivers up to date te houden.

edit:
ik lees net dat je XP wilt gebruiken.
het kan goed zijn dat dat niet zo lekker wilt werken.
Ik gebruik zelf windows 7 voor mijn sandy bridge systeem, daar staat ahci standaard aan.

black-cisco
22-08-2011, 18:39
thx voor de tip ik zal zeker een kijkje nemen.
reden dat ik ok xp erop is omdat ik een dual boot van win 7 en xp wilt hebben.

Het lijkt me alleen een beetje onhandig om steeds in de bios te moeten switchen tussen ide en achi als ik de achi driver voor xp niet kan installeren.

ik vond ook deze post waarbij men er vanuit gaat ( denk ik ) dat de juiste drivers al geïnstalleerd zijn.

" This post is old, but I had a similar experience recently. I found a great link which provided the info below. Works great on Vista, Win 7, Windows 2008 Server (tested), and likely Windows 2003 Server. Saved me a TON of time, all other solutions I found were NO WAY near as simple as this.


Go into the registry using regedit and change each of the "start" values in the registry keys below from 3 to 0 and this will allow you to change between the different modes by just changing the option in your bios each time you reboot.



HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\servic es\pciide


HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\servic es\msahci


HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\servic es\iaStorV


HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\servic es\iaStor

You might not have the last registry key (iastor) as this is installed in the registry with the intel raid drivers, the default windows 7 raid driver uses the iastorV key. "

wpte
22-08-2011, 21:53
Mja, je kan ook windows xp mode gebruiken (vanaf windows 7 professional): http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx
werkt vrij goed, als je programma's installeerd zijn die ook direct vanuit het start menu van windows 7 te benaderen.

echter, als je wat meer power wilt zul je meer richting van virtualbox of vmware moeten gaan. Als je hardware matige acceleratie aanzet draait dat als een tierelier, vrijwel geen snelheids verschil:)

black-cisco
23-08-2011, 15:27
Ik heb inmiddels zoals je hebt aanbevolen win7 erop gezet met achi enabled in de bios. Verder lijkt het me een prima idee om maar met vm aan de gang te gaan. Het hardware matige acceleratie is dat een optie in vm zelf of een setting in win7?

mvg,

wpte
23-08-2011, 16:11
bij virtualbox kun je dat hier aanzetten: http://www.virtualbox.org/manual/ch03.html#idp11075040

maar volgens mij staat dat standaard aan, het is idd iets wat je bij je virtualisatie programma moet instellen.
Mij microsoft virtualpc doet hij dat ook automatisch geloof ik, maar dan kun je slechts 1 core toekennen bijv.:)

black-cisco
23-08-2011, 18:41
de vraag was eigenlijk gerelateerd aan vmware, maar in principe heb je de vraag al beantwoordt door aan te geven dat het in de virtualisatie proggie moet gebeuren. heb tot nu toe alleen enige ervaring met vmware dus zal daar ff rondneuzen.

thx...

mvg,