PDA

Bekijk de volledige versie : combi zyxel, asus, dell en versatel fataal?

robinintensief
16-06-2005, 21:53
Hallo,

Wie kan mij uit de brand helpen? Zit al even te stoeien maar ik kom er niet uit.
Hardware:
Zyxel prestige 650-H11 modem/router (firmware 3.40)
WL-500G Deluxe (firmware 1.9.2.7-5a)
Sweex wireless pccard11G
Dell laptop met WinXP Home
Dit alles moet verbinden met een versatel family abonnementje.

Heb met kabeltjes contact gemaakt met zowel de asus als de zyxel. Beide installatiemenus waren goed benaderbaar. Had eerst conflicteren ip-adressen maar heb die nu van elkaar gescheiden gemaakt:
zyxel 192.168.1.1, is dhcp-server voor 192.168.1.2-4
asus 192.168.1.5, is dhcp-server voor 192.168.6-10

Zij kunnen elkaar vinden maar doen verder niets met elkaar.

Als ik rechtstreeks verbinding leg met de zyxel dan kom ik zo het net op. Via de asus gebeurt er niets.
Heb nog geprobeerd om de modem in bridge-mode te krijgen (volgens omschrijving zyxel.nl) maar ook dit leidde niet tot een werkende oplossing. Met wat moeite heb ik hem weer terug kunnen zetten.

Wie kan mij een duwtje in de rug geven hoe ik dit goed afgesteld krijg?

Als ik rechtstreeks verbinding leg met de zyxel dan kom ik zo het net op. Via de asus gebeurt er niets.
Heb nog geprobeerd om de modem in bridge-mode te krijgen (volgens omschrijving zyxel.nl) maar ook dit leidde niet tot een werkende oplossing. Met wat moeite heb ik hem weer terug kunnen zetten.
Geen grote foutmeldingen in het logboek te vinden.

Wie kan mij een duwtje in de rug geven hoe ik dit goed afgesteld krijg?

Siem
16-06-2005, 22:51
Sorry for this, but I will answer this one in Dutch.

De Asus met een LAN poort op een LAN poort van de Zyxel inpluggen. Dan de Asus in Access point mode zetten (System Setup, Operation mode).
Daarna in IP config menu: naam geven, Get IP Automatically? NO, IP en Subnet instellen, en als Gateway het IP adres van de Zyxel.
Dan moet het lukken.

Again sorry for using Dutch.

Styno
17-06-2005, 08:25
Robin, ten eerste 2 punten van huishoudelijke aard:
- Kijk nog eens naar je vraagstelling: Of ik hallucineer, of er staat dubbele tekst...
- Nederlandse posts zijn prima, maar wel in het juiste forum: 'Dutch discussion - Nederlands', anders in het Engels a.u.b.

Ontopic:
Heeft die Zyxel een ingebouwde switch? Ik geloof het niet -> dan kun je het beste dit doen:
- Configureer de Zyxel in bridge mode volgens de handleiding op Zyxel.nl. Ik heb het met een ander type Zyxel ook zo gedaan en dat werkt prima. Dit doe je het makkelijkst met behulp van een seriele kabel die je bij het modem gekregen hebt.
- Vervolgens moet je de Asus volgens de regels van Versatel instellen. Kijk hiervoor op de website van Versatel.
- Kom je hier niet uit, vertel dan wat je gedaan hebt en welke instellingen Versatel nodig heeft.

Een andere optie is om de Asus als AccessPoint in te stellen (volgens de methode van Siem). Maar mijnzinziens is het bridgen van de Zyxel verreweg de netste oplossing.

robinintensief
17-06-2005, 11:20
Hoi Styno/Siem,

Bedankt voor jullie respons!
Ik bedacht mij ook later dat ik het in de verkeerde forum geplaatst had. Bedankt voor het overzetten in de goede!
Wat er mis gegaan is met de tekst weet ik ook niet...heb het er in ieder geval uit gehaald.

Siem, ik heb je instellingen geprobeerd maar het blijft hetzelfde. Ze zien elkaar wel maar het internetverkeer wil nog steeds niet over de zyxel. Moest ik het ip-adres van de zyxel invoeren of het ip-adres dat ik van versatel krijg?

Ik zal proberen de zyxel te bridgen (gaat goed met telnet) maar ik kan nog niet inschatten hoe ik de asus moet instellen. PPoE kan bij versatel geloof ik niet. Ik zal even bij versatel zoeken en het weer proberen! Het is er overigens wel een met een switch.

Siem
18-06-2005, 00:46
Voor de verbinding met het externe netwerk (=WAN = provider/internet):
De Zyxel krijgt het IP dat je van Versatel hebt gekregen. Dat is een statisch IP neem ik dan even aan. Dat is het zogenaamde WAN IP adres. Verder de instellingen aanhouden die Versatel aangeeft.

Voor de verbinding via je interne netwerk (=LAN):

In de Asus moet als Gateway het LAN IP adres van de Zyxel ingesteld worden.
In jouw geval is dat 192.168.1.1.
In Accespoint mode deelt de Asus geen IP adressen uit aan de client PC's (de dhcp server is uit). De clients krijgen hun LAN IP adress via de Asus uit de dhcp range van de Zyxel.

Heb het hier draaien (Tiscali) met een Zyxel 2602H met daaraan via een draadje een Linksys WRT54g. Dan nog een een Asus WL500g Deluxe, die m.b.v. WDS een draadloze brug naar de Linksys heeft. Beide routers verwijzen naar de Zyxel als gateway. De clients maken contact met of de Asus of de Linksys afhankelijk van de ontvangen signaalsterkte.

robinintensief
22-06-2005, 21:13
Hoi,

Het duurde even (mijn vriendin had een verrassingsweekendje voor me in petto) maar het is me gelukt. Alles draait!
Had de asus inderdaad niet op accespoint staan. :o
Jammer genoeg moet ik met versatel op PPPoA manier verbinden zonder vast ip-adres. Hierdoor was bridgen niet mogelijk bleek later.
Jammer, want ik had liever de routerfunctionaliteit van de asus willen gebruiken.

Nog even stoeien met mijn printer en de wireless beveiliging en dan ben ik helemaal de man.
Thanks voor de hulp, heb weer wat bijgeleerd!