PDA

Bekijk de volledige versie : Vraag mbt asus wl 500g en externe HD als ftp



brian
12-06-2005, 09:14
Vraag mbt asus wl 500g en externe HD als ftp

Kan iemand mij uitleggen hoe ik stap voor stap mijn externe USB HD zo kan installeren aan mijn wireless router zodat ik deze kan benaderen via mijn explorer?
Wat ik eigenlijk wil is dat ik bestanden die ik download (bijv. via een P2P programma, dus niet ftp) meteen via de router laat lopen naar mijn externe HD, is dit mogelijk? Zo ja, hoe?
Heb firmware 1.9.2.7-5a geinstalleerd en de samba server geactiveerd. Wat zijn de andere instellingen die ik moet doen, bijv. NFS server activeren? Heb al wel een networkdrive weten aan te maken maar
kan niet deze drive benaderen als ik bijv. via internet een bestand wil opslaan.

Alvast bedankt,

Brian

wireless
12-06-2005, 09:37
Heb je hier al gekeken naar de mogelijkheden van samba?
http://wl500g.info/showthread.php?t=1984

(probeer als je een bestand opslaat eens te kijken onder my network locations, waarschijnlijk staat je router daar wel tussen)

Styno
12-06-2005, 15:53
Met de huidige firmware kun je SAMBA gebruiken. SAMBA maakt het mogelijk dat je de harde schijf op een Linux server kunt benaderen als een Windows machine (gewoon met de explorer dus).

Als je p2p wilt downloaden rechtstreeks op de HDD van de router zou je eens moeten kijken naar giFT. Dit is een p2p programma dat je rechtstreeks op de router kunt laten lopen. Je stelt je downloads in en sluit je pc af waarna de router gewoon door blijft downloaden!

sharky123
22-06-2005, 20:39
hello

keb deze vraag ook al in het engels op dit forum gesteld, maar misschien weet iemand van jullie hier mij te helpen..

Heb dus met behulp van de grote how-to een usb-hdd (8gb, 1 partitie, fat32) aan de asus weten te koppelen. Via windows explorer is de schijf nu als netwerkschijf te benaderen. Het probleem is nu dat wifi (ook al zit ik naast de asus) hoogstens 1 mbps gaat (wel excellent strenght) en dat de verbinding met de asus bovendien om de minuut weg valt.

De laatste versie van de Oleg-firmware heb ik er vanochtend op gezet (1.9.2.7-5a). Zou het daar aan kunnen liggen?? Heeft er iemand enig idee waar het anders aan kan liggen?

sharky

Antiloop
22-06-2005, 22:08
hello

keb deze vraag ook al in het engels op dit forum gesteld, maar misschien weet iemand van jullie hier mij te helpen..

Heb dus met behulp van de grote how-to een usb-hdd (8gb, 1 partitie, fat32) aan de asus weten te koppelen. Via windows explorer is de schijf nu als netwerkschijf te benaderen. Het probleem is nu dat wifi (ook al zit ik naast de asus) hoogstens 1 mbps gaat (wel excellent strenght) en dat de verbinding met de asus bovendien om de minuut weg valt.

De laatste versie van de Oleg-firmware heb ik er vanochtend op gezet (1.9.2.7-5a). Zou het daar aan kunnen liggen?? Heeft er iemand enig idee waar het anders aan kan liggen?

sharky
in de FAQ staat een stuk over je mogelijke wifi probleem
http://wl500g.info/faq.php?faq=asus_wl_x#faq_wirelesslowslowdropsconn ection

ps. wat is de grote 'howto' dan ?

sharky123
23-06-2005, 08:06
Hee bedankt weer Antiloop ;) ik ga die link eens even napluizen.

Alles is nu ingesteld volgens de how-to:
[HowTo] Getting started (Firmware upgr, Storage, Samba, SSH)
Ook vrijelijk te bezichtigen op
http://wl500g.info/showthread.php?t=1984

sharky123
23-06-2005, 19:22
Ben het lijstje nagegaan en:
- half uurtje asus uit gehad: geen verschil
- channel 7 t/m 13 geprobeerd: geen verschil
- antenne en wifi-kaart zijn verder prima.

Verder heb ik met de signal strenght van de asus gespeeld: geen verschil. Ook op mijn wifi-adapter heb ik de mogelijkheid de 'transmit power' aan te passen. Geen verschil (signal blijft maximaal).

Verbinding komt tot stand bij 54 Mbps en na een half minuutje tot 2 minuten valt dit ineens terug naar 1 Mbps. Kort daarna valt de hele verbinding weg of krijg ik 'no connectivity'. Wat ook raar is, is dat mijn toegewezen ip-adres nu 192.168.1.17 is. Er zijn maar twee pc's op het netwerk en dus zou ik ip 192.168.1.2 of 192.168.1.3 moeten krijgen (zoals dat voor upgrade het geval was), nietwaar?

BTW, net tot versie 1.9.2.7-6a geupgrade, heeft het niet opgelost. Ik downgrade nu even tot de laatste asus-firmware (die er eerst ook op stond) om te kijken of dat het oplost

Styno
23-06-2005, 20:58
Zorg in iedergeval dat je een juiste upgrade procedure doorloopt. Dus vooral niet de 'reset to defaults' handeling vergeten.

sharky123
24-06-2005, 08:52
Het goede nieuws is dat het probleem is opgelost, heb weer de goede snelheid :D

Het slechte nieuws is dat ik geen idee heb wat er mis was. Waarschijnlijk idd een firmware kwestie. Gisteravond heb ik een aantal malen de firmware gewijzigd, steeds zonder resultaat voor zowel orig. asus-firmware als oleg-firmware (uiteraard steed met 'reset to default ;) ) en opeens bleek na weer 'upgraden' naar oleg 1.9.2.7-5a dat alles toch weer wel werkt :confused: Ach jah niet verder zeuren denk ik nou. De usb hdd die er op zit, werkt wel térgend langzaam, maar ik duik eerst even dit forum verder in voordat ik jullie lastigval met faq-vragen :p

tnx

sharky

sharky123
28-06-2005, 06:09
Hallo,

aangezien ik geen linux-gebruiker ben, heb ik toch nog een beetje moeite met het volgen van de howto http://wl500g.info/showthread.php?t=1984&page=3&pp=15&highlight=samba .

Partitioneren van de 80 gb schijf is gelukt met partitionmagic8, de harde schijf is nu ingedeeld in 2 partities (30gb fat32 en rest ext3). Maar om een swap te maken om de tweede partitie ext3 te kunnen formatteren, dat lukt mij niet:

commando: mkswap /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1
antwoord:
mkswap: warning: truncating swap area to 524284kB
Setting up swapspace version 1, size = 536862720 bytes
mkswap: unable to write signature page


vervolgens:
commando: swapon /dev/scsi/host0/bus0/target0/lub0/part1
antwoord:
swapon: cannot stat /dev/scsi/host0/bus0/target0/lub0/part1: No such file or directory

Ook vind ik het raar dat in de howto vervolgens part5 naar ext3 wordt geformatteerd. Ik heb alleen part1 en part2? En is ../lub0/.. een tikfout? Moet het ../lun0/.. zijn?

commando: mke2fs -j /dev/scsi/host0/bus0/target0/lub0/part5
antwoord:
Could not stat /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part5 --- No such file or directory