PDA

Bekijk de volledige versie : External USB-harddisk spin-down



soepkip
24-05-2005, 14:31
Ik heb een externe usb Hardisk(LaCie 160 GB USB 2.0) aangesloten op een van mijn wl500g's (firmware v1.9.2.7 CR5a ) en ik merk dat ook al wordt de schijf niet gebruikt, hij blijft maar spinnen. Om de levensduur te verlengen zou ik toch graag een spindown/powersafe modes willen hebben waar de HD bij inactiviteit vanzelf ingaat.

De enige manier waarop ik weet dit nu te doen is door de schijf te un-mounten, maar ja, ik wil natuurlijk dat het automatisch gebeurt, en dat de schijf ook bereikbaar blijft.

Heeft iemand heer een goed idee voor ?

Antiloop
24-05-2005, 14:38
Ik heb een externe usb Hardisk(LaCie 160 GB USB 2.0) aangesloten op een van mijn wl500g's (firmware v1.9.2.7 CR5a ) en ik merk dat ook al wordt de schijf niet gebruikt, hij blijft maar spinnen. Om de levensduur te verlengen zou ik toch graag een spindown/powersafe modes willen hebben waar de HD bij inactiviteit vanzelf ingaat.

De enige manier waarop ik weet dit nu te doen is door de schijf te un-mounten, maar ja, ik wil natuurlijk dat het automatisch gebeurt, en dat de schijf ook bereikbaar blijft.

Heeft iemand heer een goed idee voor ?
koop een ellendige Maxtor Onetouch, deze gaan vanzelf uit(standby wachten).. zonder te unmounten.
Hier ben ik erg blij mee.. nu weet ik zeker dat deze het korter volhoud dan mijn overleden 160GB Maxtor(diamond max plus 9 eerste revisies), deze stond anderhalf jaar 24/7 aan met een paar keer stroomstoring welke dus funest zijn geworden voor de harddisk.

als je een gewone schijf uit een van de enterprise series oid (zie datasheet van de harddisk, maxtor fireballs vallen hier dus nooit onder=lowend)hebt is het beter om deze 24/7 zonder enige onderbreking te laten draaien

mijn persoonlijke ervaring: harddisken overlijden 8 van de 10 keer nadat de 'pc/server' aangezet of uitgezet worden

soepkip
24-05-2005, 14:59
IDE harddisks zijn toch niet gemaakt om 24/7 te spinnen, ook wordt dat ding erg warm... had eigenlijk wel verwacht dat er spindown specs waren voor externe harddisks, maar ik kan het nergens vinden... nieuwe kopen is even geen optie, heb net namelijk 2 wl500g's een logitech sphere en deze 160 gig disc gekocht, en deze maand lukt het me niet meer om mijn vriendin wijs te maken dat het echt noodzakelijke spulletjes zijn :P

Antiloop
24-05-2005, 15:07
IDE harddisks zijn toch niet gemaakt om 24/7 te spinnen, ook wordt dat ding erg warm... had eigenlijk wel verwacht dat er spindown specs waren voor externe harddisks, maar ik kan het nergens vinden... nieuwe kopen is even geen optie, heb net namelijk 2 wl500g's een logitech sphere en deze 160 gig disc gekocht, en deze maand lukt het me niet meer om mijn vriendin wijs te maken dat het echt noodzakelijke spulletjes zijn :P
hahaha het zijn ook geen noodzakelijke spulletjes ;)

sommige wel, en sommige niet (de maxtor fireballs o.a. dus)
mijn behuizing had ook een FAN erin zitten welke ik na 1 minuut draaien er maar uitgehaald heb vanwege de herrie, echter als je dan geen aandacht meer besteed aan airflow binnenin etc kan ie dus overlijden als je pech hebt (lokatie: zolder=dus heet regelmatig)

ik geloof dat hier ook al paar topics over geweest zijn, en zover ik weet is er of een util van ibm (?) en anders geen oplossing verder

volgens mij stuurt de controller het ook aan, aangezien die maxtor onetouch intern neem ik aan gewoon een normale maxtor harddisk heeft zitten

soepkip
24-05-2005, 15:19
spindown/powerdown zit al heel lang in de IDE specificatie, alleen zoals je aangeeft volgens mij moet de controller het signaal geven, via "normale" ide controllers is dit ook te doen, alleen voor externe harddisk controllers kan ik het niet vinden



ik geloof dat hier ook al paar topics over geweest zijn, en zover ik weet is er of een util van ibm (?) en anders geen oplossing verder


Ik heb natuurlijk gezocht, maar ik kon hier op het forum niets over vinden, zou je mij de goede richting op willen schoppen ??

/edit
heb ondertussen wel wat gevonden, maar geen oplossing, wel tips over het aanpassen van het acoustisch management e.d. maar zoals ik al eerder had beschreven, de spindown feature van een disc moet worden aangeroepen door de controler, en dat is blijkbaar iets wat bij externe hd's niet wordt gedaan ?

Antiloop
24-05-2005, 15:41
here you go: 238

Styno
24-05-2005, 15:50
Gebruik de search op het forum eens: http://wl500g.info/showthread.php?t=238&highlight=spin-down

Het gebruik van de IDE spin-down functie via de USB bus gaat niet (iig niet met Linux). Bij enkele merken kun je via de APM instellingen dit instellen, daarvoor moet je de schijf eerst rechtstreeks aan een IDE controller hangen.

Andere merken (WD AFAIK) hebben een speciale functie in hun totaaloplossing (enclosure + schijf) gemaakt die dit mogelijk maakt (zie Antiloop' post).

Voor de overige merken is geen oplossing.

soepkip
24-05-2005, 16:08
MMm mischien is dit wat ??


Saving More Power: Hard Disk Spin-down

After the CPU, your hard disk is your laptop's most power-hungry component. As long as it spins, it consumes power.

Linux's out-of-the-box configuration makes it nearly impossible to spin down the hard disk, as the operating system performs flushes every few moments. So, to successfully spin down the hard disk, you'll need two different tools: a script to set laptop_mode in the kernel and the hdparm utility.

The laptop_mode switch used to be all you needed to spin down the hard disk, but over time other settings have cropped up that must be changed as well. There are numerous laptop mode scripts available on the Internet, but you can download a handy one from http://www.linux-mag.com/downloads/2004-07/laptop/laptop_mode.sh. This particular script is handy because it works with both 2.4 and 2.6 kernels. Run the script using the options start or stop, and run it either at startup, say from /etc/rc.local, or only when going into battery mode.

Once you've enabled laptop_mode, set the hard disk spin-down threshold using the hdparm command. hdparm lets you set the spin-down timeout with -S, and allows you to check the status of the drive using -C. See the hdparm man page for specific information about the timeout values.

The hdparm command can be added to apmscript to automatically adjust the timeout when on AC and on battery. When plugged in, the command...

# hdparm -S 48 /dev/hda
... sets standby to four minutes, which is quite suitable for most laptops. When running on battery, the command...

# hdparm -S 12 /dev/hda
... sets standby to one minute. Depending on how fast your hard drive spins up and how critical your battery life is, you may wish to increase or decrease these values.

en dan specifiek dit script:
http://www.linux-mag.com/downloads/.../laptop_mode.sh

Styno
24-05-2005, 16:21
MMm mischien is dit wat ??

en dan specifiek dit script:
http://www.linux-mag.com/downloads/.../laptop_mode.sh
Misschien moet je die linkjes die hierboven gegeven zijn nog maar eens lezen. Het hdparam programma werkt niet met USB harddisks (Linux gebruikt een SCSI driver voor de communicatie).

soepkip
24-05-2005, 16:25
Misschien moet je die linkjes die hierboven gegeven zijn nog maar eens lezen. Het hdparam programma werkt niet met USB harddisks (Linux gebruikt een SCSI driver voor de communicatie).




Once you've enabled laptop_mode, set the hard disk spin-down threshold using the hdparm command. hdparm lets you set the spin-down timeout with -S, and allows you to check the status of the drive using -C. See the hdparm man page for specific information about the timeout values.


Je moet de modus aanzetten op de HD wanneer je hem op een gewone IDE controller hebt gezet, daarna weer inbouwen, dit script zelf roept hdparam niet aan

Antiloop
24-05-2005, 18:54
mja hoe en wat verder weet ik niet

maar zoals door mij en styno(reeds eerder) aangehaald zal dit je levensduur juist meer beperken dan verlengen

als de hd dus uit en aan staat/ligt/hangt te gaan

Styno
25-05-2005, 07:26
Je moet de modus aanzetten op de HD wanneer je hem op een gewone IDE controller hebt gezet, daarna weer inbouwen, dit script zelf roept hdparam niet aan
Klopt helemaal, maar ik herhaal:
Bij hd's van sommige merken kun je dit helemaal niet instellen. Ze reageren wel op een aan/uit signaal, maar slaan de timings niet op in eeprom, dus na een reboot (of power-off) ben je de instelling weer kwijt.

Laat je dus goed informeren door de website van de fabrikant om er zeker van te zijn dat jou HD de info wel zodanig opslaat dat na een power-off de instelling nog bestaat.

soepkip
25-05-2005, 10:55
Bij hd's van sommige merken kun je dit helemaal niet instellen. Ze reageren wel op een aan/uit signaal, maar slaan de timings niet op in eeprom, dus na een reboot (of power-off) ben je de instelling weer kwijt


Lijkt me sterk, dit is een onderdeel van de IDE/ATA specificatie (weet niet vanaf wanneer, maar in ieder geval de laatste 5 jaar), net zoals password protection dat is (zie xbox hdlock issues) dus het zit er wel in, het is alleen een kwestie van kunnen aanroepen, en jammergenoeg werken niet alle fabrikanten hiermee mee. ik ga maar eens op zoek naar een gede low-level tool.


maar slaan de timings niet op in eeprom


Sterker nog veel informatie die een HD over zichzelf bewaart wordt niet eens in een eeprom bewaard, maar op een hidden gedeelte van de schijf zelf

Styno
25-05-2005, 12:53
Lijkt me sterk, dit is een onderdeel van de IDE/ATA specificatie (weet niet vanaf wanneer, maar in ieder geval de laatste 5 jaar), net zoals password protection dat is (zie xbox hdlock issues) dus het zit er wel in, het is alleen een kwestie van kunnen aanroepen, en jammergenoeg werken niet alle fabrikanten hiermee mee. ik ga maar eens op zoek naar een gede low-level tool.
Wat het jou lijkt doet niet terzake. Ik dacht ooit ook wel dat het moest kunnen, maar op de betreffende websites van fabrikanten staat het zelf: APM settings kunnen niet gewijzigd worden met behulp van 'een tooltje'.

Ga nou eens zoeken en uitproberen. Als je het werkend krijgen kunt: perfect! plaats hier een berichtje hoe het moet a.u.b., maar ik moet het nog zien.

Styno out.

soepkip
25-05-2005, 14:27
sudo hdparm -B1 /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0

Styno
30-05-2005, 09:46
sudo hdparm -B1 /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0
En? Werkt het? Dat zou namelijk wel heel goed nieuws zijn!

seza
13-10-2005, 21:54
Hallo!
Ik heb met belangstelling gevolgd op deze forum (SPIN DOWN HD) omdat volgens deze bronnen [http://huskypc.uconn.edu/news.2.5inchdrive.html/] 2,5 inch HD is niet gemaakt om te kunnen werken 24/7 ( volgens mij alles wat draait heft last van slijtage ). Het moet toch zijn ergens, een LINUX man die kan voor wl-hdd programmaatje of editen die LINUX dingen zodat working spin up spin down bij wl-hdd.

thenks

seza
25-10-2005, 15:10
Jongens van Forum!

U zijn zo goed dat helpdesk van ASUS zegt volgende:

Hello,
it's not possible please visit www.wl500g.info it's possible that they can help you.


- Bitte fügen Sie einer Antwort immer den gesamten Schriftverkehr bei !
- Please always attach all previous mails !

Mit freundlichen Grüßen / Best regards

Technical Support Division [F05H]

Customer Service Center
ASUS Computer Germany

HomePage: http://www.asus.de
FTP-Server: ftp://ftp.asus.de/pub/NOTEBOOK
Pickup / RMA beantragen: http://rma.asus.de


Notebook-Hotline: Tel: +49 (0)2102 / 9599 - 10 ( Mo. - Fr. 10-17Uhr )
Component-Hotline: Tel: +49 (0)2102 / 9599 - 0 ( Mo. - Fr. 10-17Uhr )

Fax: +49 (0)2102 / 9599 - 11 ( 24h )

ASUS Computer GmbH
Harkortstrasse 25

seza
11-12-2005, 12:19
Jongens van Forum!

U zijn zo goed dat helpdesk van ASUS zegt volgende:

Hello,
it's not possible please visit www.wl500g.info it's possible that they can help you.


- Bitte fügen Sie einer Antwort immer den gesamten Schriftverkehr bei !
- Please always attach all previous mails !

Mit freundlichen Grüßen / Best regards

Technical Support Division [F05H]

Customer Service Center
ASUS Computer Germany

HomePage: http://www.asus.de
FTP-Server: ftp://ftp.asus.de/pub/NOTEBOOK
Pickup / RMA beantragen: http://rma.asus.de


Notebook-Hotline: Tel: +49 (0)2102 / 9599 - 10 ( Mo. - Fr. 10-17Uhr )
Component-Hotline: Tel: +49 (0)2102 / 9599 - 0 ( Mo. - Fr. 10-17Uhr )

Fax: +49 (0)2102 / 9599 - 11 ( 24h )

ASUS Computer GmbH
Harkortstrasse 25


Ik heb deze voor elkar gekrijgen SPIN DOWN met WLHDD of dat werkt met USB disk`s dat moet iemand die dit gebruikt proberen.

Het is op de FORUM http://www.macsat.com/forum/index.php?topic=194.0

SuperB
31-07-2006, 08:27
Ik heb ook ontzettend lang gezocht naar een drive die zelf een spin-down doet. Een paar dagen geleden kwam ik via kieskeurig.nl (http://www.kieskeurig.nl/review/28CA21CF8E1F8EDAC125713800347BD1.htm) op het spoor van de Western Digital MyBook Essential 250GB. Volgens de reviewer zou die na enige tijd idle een spin-down doen. Vreemd genoeg rept de (on-line) handleiding van het ding er met geen woord over.
Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en zo'n ding gekocht.
En wat denk je... het werkt! :D

Ik heb hem eerst op mijn Windows bak gepartitioneerd en daarna geformateerd met een 230 GB FAT32 partitie. Dit gaat prima met een tooltje dat ik hier (http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?fat32format.htm) downloade. De rest heb ik geformateerd met ext3 (zie ook hier (http://wl500g.info/showthread.php?t=1984)). Op de ext3 partitie ga ik software packages installeren.

Oh ja, er zitten wat foutjes in de bovenstaande thread over ext3. Dit zijn de goeie commando's:


mkswap /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1
swapon /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1
mke2fs -j /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part5

Stephan
29-01-2008, 19:21
Na wat puzzelen is het mij uiteindelijk gelukt m'n externe usb Lacie schijf in spindown te krijgen met samba geconfigureerd.

Volg deze tutorial (http://wl500g.info/showthread.php?t=7836&highlight=spindown&page=3)

voeg in je smb.conf de volgende regel toe die naar een usb-stick verwijst.
zodoende schrijft samba bepaalde bestanden niet weg naar de externe schijf waardoor hij niet in spindown kan gaan. Maar worden deze op een usb-stick weggeschreven.


lock directory = /tmp/harddisk/usb-stick

de lock directory is dan de directory waarop de usb-stick gemount wordt.

Bigluis
30-01-2008, 12:22
ik heb gewoon een hitachi laptop schijf gekocht met spindown functie en die via de pc geconfigureerd.

daarna in een usb case aan de router werkt perfect.

vr gr ljgarcia