PDA

Bekijk de volledige versie : Ik heb weer eens wat fout gedaan :(



5over12
21-05-2005, 20:10
Hoi Asus luitjes en anderen :rolleyes:

Ik val maar meteen even met de deur in huis...

Mijn wl500G werkte naar behoren, en mensen konden ook ftp-en naar lieve lust.
Toch wilde in wat meer kunnen met mijn harddisk.. (dacht aan een webpage te maken), maar ik wist dus dat ik daar wel wat wijzigingen zou moeten aanbrengen in mijn settings...
Dus netjes het forum gevolgd en de instructies overgenomen..
Stap 1 zou dus zijn om extra parts te maken op mijn Western Digital harddrive

en DAAR is het nu juist helemaal mis gegaan...
Bepaalde commando's werden niet geaccepteerd, en na het disablelen van de stupid FTP. kreeg ik helemaal geen access meer tot de data die ik op mijn disk heb(had?? :confused: ) staan.

Nog niks aan de hand, dacht ik,... gewoon even rechtstreeks op de pc aansluiten, en de partities weer in orde brengen met partition magic..
Helaas, P.M. wil niks met dat mijn harddisk te maken hebben, en elk commando dat ik geef om dat bij godsgratie maar een volledige format te doen weigert hij zelfs...
ik weet nu niet meer wat ik moet doen....
Dat ik mijn belangrijke data op de disk kwijt zal zijn vind ik al erg genoeg, maar hoe krijg ik mijn disk nu weer aan de gang.... :(

Heeft iemand een idee? please?

vr.gr.
5over12

Yerk2
22-05-2005, 00:28
Probeer eerst eens Partition Manager van Paragon.

Antiloop
22-05-2005, 00:46
heb je hem rechtstreeks via USB aangesloten?
of via de IDE of SATA aansluiting op je PC?

draai ook even Powermax van maxtor of het prog dat WD om te controleren of je harddisk niet overleden is

Styno
22-05-2005, 11:45
Haal je hardeschijf uit de USB enclosure en sluit hem aan op een IDE poort van je PC. Nu kan Windows disk manager of PartitionMagic (of andere partition tools) wel partities aanmaken.

5over12
22-05-2005, 11:54
Dank jullie wel voor het mee denken...

@Styno
Ik weet niet of ik hem er wel uit kan halen,.. aangezien dit zo'n backup standaard USB harddisk is (WD120 met aan/uit switch en autobackup functionaliteit...)

Overigens.. ik kan wel zien dat er partitions opstaan via mijn telnet, ik kan ze alleen niet meer aanspreken... de kleine partitie zegt dat het een read only is,.. en de grote partitie (zoiets van 114 gig.. )kan ik niks mee... :confused:

brubber
22-05-2005, 12:03
Als het om datarecovery gaat zou je ook hier eens kunnen kijken:

http://www.linux-forensics.com/links.html

Antiloop
22-05-2005, 20:17
Dank jullie wel voor het mee denken...

@Styno
Ik weet niet of ik hem er wel uit kan halen,.. aangezien dit zo'n backup standaard USB harddisk is (WD120 met aan/uit switch en autobackup functionaliteit...)

Overigens.. ik kan wel zien dat er partitions opstaan via mijn telnet, ik kan ze alleen niet meer aanspreken... de kleine partitie zegt dat het een read only is,.. en de grote partitie (zoiets van 114 gig.. )kan ik niks mee... :confused:

wordt ie wel in windows herkend uberhaupt? en kun je hem niet via windows partitioneren zelf ?

sarcastisch zal niet de eerste keer zijn dat ik WD zooi zie overlijden :)

5over12
24-05-2005, 09:25
Hij ziet hem (wanneer ik hem met usb op mijn laptop aansluit niet als extra harddisk, (waarschijnlijk omdat ie geen geldige fat kan vinden), maar met partition magic, kan ik hem wel zien,.. het euvel is dat er 2 partities opstaan..
1 partitie is read only en de andere partitie is onbekend...

Ik vraag me dus ook af,.. wanneer ik via mijn wl heb zitten rotzooien met commando's.. dan zou het toch ook logisch moeten zijn dat ik via mijn wl de partities weer inorde krijg?
Ik heb alle stappen gevolgd zoals die beschreven stonden op http://macsat.com/wlguide/index.php
en ik krijg nu het volgende in mijn log:


Jan 1 00:00:25 kernel: FAT: bogus logical sector size 0
Jan 1 00:00:25 kernel: VFS: Can't find a valid FAT filesystem on dev 08:02.
Jan 1 00:00:25 kernel: FAT: freeing iocharset=cp950
Jan 1 00:00:25 kernel: FAT: bogus logical sector size 0
Jan 1 00:00:25 kernel: VFS: Can't find a valid FAT filesystem on dev 08:02.
Jan 1 01:03:16 kernel: usb.c: USB disconnect on device 00:04.0-1 address 2
Jan 1 16:26:49 kernel: hub.c: new USB device 00:04.0-1, assigned address 3
Jan 1 16:26:55 kernel: VFS: Can't find ext3 filesystem on dev sd(8,2).
Jan 1 16:26:55 kernel: MSDOS FS: Using codepage 950
Jan 1 16:26:55 kernel: MSDOS FS: IO charset cp950
Jan 1 16:26:55 kernel: FAT: bogus logical sector size 0
Jan 1 16:26:55 kernel: VFS: Can't find a valid FAT filesystem on dev 08:02.
Jan 1 16:26:55 kernel: FAT: freeing iocharset=cp950
Jan 1 16:26:55 kernel: FAT: bogus logical sector size 0
Jan 1 16:26:55 kernel: VFS: Can't find a valid FAT filesystem on dev 08:02.
Jan 1 16:28:41 login[11982]: root login on `pts/0'
Sep 13 05:05:54 login[15739]: root login on `pts/0'

Ik kan me niet voorstellen dat mijn harddisk kapot is, maar ik heb waarschijnlijk iets uit de bootsector gehaald..
Voorheen gebruikte ik mijn harddisk zoals ik hem had gekregen uit de fabrieks format. Ik hoorde iets over het feit dat partities niet groter mochten zijn dan 30 gig, dus het leek me logisch om meerdere partities te maken, plus het feit dat ik een webserver wilde toevoegen, die daarvoor ook zijn eigen partitie nodig heeft... (ik had gedacht dat dit allemaal kat in het bakkie was, maar blijkbaar niet dus??? :confused:

brubber
24-05-2005, 21:53
Tja, dit zijn riskante operaties als je niet precies weet wat te doen, zeker als je werkt op een schijf met data die je wilt behouden.

Als je met zaken als fdisk aan de gang gaat is het niet zo eenvoudig de boel weer te herstellen (als je tenminste je data terug wilt).

Nogmaals, kijk eens op http://www.linux-forensics.com/links.html

Nog beter misschien, vraag iemand die verstand van dit soort zaken heeft. Dit soort problemen is lastig op afstand op te lossen.

Hoever ben je precies gekomen met het volgen van de instructies? Wellicht kun je in een screenshot van de instructies aangeven waar het fout is gegaan. Wellicht dat iemand je dan nog kan helpen.

Wat is precies het probleem in je log?

Je kan de hd ook gewoon aan een windows PC hangen en dan met een WD tooltje http://support.wdc.com/download/windlg/WinDLG.zip kijken of er iets structureel mis is met je disk. Op deze pagina http://support.wdc.com/download/downloadxml.asp vindt je eventueel benodigde windows drivers en ook nog andere tools. Als er niks fysiek mis is met je drivers kun je wellicht proberen ergens data recovery software te krijgen, of gewoon de schijf formatteren met FAT32 en opnieuw beginnen

5over12
25-05-2005, 15:16
Ik heb voor de makkelijkste weg gekozen,.. ben alles kwijt... helaas,.. gelukkig was mijn harddisk niet kaduuk,.. maarja... mijn hele back up van digitale foto's en al mijn gespaarde mp3 filetjes,.. WEG!!! :(

Ik dank jullie wel allemaal voor jullie hulp..

vr gr

5over12

Antiloop
25-05-2005, 15:23
Ik heb voor de makkelijkste weg gekozen,.. ben alles kwijt... helaas,.. gelukkig was mijn harddisk niet kaduuk,.. maarja... mijn hele back up van digitale foto's en al mijn gespaarde mp3 filetjes,.. WEG!!! :(

Ik dank jullie wel allemaal voor jullie hulp..

vr gr

5over12
zware les voor de volgende keer: backup regelmatig en zeker voordat je aan zoiets als dit begint als je niet precies weet waar je mee bezig gaat

persoonlijk heb ik liever mijn harddisk kapot dan mijn data pleite.. maargoed bij mij ging mijn harddisk kapot nadat ik alles gebackupped had en partities opnieuw in ging delen en toen deed ie het niet meer..