PDA

Bekijk de volledige versie : samba tut in het nederlands ?



witte
11-05-2005, 21:57
is er toevallig iemand die de samba tut in het nederlands heeft ?
want mijn engels is niet al te best en snap er zo nie veel van :)

Groetjes Berry

Antiloop
11-05-2005, 21:59
is er toevallig iemand die de samba tut in het nederlands heeft ?
want mijn engels is niet al te best en snap er zo nie veel van :)

Groetjes Berry
eh niet dat ik weet

misschien dat je gewoon samba in demo mode aan kunt zetten en dan werkt ie al.. :)

alien433
13-05-2005, 17:51
hoe kun je dan via winxp inloggen in samba?

Styno
13-05-2005, 19:19
Ik heb engelse Windows XP dus je mag zelf vertalen:

In explorer:
'My network places' -> rechter muisknop -> 'Map network drive'

Nu krijg je een popup daarin vul je in:
Drive: Z
Folder: \\wl500g\share

Klik op 'Reconnect at logon'
Klik op : 'Connect using a differen username' dan krijg je weer een popup die je naam en wachtwoord wil weten. Vul hier in de administrator wachtwoord van de router in en het bijbehorende wachtwoord.

Klaar, als het goed is heb je nu een shared drive op Z.

joranq
27-09-2005, 09:05
Een nederlandse handleiding, voor het instellen van SAMBA op de router. Ik weet niet of ie helemaal foutloos is, maar volgens mij heb ik niets overgeslagen. Veel succes.

Opstelling:
Zorg dat je via een UTP-kabel verbonden bent met de router;
het wireless moet straks namelijk weer geconfigureerd worden!
Het stappenplan is gebaseerd op het stappenplan op "http://wl500g.info/showthread.php?t=1984".
Het wijkt af op het SSH-gedeelte.
Dat wordt namelijk overgeslagen, omdat het versleutelen van data niet echt van belang is binnen een huisLAN.

Stap 1: Download de nieuwe firmware (Oleg´s 1.9.2.7-5a of hoger).

Stap 2: Reset de router naar fabrieksinstellingen. [System Setup > Factory Default]

Stap 3: Installeer de nieuwe firmware [System Setup > Firmware Upgrade]
Kies de juiste firmware uit en klik op upload. Het installeren van nieuwe firmware duurt ongeveer 2 minuten.
Controleer of de firmware correct is geïnstalleerd door nogmaals naar [System Setup > Firmware Upgrade] te
gaan en het versienummer te controleren met de vermoedelijk ge-uploade versie.

Stap 4: Stel nu de oude instellingen in:
Configureer draadloos [Wireless], DHCP [IP Config] en Virtual Server [NAT Setting].
Vergeet niet bij [IP Config > WAN & LAN > LAN IP Setting > Host Name] een hostnaam (bijv. WL500g) op te geven!

Stap 5: Telnet naar je router met het volgende commando: [Start > Uitvoeren > "telnet 192.168.1.1"]
Log in met gebruikersnaam en wachtwoord. Voer de volgende commando's in, zodat je de post-boot scripts op kunt slaan:

[ mkdir -p /usr/local/sbin/ ]
[ echo "#!/bin/sh" >> /usr/local/sbin/post-boot ]
[ chmod +x /usr/local/sbin/post-boot ]


Update:
Op het forum las ik dat het aangeraden wordt schijven te unmounten voor je reboot, daarom deze toevoeging. Kan iemand controleren of dit een correcte toevoeging is? Ik ben nu namelijk op mn werk en kan het niet testen! (dikgedrukte tekst verderop hoort bij deze toevoeging)

[ mkdir -p /usr/local/sbin/ ]
[ echo "#!/bin/sh" >> /usr/local/sbin/pre-shutdown ]
[ chmod +x /usr/local/sbin/pre-shutdown ]


Sla de wijzigingen op met de volgende commando's:
[ flashfs save ]
[ flashfs commit ]
[ flashfs enable ]
[ reboot ]


Stap 6: Maak nu de harde schijf klaar voor gebruik. Maak twee partities aan:
een FAT32 partitie van 32Gb (deze kun je gebruiken op zowel de router als een windows-machine)
een EXT3 partitie van 168Gb (deze kun je alleen gebruiken via de router)
Formatteer beide partities. (Ik heb dit via partition magic gedaan. Om dit via de router te doen, moet je even zoeken in het originele artikel.
Sluit nu de harde schijf aan op de router en start de router voor de zekerheid opnieuw op.

Stap 7: Voor het configureren van de SAMBA-dienst gebruiken we editor "vi".
Met [ Esc ] keer je terug naar commando-modus, met [ :w ] sla je wijzigingen op, met [ :q ] sluit je "vi" af.
Gebruik [ i ] om wijzigingen te maken. (Noot: [ Del ] is "Backspace"!)

Telnet naar de router en voer het volgende commando in om een configuratie-bestand aan te maken en bewerken:
[ vi /etc/smb.conf ]
Type de volgende instellingen over:

[global]
workgroup = thuis
guest account = nobody
browseable = yes
guest ok = yes
guest only = no
log level = 1
max log size = 100
encrypt passwords = no
dns proxy = no
[mobile_fat32]
path=/tmp/harddisk
writeable = yes
browseable = yes
force user = admin
[mobile_ext3]
path=/tmp/harddisk/part1
writeable = yes
browseable = yes
force user = admin

Sla deze instellingen op met [ Esc ], [ :w ] en sluit af met [ :q ].
Schrijf het configuratiebestand weg met het volgende commando:
[ echo /etc/smb.conf >> /usr/local/.files ]

Voer de volgende commando's in om de samba automatisch op te starten:
[ echo "usr/sbin/smbd -D" >> /usr/local/sbin/post-boot ]
[ echo "usr/sbin/nmbd -D" >> /usr/local/sbin/post-boot ]


Update:
[ echo "umount /tmp/harddisk" >> /usr/local/sbin/pre-shutdown ]


Sla de wijzigingen op met de volgende commando's:
[ flashfs save ]
[ flashfs commit ]
[ flashfs enable ]
[ reboot ]

Als het goed is heb je nu een SAMBA fileserver geïnstalleerd op je router.
Bestanden te benaderen via: [ \\192.168.1.1 ] (Probeer het anders via netwerklocaties, zoeken naar computers)

Rainmaker
01-10-2005, 16:28
Nette handleiding, ik heb echter 1 heel erg groot probleem:

Ik kan niets wissen of schrijven. Ik kan wel alles lezen, maarja dan kan ik er alsnog niets opzetten. Ik heb netjes de codes gekopierd en geplakt maar het werkt allemaal niet. Ik kan de wel alles bekijken als netwerkstation.

[edit]
Ik kijk net naar mn HDD en er wordt aangegeven dat het NTFS is. Terwijl wanneer ik keek toen mn HDD aangesloten stond direct via USB op mijn pc werd er aangegeven (rechtermuisknop --> mijn computer --> beheren) dat het een FAT32 systeem was. Hoe kan dit komen?

Deze schijf is wel 80GB groot maar dit moet toch geen probleem zijn?? Of moet ik hem formatteren in 2/3 stukken? En zo ja, hoe kan ik deze dan weer aangeven met Samba dat dit allemaal klopt? wordt dit vanzelf duidelijk dat het disc0 disc1 of disc2 is geworden ofzo?

[edit2]
Nadat mijn totale netwerk eruit heeft gelegen ben ik bijna from scratch begonnen. Mn HDD heb ik in 3 FAT32 partities verdeeld, helaas wordt met de commando df alleen nummer 1 en 2 gezien. 3 wordt niet gezien door telnet. De derde partitie wordt helaas niet gezien.

Mn netwerkverbinding met de eerste opdracht binnen het smb.conf file wordt herkend. De tweede niet meer. Ik krijg dus binnen telnet 2 partities werkend en met het netwerk 1 partitie. Maar ik wil nu alle 3 gewoon werken. Kheb niet voor niets een 80Gb schijf gekocht.

Wie kan me helpen?

Antiloop
03-10-2005, 01:07
[edit2]
Nadat mijn totale netwerk eruit heeft gelegen ben ik bijna from scratch begonnen. Mn HDD heb ik in 3 FAT32 partities verdeeld, helaas wordt met de commando df alleen nummer 1 en 2 gezien. 3 wordt niet gezien door telnet. De derde partitie wordt helaas niet gezien.

Mn netwerkverbinding met de eerste opdracht binnen het smb.conf file wordt herkend. De tweede niet meer. Ik krijg dus binnen telnet 2 partities werkend en met het netwerk 1 partitie. Maar ik wil nu alle 3 gewoon werken. Kheb niet voor niets een 80Gb schijf gekocht.

Wie kan me helpen?
waarom partitioneer je hem niet gewoon als 1 FAT32 partitie van 80gb ?

de mijne was 160gb en fat32 en 1 partitie.. dus 80gb lijkt me geen probleem

partition magic kan je zoiezo verder helpen als het niet lukt

Sebazzz
25-10-2005, 20:08
Ik heb eerst met een dos tooltje mn 400 gb geformateerd in 1 groot fat32 ding. is gelukt. daarna aan de router gehangen en alle stappen gevolgd.
maar als ik \\192.168.1.1 invul in mn browser zegt tie niet gevonden.. :(

iemand tips??

Sebazzz
25-10-2005, 20:19
Ok ik zie nu:
mobile_fat32
als ik daar op klik vraagt tie een password bij een gegreyde username, ik type admin maar is niet goed?? leeglaten lukt ook niet ?

Er staat trouwens in het grijze deel Wl500g\Guest

Sebazzz
25-10-2005, 23:12
het werkt!

waarom is de upload zo langzaam eigenlijk? tis handiger om mn hd met usb aan te sluiten om hem te vullen geloof ik!

wilco02
26-10-2005, 18:25
Die vraag heb ik ook gesteld, maar als je 2mb/s hebt mag je blij zijn zeggen ze.
Vindt dit zeer jammer nu is een beetje het hele effect is weg, anders had je een snelle harddisk over je hele netwerk
beschikbaar.
Misschien is er een andere oplossing?



het werkt!

waarom is de upload zo langzaam eigenlijk? tis handiger om mn hd met usb aan te sluiten om hem te vullen geloof ik!

Sebazzz
26-10-2005, 19:50
2 mb?? ik doe over een bestand van 6 mb 13 seconden ongeveer :(
dat is met mn draadloze met een utp kabel gaat het sneller maar dan kan ik net zo goed de usb kabel er weer indoen van de harddisk

joranq
31-10-2005, 15:20
Ik moet zeggen dat ik ook niet onder de indruk ben van de uiteindelijke snelheid. Wel voldoende om Divx af te spelen, maar ik denk dat ik mn schijf binnenkort weer loskoppel en direct op mn laptop aansluit. Ik ben in principe toch de enige die de schijf gebruikt.
Wacht wel op de WL700 :)
Daar komt bij, de levensduur van een HDD die continu draait, ligt rond de 2 jaar? Wel op tijd backuppen dus!

Sebazzz
31-10-2005, 15:23
Ja mijne hangt aan mn laptop weer, veel sneller op en af halen, en dan kan die inderdaad ook nog eens uit.

Archie
04-11-2005, 10:09
Ik heb ook de stappen proberen te volgen die joranq gegeven heeft, maar helaas.:mad:
Ik zie geen 'smbd' of 'nmbd' processen in de 'ps' lijst verschijnen (ook niet bij een handmatige start):confused:

Mijn verschil: Ik probeer een USB key te gebruiken als externe disk(je).
Vragen:
- Wat moet ik doen om deze te laten werken.
- Wat moet ik doen om een web-site(je) op deze key extern beschikbaar te maken?
- Waarom werkt de samba 'demo' instelling niet?:(

Archie
06-11-2005, 14:33
Ok niet goed gelezen.:D
Joranq zei:

Vergeet niet bij [IP Config > WAN & LAN > LAN IP Setting > Host Name] een hostnaam (bijv. WL500g) op te geven!
En dat had ik dus niet gedaan. Zonder dit werkt SAMBA echt niet!

joranq
09-11-2005, 12:52
...

Update:
Op het forum las ik dat het aangeraden wordt schijven te unmounten voor je reboot, daarom deze toevoeging. Kan iemand controleren of dit een correcte toevoeging is? Ik ben nu namelijk op mn werk en kan het niet testen! (dikgedrukte tekst verderop hoort bij deze toevoeging)

[ mkdir -p /usr/local/sbin/ ]
[ echo "#!/bin/sh" >> /usr/local/sbin/pre-shutdown ]
[ chmod +x /usr/local/sbin/pre-shutdown ]


...


Update:
[ echo "umount /tmp/harddisk" >> /usr/local/sbin/pre-shutdown ]




...zou iemand dit nog kunnen bevestigen/controleren oid? Anders knip ik die toevoeging uit het stappenplan.

Archie
12-11-2005, 15:31
...zou iemand dit nog kunnen bevestigen/controleren oid? Anders knip ik die toevoeging uit het stappenplan.

Er valt weinig te controleren omdat de router down gaat op het moment dat pre-shutdown uitgevoerd wordt.
Waneer je het commando vanaf de prompt uitvoerd, krijg je: umount: /tmp/harddisk: Device or resource busy
Dit wordt door het stupid-ftpd proces veroorzaakt. Deze moet je dus eerst killen.
Uit mijn Unix verleden ken ik het sync commando. Deze schrijft alle data uit de RAM naar disk. Wellicht dat dit een afdoende alternatief is.

Ibby
26-11-2005, 11:16
Ik heb alle stappen van de Tutorial Samba doorlopen.

Echter als ik nu via netwerklocaties -> zoeken naar computers aan klik krijg ik een foutmelding:

@home is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.

Nu ben ik nog verder van huis!!

Iemand die mij kan helpen?

joranq
07-12-2005, 10:40
Als je de handleiding stap voor stap gevolgd hebt, probeer dan eens de werkgroep van je pc te veranderen naar "thuis".
(rechtsklik op Deze Computer > Tabblad Computernaam > klik op "wijzigen" om je werkgroep aan te passen)

In stap 7 wordt namelijk als werkgroep "thuis" ingesteld.

Ibby
07-12-2005, 16:05
Als je de handleiding stap voor stap gevolgd hebt, probeer dan eens de werkgroep van je pc te veranderen naar "thuis".
(rechtsklik op Deze Computer > Tabblad Computernaam > klik op "wijzigen" om je werkgroep aan te passen)

In stap 7 wordt namelijk als werkgroep "thuis" ingesteld.

Even een update.
Ik heb Samba draaien nu.

Na een reset van de router, alles weer doorlopen en nu werkt het wel.

Bedankt voor de info nog!

ram.con
17-01-2006, 09:09
Ok, mooie tutorial, thanks en zo...

Maar, Oleg en de zijnen zijn zo vriendelijk geweest een demo-mode te creeeren in de web-interface. Wat voor een voordeel biedt al dat getelnet nu nog als je gewoon een simpel thuis-sambatje met een usb-stickie (FAT32 - FTP werkt al prima bij mij) wilt maken?
Ik neem aan dat deze demo-mode, als je hem activeert, hetzelfde doet als wat in de tutorial beschreven staat, of moet je ze naast elkaar gebruiken.
Voor grotere harddisks en als je meer eigen controle wilt, bebrijp ik dat je vi moet gebruiken, moet telnetten en dan zie ik het nut van deze tutorial.

Maar kan een simpel newbietje ook zonder?

Thanks

joranq
20-01-2006, 14:46
met die demo-mode bedoel je wsl de FTP-server?
Als je puur FTP wilt draaien heb je inderdaad de tuturial niet nodig, gewoon gebruikers toewijzen en FTP enablen (volgens mij wordt hiervoer automatisch de FAT32-partitie gebruikt)
Het voordeel van Samba is dat het gemakkelijk in een windowsomgeving werkt (firmware is Unix-based) en je kunt je samba-server dan ook benaderen als gedeelde mappen op een windows-pc.

De vraag is dus waarvoor je je harddisk/usb-drive wilt gaan gebruiken?
Ik heb beide draaien, via FTP kan ik extern op mijn schijf en via samba deel ik mappen binnen mn netwerk; films, muziek en software beschikbaar op het netwerk.

Ik zou zeggen, probeer het allebei uit :)

ram.con
22-01-2006, 13:44
met die demo-mode bedoel je wsl de FTP-server?


Nee, demomode van de Samba-webinterface in Oleg's nieuwste firmwares. (Enable Samba demo-mode? )

Heb het gewoon maar uitgeprobeerd, en heb nu net als joranq ftp en samba draaien, gewoon ingesteld via webinterface. Naar volle tevredenheid. Die interface is voor Samba wat minder uitgebreid, maar voldoet prima.
Blijft mijn vraag: wat biedt handmatige configuratie zoals beschreven in de tutorial voor'n voordeel?
Niet dat ik hier persoonlijk antwoord op nodig heb, maar voor z'n algemeenheid: misschien moet bovenaan de tutorial duidelijk worden waar hij precies voor dient (en dat je hem dus niet nodig hebt als de webinterface voldoet: is dat dus zo??)

BTW: ik ken het verschil tussen samba en ftp, weet dat de router op linux draait etc. Heb alleen geen zin om tijden textbased te prutsen als dat niet nodig is en kan me voorstellen dat meer mensen dat niet willen als het ook makkelijk kan.

Mark
04-02-2006, 09:42
Ik heb de instellingen van joranq zover dat ik weet goed gevolgd zonder fouten, het enigste wat ik niet heb gedaan is de harde-schijf naar ext3 en fat_32 geformateerd ik heb een grote NTFS harde-schijf (maar dat zal mijn probleem niet verooraken?).

Het probleem is als volgd,

Als ik de router (via samba) benader via \\192.168.1.1 dan zie ik in mijn titel balk "Samba 2.0.10-security...." en ik zie een map "Share" jammer genoeg kan ik daar niet in of er iets in kopieren. Als ik op de FTP manier connect (ik heb dan een wachtwoord + username ingesteld ) (ftp://username:wachtwoord@192.169.1.1) dan krijg ik steeds de pop-up van IE om opnieuw in te loggen. Als ik geen wachtwoord en geen username instel dan kan ik wel op de FTP en krijg ik de map : "System Volume Information" te zien, maar dan kan ik nog niks uploaden.
FOUT:

Er is een fout opgetreden bij het naar de FTP-server kopieren van een bestand. Zorg ervoor dat u de bevoegdheid hebt om bestanden naar de server te kopieren.

Details:
220 Type set to I
227 Entering passive mode (192,168,1,1,4,2)
501 Error in parameters

Dus kortom wat niet werkt:
- Ik kan niet in de map Share via Samba
( FOUTMELDING:
\\WL500G\share is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheer van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

Kan het netwerkpad niet vinden. )
- Ik kan hem niet connecten via de FTP manier, alhoewel dat wel de bedoeling was.

Ik hoop dat iemand mij hier mee verder kan helpen!

Alvast bedankt

Mark

Ibby
04-02-2006, 16:23
het enigste wat ik niet heb gedaan is de harde-schijf naar ext3 en fat_32 geformateerd ik heb een grote NTFS harde-schijf (maar dat zal mijn probleem niet verooraken?).


Dus wel.

Je kunt geen NTFS HD aan de router hangen. Vergeet het maar.
De software in de router ziet alleen Ext3 of Fat32 Schijven.

Dus je zult eerst de HD weer aan de PC moeten hangen en omzetten naar Ext3 en Fat32
Ik heb er Ext3 opstaan en werkt perfect!

Mark
04-02-2006, 17:09
Dus wel.

Je kunt geen NTFS HD aan de router hangen. Vergeet het maar.
De software in de router ziet alleen Ext3 of Fat32 Schijven.

Dus je zult eerst de HD weer aan de PC moeten hangen en omzetten naar Ext3 en Fat32
Ik heb er Ext3 opstaan en werkt perfect!

Ik heb hem nu als Ext3 geformateerd, alles werkt perfect de rechten etc...etc... ik dank je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vriendelijk :)

[EDIT]
Als ik via mijn netwerk locaties -> Samba -> iets upload dan geeft hij toch nog een error aan dat de schijf vol is en/of beveiligd is... Ik gebruik wel accounts want als ik via IE of via een FTP programma inlog en upload werkt het wel, kan ik dat oplossen/verhelpen?

Ibby
05-02-2006, 12:06
Ik heb dat even gecheckt bij mij, maar daar werkt het wel.

Als ik de netwerklocaties open zie ik staan:
mobile_ext3 op Samba 2.0.10-security-rollup (Hd_router)

Als ik die map dan open kan ik er gewoon naar uploaden.

Maar ik vind dit te omslachtig.
Ik gebruik Total Commander om bestanden over te zetten.
Dit is veel overzichtelijker en dus makkelijker.

Mark
07-02-2006, 15:53
Ik gebruik er Flashfxp voor.. maar nu een ander probleem als ik mappen wil uploaden dan zegt de FTP server dat ik er geen machtigingen voor heb. Terwijl ik alle rechten heb, ik kan zelf wel mappen aanmaken maar niet uploaden :(

Flashfxp(FTP programma) fout:
[R] MKD /Apps/Partition magic 8
[R] 553 Permission denied.
[R] CWD /Apps/Partition magic 8
[R] 550 /Apps/Partition magic 8: No such directory.

InternetExplorer fout:
Fout met FTP-map:

Er is een fout opgetreden bij het naar de FTP-server kopieren van een bestand. Zorg ervoor dat u de bevoegdheid hebt om bestanden naar de server te kopieren.

Details:
200 Type set to I
227 Entering Passive Mode
491 Download in progress

bord4kop
08-02-2006, 09:45
Probeer het eens zonder spaties..

Of gebruik i.p.v. spaties underscores, of scores (streepjes dus: _ en - )

(vroegah.. vroegah had je helemaal geen spaties in bestands & directory namen ;) )

Mark
08-02-2006, 13:59
Ik heb het geprobeerd maar ik krijg dezelfde fout :(

mickey101
23-07-2006, 11:32
Ik heb de Samba server eindelijk werkend maar ik krijg na een paar honderd MB ineens een verwerkingsfout (commander) ik zou mijn schrijfbeveiliging uit moeten zetten, als ik dan verder ga met ftp dan kan ik nog een paar honderd mb uploaden en krijg ook een fout. rebooten van mijn WL500gP helpt voor weer eventjes
mijn schijf ziet er zo uit
part0 30GB fat32
part1 200GB Ext3

firmware 1.9.2.7-7f-pre4 (de foute ja)
ik kan niet terug naar andere firmware
ligt het hieraan of kan ik nog iets proberen??

timbo.nl
24-07-2006, 13:49
ik heb alles zo ingesteld als in deze tut alleen kan ik geen mappen aanmaken via windows.... krijg ik de melding dat ik geen rechten heb.

ik heb overigens een fat32 structuur... 3 delen van 100 gb

mijn conf is precies hetzelfde, op wat namen nadan maar het werkt gewoon niet... snap het niet helemaal...

[update]
Ik heb het reeds opgelost door de tut te gebruiken die bij de asus premium uitgelegd staat. Zeer nuttig en alles werkt nu!! ook torrents!!!

http://wl500g.info/showthread.php?t=5909

Heb nog klein probleempje met post-mount maar dat moet wel oplosbaar zijn