PDA

Bekijk de volledige versie : Livebox icm WL-500G-Deluxe, meerdere instellingen geprobeerd

brentnl
08-11-2009, 15:46
Jaja, weer zo'n topic zul je wel denken.

Nou, het is alsvolgt. Ik zit hier op een werkplek, waar ze gebruik maken van een Orange Livebox icm een Asus WL-500G Deluxe router. Voorheen was er 1 pc direct aangesloten op de LB en waren er 2 computers en een laptop draadloos verbonden met de router (welke op de 2e poort van de LB was aangesloten).

Nu wilde ik de router gaan verplaatsen om een beter ontvangst te creeeren, hierdoor kwam de router langs de bedrade pc te staan, waardoor het niet langer nodig was om die pc rechtstreeks op de LB aan te sluiten, deze kon nu bedraad op de router aangezien die langs elkaar stonden. Nou, dit werkte dus niet, draadloos werkte goed, maar bedraad werkte niet.

Het was mij al vrij snel duidelijk dat dat waarschijnlijk kwam omdat er 2 DHCP'ers in het spel waren. Ik heb daarom in eerste instantie de DHCP van de LB uitgezet, en de poorten geforwarded naar een statisch ip (192.168.1.10), dat was het WAN ip van de router. het LAN ip van de router had ik ingesteld op 192.168.0.10, waardoor hij in die range ip's ging uitdelen. So for so good, behalve dat ik nu alleen bedraad internet had, en geen draadloos meer... grr

Nu heb ik ook geprobeerd de router in AP of Router modus te zetten (hierboven stond hij gewoon op gateway) met verschillende vaste IP's en andere instellingen, waaronder DHCP uit. Ook dat wil niet werken...

Ik ben nu ook enigzins in de war, want op internet lees ik nogal verschillende dingen, de 1 roept dat LB en router allebei als DHCP gewoon goed werkt, de ander zegt dat je alleen de LB als DHCP moet instellen of alleen de router.

Nja, heb dus een paar vragen:

1. DHCP op router aan/uit?
2. DHCP op LB aan/uit?
3. Router op welke modus? gateway/router/ap?
4. WAN ip van de router buiten de range maar wel binnen hetzelfde subnet (of hoe dat ook heet) van de LB? Dus als de LB een range heeft van 192.168.1.50 - 192.168.1.100, dat ik een WAN ip kies van 192.168.1.200?
5. LAN ip van de router buiten de range? dus 192.168.2.1 bijvoorbeeld?
6. De gateway van de router, wat moet ik daar invullen? Ik las ergens dat dat het IP moest zijn van de LB..

nja, als iemand mij meer duidelijkheid kan geven, graag!

Ik maak gebruik van de laatste officiële firmware; 1.9.6.0

avberk
08-11-2009, 16:38
1. DHCP op router aan/uit?
2. DHCP op LB aan/uit?

Een van de 2 DHCP servers moet je uit zetten, anders loop je de kans dat het een zooitje wordt met het uitdelen van IP adressen. Welke dat is maakt niet zo veel uit.

3. Router op welke modus? gateway/router/ap?
Als je ADSL hebt, dan is AP mode het eenvoudigst, dus begin daar mee.
asus->livebox->internet

4. WAN ip van de router buiten de range maar wel binnen hetzelfde subnet (of hoe dat ook heet) van de LB? Dus als de LB een range heeft van 192.168.1.50 - 192.168.1.100, dat ik een WAN ip kies van 192.168.1.200?
WAN IP kan je vergeten in AP mode, omdat ALLE poorten dan LAN poorten zijn, dus ook de WAN poort

5. LAN ip van de router buiten de range? dus 192.168.2.1 bijvoorbeeld?

Nee, geef al je apparaten een adres beginnend met
192.168.1.x
Voor x kun 1 t/m 254 gebruiken. pas wel op dat je geen adressen gebruikt die al in gebruik zijn.

6. De gateway van de router, wat moet ik daar invullen? Ik las ergens dat dat het IP moest zijn van de LB..

Klopt! als gateway vul je steeds (op elk apparaat, behalve de livebox) het IP adres van je livebox in. (de gateway naar het internet)

Success!

brentnl
08-11-2009, 16:48
Volgens mij heb ik het nu precies volgens die instellingen gedaan, en mijn bedrade pc krijgt keurig een ip toegewezen (192.168.1.11) (range van LB ligt tussen 192.168.1.10 - x.50). Alleen weet ik niet zeker of ik het ip van de LB goed heb.. waar kan ik die controleren?

alleen de wireless pc/laptop krijgen geen IP toegewezen. Wanneer ik deze statisch toewijs (192.168.1.12 bijv.) staat er dat er gewoon goede verbinding is, maar ik kan geen enkele website bezoeken. Sowieso wil ik niet graag dat ik per draadloos apparaat een vast IP moet instellen, omdat wij maar 1x per week hier zijn met 4 laptops, en we dus dat steeds aan moeten passen wanneer we hier willen werken (thuis en op school is het voldoende om automatisch mn ip toegewezen te krijgen)

vanaf de draadloze pc kan ik ook niet pingen naar een website, of naar de gateway (192.168.1.1), dit kan ik wel vanaf de bedrade pc.

EDIT:: /////////

Het rare is, wanneer ik de internetkabel, welke van de LB komt, in de WAN poort van de router stop, doet draadloos internet het zonder problemen, wanneer ik de internetkabel in 1 van de LAN poorten stop, doet bedraad internet het zonder problemen... Moet ik in de LB nog iets veranderen qua firewall ofzo? Dit probleem doet zich trouwens op meerdere pc's voor, dus het ligt niet aan de desbetreffende software (firewall/antivirus/spyware) op de pc's zelf.

Bij beide opstellingen kan ik trouwens niet bij de config van de router komen, het ip wat ik deze heb meegeven (192.168.1.10) wordt niet herkend als ik deze in de browser invoer. Ik kan hier echter wel naar pingen... ... confused!

EDIT 2:: /////////
Als ik via MSN een foutopsporing laat uitvoeren geeft hij aan dat de gateway offline is.. zou ik het verkeerde IP hebben ingevoerd op de router?

Antiloop
08-11-2009, 20:04
de makkelijkste opstelling is om het volgende te doen:

(eventueel laatste firmware van Oleg erop installeren ( http://oleg.wl500g.info/1.9.2.7-10/WL500gx-1.9.2.7-10.zip )

op de WL500g stel het LAN ip in op bijv. 192.168.2.1 (deze zal dan vragen of ie de rest van de DHCP reeks aan moet passen > JA)
WAN poort van de WL500g stel je automatisch in

vanaf de Livebox sluit je 1 kabel aan op de WAN poort van je WL500g

sluit de PC op een LAN poort van de WL500g aan

als je dit allemaal werkend hebt kun je de WAN poort van de WL500g statisch instellen en poorten forwarden vanaf je livebox, de Livebox MOET standaard ingesteld staan dus DHCP AAN ditzelfde geld voor de WL500g ook DHCP AAN

brentnl
08-11-2009, 22:52
Ziet de oleg firmware er qua layout veel anders uit als de gewone asus variant? En hoef ik hier niet te kiezen tussen een gateway/router/ap modus?

Ik zal zodra ik daar ben deze firmware dan even installeren..

Hoe stel ik dan eigenlijk het WAN ip automatisch in? Dat gebeurd toch alleen in AP - modus? Want in gateway/router modus moet je die velden zelf wel invullen.

Dat laatste, statisch instellen van de WAN poort is optioneel om de poorten goed te kunnen forwarden toch? Of moeten die poorten open staan voor internet toegang?

wpte
09-11-2009, 00:54
layout is vrijwel hetzelfde op een paar functies na;)

Antiloop
09-11-2009, 23:37
het lijkt me makkelijker de router eerst in basic functies werkend te hebben

en dan wanneer je basis werkt dingen aan te gaan passen naar je eigen wensen.

oleg firmware is verder zo goed als identiek aan die van asus..

brentnl
14-11-2009, 16:17
ik ben nu weer op locatie, maar tijdens het flashen is er iets misgegaan ben ik bang..

Ik heb dat zipje uitgepakt, de firmware laten upgraden, kreeg je zo'n melding dat het wel eens 80sec zou kunnen duren. Nou, na 80sec kreeg ik een melding dat de pagina niet gevonden kon worden.
via 192.168.1.1 kreeg ik geen response. Router 10sec van het stroom afgehaald, gereset en allerlei combinaties daarvan, maar geen response. Internet kabel in zowel de LAN als WAN poort gestopt, maar ik kan maar niet in de config komen.. dus nu zit ik een beetje vast, zachtgezegt..

volgens mij was het geen wl500g deluxe, maar een gewone.. ik zie op de doos namelijk nergens deluxe oid staan. ook onderop de router vind ik daar niets van terug. Het enigste waar dat wel stond, was op de config pagina, bovenaan in de header zegmaar, daar stond in het groot WL500G Deluxe..

Antiloop
14-11-2009, 20:52
http://wl500g.info/attachment.php?attachmentid=196&stc=1&d=1099297897

ziet de van jouw er zo uit aan de achterkant?
zoja dan heb je de wl500g deluxe, wat doet je asus router wel als je er stroom op zet, gaan er lampjes oid knipperen?

brentnl
15-11-2009, 13:34
nee, ik heb maar 1 usb poort, en een printer poort.

Het 'aan' lampje brand continue, en zo ook het wan lampje (mits ik een stekker in die poort stop)

Verder verbind ik dus mn pc met zowel de lan als wan poort, maar met beide krijg ik geen toegang tot de router..

Antiloop
18-11-2009, 23:47
restore knopje inhouden, dan stroom erop
gaat het Power lampje nu knipperen?

zoja dan even firmware restore uitvoeren (even zoeken, zijn 10K topics over :))