PDA

Bekijk de volledige versie : Internet verbinding valt regelmatig uit

KCP
03-10-2009, 19:51
Mijn internetverbinding valt regelmatig uit. Nadat ik de stroom er zo'n 10 seconden vanaf gehaald heb, kan ik weer een tijdje aan de slag. Soms moet ik dit 3 - 4 keer op een avond herhalen, een andere keer heb ik op een avond verder geen problemen meer.
Het probleem heb ik al een paar maanden. Daarvoor nooit. Wat kan ik hier aan doen ? Loopt er ergens iets vol ?
Opvallend is dat ik wel verbinding houd met mijn computers (5 stuks) in het netwerk.

Ik maak gebruik van KPN-ADSL met een Speedtouch 510 modem en de WL-500g router (firmware 1.8.1.9). Aan de router heb ik ook nog een Sitecom switch hangen en sinds kort ook een NAS. Het probleem had ik al voordat ik de NAS heb gekocht.

Kan iemand mij helpen ?

avberk
04-10-2009, 15:36
Tips:

-Bedrading in huis nakijken. (probeer bedrading tussen speedtouch en kpn aansluitpunt zo kort mogelijk te houden)
-Zit je niet (te) ver van de kpn centrale?
-Speedtouch 510 of de voeding er van zou defect kunnen zijn. Probeer een ander adsl modem als je die mogelijkheid hebt.

Blijf je internet actief als je een computer bedraad aansluit op
de speedtouch??

KCP
04-10-2009, 16:21
Dank je voor de tips.
- De kabel tussen de router en het modem is ongeveer 1 1/2m.
- De speedtouch geeft geen problemen. Het is de router die problemen geeft 9ik realiseer mij nu dat ik dat niet goed heb aangegeven, sorry).
- Hoe stel ik vast dat ik (te) ver van een KPN-centrale zit ?

Vanavond probeer ik de optie om direct op de speedtouch aan te sluiten.

PS: Vanmiddag met 4 actieve computers (bekabeld) al 3 keer de router opnieuw moeten opstarten :-(.

Antiloop
05-10-2009, 01:48
misschien een keer je apparaat nieuwe firmware geven, en dan het apparaat naar defaults zetten en opnieuw configureren zou ook kunnen helpen

een keer je router 10 minuten uitzetten en dan pas weer aan zou ook kunnen helpen (eigen ervaring..)

en defineer eens 'Mijn internetverbinding valt regelmatig uit''
wat gebeurt er dan, is de router nog pingbaar etc.. zijn de andere pc's nog pingbaar
hoe aangesloten etc etc etc..

KCP
05-10-2009, 20:05
Gisterenavond 1 PC op de Speedtouch aangesloten. Maar gelijk het nodige aan actieve sites geopend, zoals Journaal 24, Politiek 24, het volleybal en 2 RTL programma's uit de categorie uitzending gemist. Dit heeft de hele avond gedraaid zonder problemen.

De 10 minuten ga ik zeker proberen.

Nieuwe firmware: is de methode zoals die in de webinterface opgenomen is de juiste ? Gaat dit altijd goed ? Ik heb een versie 1.9.2.7-9 gevonden. Deze doen of is er een betere/veiligere ?

Mijn internet valt regelmatig uit: IE7 zoekt enige tijd naar een pagina en geeft vervolgens aan de website niet te kunnen vinden. Ook bij verversing van een pagina's gebeurt dit. Dit komt dan voor bij alle active PC's.
Hoe kan ik vaststellen of de router nog pingbaar is ?
Alle PC's en de NAS zijn met een UTP kabel of direct of via een switchbox op de router aangesloten.

Antiloop
07-10-2009, 10:23
pingen naar router:

dos prompt open (Windows > uitvoeren > CMD) en dan
ping 192.168.1.1 waar 192.168.1.1 het IP adres moet zijn van je router

pingen naar internet:

ping 87.239.12.26 het ip adres van deze site

avberk
07-10-2009, 20:53
firmware 1.9.2.7-9 is de beste voor de wl500g. absoluut stabiel, beter als eigen firmware van asus.

Voordat je gaat updaten:

-Heeft de router in het verleden in huidige configuratie stabiel gewerkt?

Als het antwoord 'ja' is dan is het misschien verstandig om eerst de router zelf te controleren. De voeding wil wel eens een probleem zijn. doormeten of een andere proberen indien mogelijk.

KCP
10-10-2009, 12:27
De router 10 min of meer uitzetten heeft niet geholpen.
Bij het gebruik van de ping krijg ik bij de router signaal terug (4 verzonden, 4 ontvangen). Bij de ping naar internet 4 keer een time out bericht !
Ik hoop dat dit enige richting geeft.

Voordat ik deze problemen had, heeft de router altijd stabiel gewerkt.

Wat betreft de voeding, op zich blijft de router wel aanstaan. De ping hiertoe geeft een goed signaal terug. Het contact met andere computers blijft bestaan. Kan er dan toch iets verkeerd zijn ? Een andere router heb ik niet beschikbaar.

Kan het zijn dat er iets vol loopt (geheugen ? NAT-tabel ?) ? Is dit op te lossen ?

Kan ik de nieuwe firmware gewoon via de webinterface installeren ? Ik wil dit wel proberen als er een veilige methode is.

avberk
10-10-2009, 21:12
Als je ping naar het internet niet werkt, maar wel naar je asus, dan denk ik aan het volgende:

-De 'gateway' op je pc staat niet goed ingesteld.
-verbinding tussen asus en speedtouch (kabel) is niet goed.

Maar aangezien het soms wel, soms niet werkt, kan het
eigenlijk niet de gateway zijn, dus:

Of de kabel tussen asus en speedtouch is niet goed of
er is iets mis met de hardware van de asus of de voeding van de asus is niet goed meer.

Test eens zonder dat er iets is aangesloten op je asus, dus alleen een kabel tussen asus en speedtouch en een draadloze verbinding tussen een pc/laptop en asus

Ik zou de firmware nog niet via de webinterface updaten, voordat je zeker weet dat de voeding van de asus goed is.

Antiloop
12-10-2009, 22:57
je hebt een WL-500g (de echte oude dus, met 1x USB en 1x Printer aansluiting) ?

dan moet je de snelheid van de WAN poort vast zetten en niet op auto
probeer dat maar eens

IP Config > WAN & LAN > WAN Connection Speed

kan zijn dat het op sommige snelheden niet werkt.

KCP
14-10-2009, 20:34
Ik heb inderdaad zo'n oude WL-500g, gekocht in december 2004.

Ik heb WAN connection speed op 100mpbs full duplex gezet en ....... vandaag bleef alles gewoon werken. Er was 1 hapering maar die heeft zichzelf op gelost. Ik wacht de komende dagen nog even af. Ik word weer wat vrolijker :o.

Met de firmware update wacht ik dus nog even. Dit geldt ook voor de test met de laptop.

Dank voor alle tips tot op heden. Ik meld uiteraard hoe de komende dagen gaat verlopen.

Antiloop
14-10-2009, 21:03
de firmware die hierboven ergens genoemd wordt is sowieso aan te raden, omdat deze dit probleem ook gedeeltelijk verhelpt en nog veel meer andere dingen

je zult er niet op achteruit gaan eerder op vooruit.

KCP
21-10-2009, 18:59
Alles werkt nu inmiddels een paar dagen zonder enige vorm van uitval. Perfect dus.

Echter ... 2 dagen terug heb ik als test via mijn NAS 2 films proberen te downloaden via 2 torrents. Het zijn films die ruim boven de 500 vs 200 seeds zitten, dus normaal tussen de 6 a 12 uur gedownload. Nu is er geen beweging in te krijgen 'bezig met wachten'.
2 weken terug heb ik de NAS een vast IP-adres gegeven.

Enig idee of e.e.a. met elkaar te maken heeft ?

wpte
21-10-2009, 20:31
Alles werkt nu inmiddels een paar dagen zonder enige vorm van uitval. Perfect dus.

Echter ... 2 dagen terug heb ik als test via mijn NAS 2 films proberen te downloaden via 2 torrents. Het zijn films die ruim boven de 500 vs 200 seeds zitten, dus normaal tussen de 6 a 12 uur gedownload. Nu is er geen beweging in te krijgen 'bezig met wachten'.
2 weken terug heb ik de NAS een vast IP-adres gegeven.

Enig idee of e.e.a. met elkaar te maken heeft ?

ik zou eens kijken of de poorten goed geforward zijn voor de torrent client:)

KCP
23-10-2009, 19:41
Op de NAS is een range van 10 poorten ingesteld. Moet ik ook de router instellen ? Wat moet ik dan doen ?

Antiloop
24-10-2009, 00:00
heb je je firmware al geupgraded ?

de firmware als je een WL500g Deluxe hebt: http://oleg.wl500g.info/1.9.2.7-10/WL500gx-1.9.2.7-10.zip

en firmware voor de WL500g http://oleg.wl500g.info/1.9.2.7-9/WL500g-1.9.2.7-9.zip

als je deze hebt: dan volgens mij in het menu van de firewall connection tracking van 4096 naar 16384 zetten

dan zal je probleem vast weg zijn.

KCP
10-11-2009, 19:31
Van het weekend de firmware geupgrade. Uiteindelijk is dit goed gegaan. Tevens de firewall connection tracking van 4096 naar 16384. Daarna gelijk de torrents weer geactiveerd:). Ook van de week een paar extra downloads als test in gang gezet en ook die gingen prima zonder dat de router uitviel. Daar wordt een mens heel:), heel:):):) blij van.

Ik wil jullie allemaal hartelijke bedanken voor de support, tips en uitleg. Mooi dat dit zo kan. Super !!