PDA

Bekijk de volledige versie : HD slecht te bereiken via wl500g

PappieDappie
18-03-2009, 20:39
Hallo,
Ik heb al wel een aantal posts gelezen, maar nog niets tegen gekomen waar ik wat wijzer van word. Onderstaand mijn probleem.

Ik heb een asus wl500g met oleg firmware 1.9.2.7-7g. Aangesloten zijn een hp psc500 printer en een externe schijf van 1Tb welke ik benader via het samba verhaal. Alles werkt redelijk tot goed, totdat ik grote files (b.v. films) naar de externe schijf wil kopieëren. In veel gevallen gaat het gehele netwerk plat, en alle gevallen krijg ik niets gekopieërd. Vanaf de draadloze laptop al helemaal niets (snelheid 0 tot 15 b/sec !!!) en vanaf de bekabelde pc's lukt het ook niet. Kleinere files daar in tegen vormen geen probleem. Iemand enig idee of ik iets moet instellen om e.e.a. goed werkend te krijgen ? Bij voorbaat dank. :confused:

avberk
20-03-2009, 08:35
een aantal vragen:

-welke versie samba?
-hoe is de schijf geformateerd? (fat etc..)
-hoe groot is zo'n film bestand?
-vanaf welk besturingsysteem wordt er gekopieerd? (xp, vista)
-welk programma gebruik je om te kopieeren? (explorer, anders)
-firewall actief?

PappieDappie
20-03-2009, 21:59
een aantal vragen:

-welke versie samba?
-hoe is de schijf geformateerd? (fat etc..)
-hoe groot is zo'n film bestand?
-vanaf welk besturingsysteem wordt er gekopieerd? (xp, vista)
-welk programma gebruik je om te kopieeren? (explorer, anders)
-firewall actief?

Hallo,
Versie Samba ? geen idee, heb al gezocht in de router maar kan het niet vinden
Schijf is geformateerd als fat32 zodat ik hem ook rechtstreeks aan pc kan hangen
Grote filmbestand gem. 700 Mb
Kopieeren zowel vista als xp, beide zelfde probleem. Ik heb 2 bekabelde pc's (1 xp, 1 vista) en 1 laptop (vista) draadloos in het netwerk. Als ik kopieer van laptop naar de vista pc of viceversa dan heb ik een snelheid van 2,27 Mb/sec !!
Welk programma om te kopieeren ??? gewoon via verkenner
Firewall Norton actief op alle 3 de computers.

Hierbij nog de opmerking dat ik daarstraks een film terug wilde kopieeren van de externe schijf naar mijn pc. Dit ging dus wel redelijk met een snelheid van ca. 350 kb/sec. Is niet snel maar nog altijd beter als 0 kb/sec. Dus....???

wpte
21-03-2009, 09:51
fat32 zou idd wel 700mb films aan moeten kunnen.

draadloos kopieren is zoiezo langzaam, dat komt doordat de draadloze data soms dubbel door de cpu in de router gaat, waardoor alles lekker traag gaat.:(

Heb je de schijf al een gecontroleerd op fouten?
misschien anders ff de firmware opnieuw flashen

DrChair
21-03-2009, 17:11
Heb je wel een swap-file?

het nauwelijks reageren bij kopieren van grote bestanden, klinkt namelijk als te weinig geheugen.

avberk
21-03-2009, 18:20
Kan je de output van deze commando's opgeven?:

fdisk -l

free

Ik denk dat dr. chair gelijk heeft.

PappieDappie
22-03-2009, 19:06
Kan je de output van deze commando's opgeven?:

fdisk -l

free

Ik denk dat dr. chair gelijk heeft.

Ik ga maar even met jouw verder avberk, omdat je als eerste gereageerd hebt. Wil niet zeggen dat de andere info niet goed is, maar zo blijft het wat duidelijker denk ik.
Ik heb in "uitvoeren" ingetypt fdisk -i en fdisk -L maar beide geeft geen resultaat. Ik werk op de vista machine en dan word fdisk niet herkend. Misschien op de xp machine wel, maar moet ik bij gelegenheid uit proberen (is pc van vrouwtje hihi).

Wat drchair betreft, hoe check ik die swap-file en als er die niet is, kan ik die dan aanmaken ?

WPTE ik heb de schijf op fouten gecontroleerd en alles was in orde. Ik wacht nog ff met het opnieuw flashen van de router. Buiten het kopieeren werkt alles wel lekker zo.

avberk
23-03-2009, 19:10
Beide commando's moet je uitvoeren op de asus wl500g.

Het eenvoudigste gaat dat via de webinterface van de asus:

http://ip-adres-van-je-asus/Main_AdmStatus_Content.asp

Kan ook via telnet als je daar bekend mee bent.

De swap file zie je met het commando 'fdisk -l'

met het commando 'free' zie je hoeveel intern geheugen nog vrij is.

PappieDappie
24-03-2009, 20:55
Oke avberk. daaruit blijkt dus dat ik geen swap file heb. Hoe stel ik dit in :confused:

DrChair
24-03-2009, 22:20
Geen idee of dit werkt met fat32 en of het werkt vanaf de webinterface...

Normaal maak je een swap-partitie, maar in jouw geval is dat wat lastig.

Ik zou dus proberen een swap-file aan te maken.

dd if=/dev/zero of=/tmp/harddisk/swapfile bs=1M count=512

Maakt een leeg bestand van 512 MB aan op je harddisk (misschien moet je het pad wel ff corrigeren, als je harddisk op een andere plek gemount wordt)

mkswap /tmp/harddisk/swapfile

Zorgt voor de juiste indeling

swapon /tmp/harddisk/swapfile

Activeert de swap-file
(Moet je na een reboot wel weer herhalen)

PappieDappie
25-03-2009, 21:26
En ik maar denken dat ik een gemiddelde pc gebruiker ben........ Goed, ik begeef me nu dus op onbekend terrein drChair.

Ik heb je eerste commando uitgevoerd, maar na 10 minuten was ie nog bezig. Dus heb ik de zaak maar afgesloten en opnieuw opgestart. Nu zie ik wel een swapfile van 32kb groot op de externe schijf staan. Moet ik dan dus toch dat commando maar laten lopen ook al duurt dit een half uur ??
Verder zeg je dat je normaliter een swap-partitie aanmaakt maar in mijn geval is dat wat lastig. Waarom ?
Graag maar weer wat info retour, liefst met ondertiteling, want ik ben gewoon blind de commando's aan het invoeren zonder dat ik eigenlijk weet waar ik mee bezig ben, lol.:rolleyes:

by the way, ik krijg de swapfile niet meer verwijdert of gewijzigd. Enig idee hoe ik dit weer voor mekaar krijg ?

DrChair
26-03-2009, 22:19
Een swap-partitie aanmaken, houdt in dat je harddisk opnieuw ingedeeld moet worden...
Dus moet ie helemaal leeg (of je moet iets met partitionmagic oid doen).

Wat ik al zei, ik weet niet of het dit gaat werken in jouw situatie.
Dus een verhaal met ondertiteling gaat wat lastig.

Eigenlijk zou ik zeggen, voorzie de router van Oleg firmware (of nog beter, de nieuwe Ily firmware) en volg Wengi's HowTo in het engelse gedeelte.
(als je regelmatig je harddisk verwijderd van je router, zou ik wel een usb-stick gebruiken voor /opt en swap)

De standaard firmware is gewoon brak...

Die swapfile, kan je die ook niet meer verwijderen, als je hdd aan een pc hangt?

Edit:
Ik lees dat je al Oleg firmware gebruikt. In dat geval kan je inloggen met telnet of ssh (als je tenminste dropbear ooit hebt ingesteld volgens bv Wengi's HowTo)

Als je dan die commando's geeft, zie je een eventuele foutmelding.
met het commando "top" kan je ook een overzicht zien van cpu en geheugen gebruik.

Enneh, heb je een wl500g of een wl500gP? de eerste heeft volgens mij namelijk maar 16 MB geheugen en usb 1.1.
die 350kb/sec zou wel eens de limiet van usb 1.1 kunnen zijn. In dat geval zou ook het aanmaken van 512 MB swap-file wel een half uur kunnen duren. En als dat al gelukt is, dan is die swapfile ook nog eens veel te traag, dus denk ik dat je er weinig mee op schiet.

PappieDappie
27-03-2009, 22:50
drchair, tot zover alvast bedankt. Het is een wl500g en zal eens kijken naar de engelse "how to". Komende dagen heb ik echter wat andere dingen te doen, dus het zal even een paar dagen duren voor ik weer verder ga. Nogmaals eenieder alvast bedankt voor de info.