PDA

Bekijk de volledige versie : Wl500g - Lan 1 Switch / Lan 2,3,4 Router

Blackadder
28-07-2008, 10:53
Hallo,

Ik heb een WL500g, ouder beestje maar doet nog steeds zijn ding.:)
Nu zou ik voor de ontvanger van digitale tv een eigen IP-adres van de provider moeten hebben. Het apparaat mag dus niet achter de router hangen. Wanneer de kabelmaatschappij dit komt installeren doen ze dit dus als volgt modem>switch en switch>ontvanger en switch>router. Ik wil die switch daar van tussen aangezien dat terug een extra apparaat is die maar stroom zit te verbruiken.
Mijn vraag: Kan ik een WL500g instellen dat hij Lan1 als switch ziet enzo over de WAN-poort een eigen IP krijgt en GEEN intern 192.168.xxx.xxx? Lan2, 3 en 4 moet onder het thuisnetwerk blijven vallen en dus WEL een 192.168.xxx.xxx krijgen. Wireless gedeelte blijft ongemoeid.
Is dit mogelijk?

Greetz

ps: ik heb de laatste bruikbare Oleg-firmware erop: 1.9.2.7-9 (2008-03-14)

Antiloop
29-07-2008, 02:18
Hallo,

Ik heb een WL500g, ouder beestje maar doet nog steeds zijn ding.:)
Nu zou ik voor de ontvanger van digitale tv een eigen IP-adres van de provider moeten hebben. Het apparaat mag dus niet achter de router hangen. Wanneer de kabelmaatschappij dit komt installeren doen ze dit dus als volgt modem>switch en switch>ontvanger en switch>router. Ik wil die switch daar van tussen aangezien dat terug een extra apparaat is die maar stroom zit te verbruiken.
Mijn vraag: Kan ik een WL500g instellen dat hij Lan1 als switch ziet enzo over de WAN-poort een eigen IP krijgt en GEEN intern 192.168.xxx.xxx? Lan2, 3 en 4 moet onder het thuisnetwerk blijven vallen en dus WEL een 192.168.xxx.xxx krijgen. Wireless gedeelte blijft ongemoeid.
Is dit mogelijk?

Greetz

ps: ik heb de laatste bruikbare Oleg-firmware erop: 1.9.2.7-9 (2008-03-14)
antwoord op je vraag: nee

korte uitleg: dit is theoritisch alleen mogelijk vanaf de WL500g Deluxe, de WL500g heeft namelijk 2 aparte interfaces: 1 voor WAN en 1 voor LAN

de WL500g Deluxe (en premium etc etc..) heeft een VLAN, zodoende dat deze poorten wel zelf in te stellen zijn (zie het krom gezegd als 5 interfaces)

Blackadder
29-07-2008, 10:40
Bedankt voor je reply!

Had zelf al zitten zoeken, bij OpenWRT verzeild geraakt en daar een manier gevonden die me waarschijnlijk kon helpen. Daarbij heb ik het volgende via telnet gedaan:

nvram set vlan0ports="2 3 4 5*"
nvram set vlan1ports="0 1 5"
nvram commit
reboot

nvram show |grep vlan geeft dan het volgende terug

vlan0ports=2 3 4 5*
vlan_enable=1
vlan1ports=0 1 5

Maar ik bleef steeds op alle poorten een intern IP krijgen.
Kunnen deze parameters iets fout doen in deze router (tot nu toe nog geen rare dingen meegemaakt)? Of verander ik deze parameters beter? Zoja, hoe doe ik dat best?:o

Als ik overschakel naar een deluxe of premium, klopt die code dan 100% voor wat ik wil?

Mvg,

Antiloop
29-07-2008, 16:04
Bedankt voor je reply!

Had zelf al zitten zoeken, bij OpenWRT verzeild geraakt en daar een manier gevonden die me waarschijnlijk kon helpen. Daarbij heb ik het volgende via telnet gedaan:

nvram set vlan0ports="2 3 4 5*"
nvram set vlan1ports="0 1 5"
nvram commit
reboot

nvram show |grep vlan geeft dan het volgende terug

vlan0ports=2 3 4 5*
vlan_enable=1
vlan1ports=0 1 5

Maar ik bleef steeds op alle poorten een intern IP krijgen.
Kunnen deze parameters iets fout doen in deze router (tot nu toe nog geen rare dingen meegemaakt)? Of verander ik deze parameters beter? Zoja, hoe doe ik dat best?:o

Als ik overschakel naar een deluxe of premium, klopt die code dan 100% voor wat ik wil?

Mvg,

dat is wel wat je nodig hebt, of het 100% klopt weet ik niet
per model verschilt het hoe de poorten ingedeeld zijn

en dit werkt pas vanaf de wl500g deluxe of hoger, en zal nu geen negatief effect hebben

Blackadder
24-08-2008, 14:57
Owké, toch eindelijk eens kijken om een nieuwe router te bestellen.
Hoeft geen model met HDD support en dergelijke want er komt toch een NAS aan te hangen. Enkel USB nodig om mijn printer aan te hangen.
Enige model dat ik hier voorlopig rap kan krijgen is de Asus WL-520gU.
Toestel lijkt me geschikt voor wat ik nodig heb. Gewoon goede Wlan router met usb printserver.
Voor de zekerheid: VLAN's zijn toch in te stellen op de Asus WL-520gU zoals ik in dit topic beschreven heb?

Antiloop
22-09-2008, 13:40
zover ik weet kun je het vlan gebeuren ook toepassen op de WL-520gU
je hebt echter maar wel iets van 4mb flash, (wl500gp/wl500w hebben 8mb) mocht je er nog andere dingen mee gaan doen

waar woon je ergens? ik heb hier nog dozen vol met nieuwe WL-500w staan mocht je interesse hebben