Log in

Bekijk de volledige versie : We dansen de Samba (not)

pgielen
20-08-2007, 14:01
Na het installeren van Oleg's firmware en het volgen van de How-to sticky post in het Engelse forum over het installeren van allerlei pakketten, blijf ik met een Samba-vraag zitten.

In Netwerk onder Vista zie ik de Samba-server (None) staan, nadat ik in de webinterface heb ingevuld dat Hidden ook zichtbaar moet zijn. Die moet ik blijkbaar een naam geven, al weet ik nog niet hoe.

Maar in de conf-file van Samba heb ik twee shares gedefinieerd: Share en Torrent, die komen overeen met de labels van mijn partities. Ik had verwacht dat ze na het starten van Samba in Netwerk tevoorschijn zouden komen. Niet dus. Wat zie ik over het hoofd?

avberk
20-08-2007, 19:33
je moet in ieder geval een 'host name' in de webinterface
invullen anders werkt samba niet.

Een hidden share bereik door achter je share een $ te plaatsen. (Dus share$ en torrent$)

Voor vista moet je zover ik me herinner samba2 installeren.
De gewone 'samba' werkt niet onder vista.

Dutchman
20-08-2007, 20:38
Hoi,

Ik ben zelf ook even bezig geweest om het werkend te krijgen. Maar ik heb in het windows register de volgende sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\
Control\Lsa\LmCompatibilityLevel
op 1 gezet (stond op 3 geloof ik)
Hierna moet je even je PC opnieuw opstarten.
Je kan in Vista de shares niet "zien" , maar als je er direct naar linkt werkt het wel. Dus bv //192.168.1.1/torrent. Ik zelf maak vaak gebruik van netwerkschijven, dus in "Deze Computer", kies ik voor "Netwerkverbinding Maken" ,dan geef ik als pad het directe pad naar de share, en voila :)

pgielen
21-08-2007, 19:56
Ik heb de hostname nu ingesteld en via \\192.168.1.1\Share$ kom ik in ieder geval verder. Hoewel, verder, ik kan nog steeds niet inloggen!

In de webinterface heb ik een user pierre aangemaakt met password test. Probeer ik de share te benaderen, dan moet ik inloggen en vul ik de genoemde naam en wachtwoord in. Dan krijg ik de melding: Laptop\pierre: aanmelding mislukt. Met als advies gebruikersnaam of wachtwoord te controleren...

Het is vast iets heel doms wat hier misgaat, maar wat doe ik fout?

N.b. en wat gebeurt er eigenlijk als ik die registerwaarde van 3 naar 1 zet?

Dutchman
21-08-2007, 20:42
Ik heb de hostname nu ingesteld en via \\192.168.1.1\Share$ kom ik in ieder geval verder. Hoewel, verder, ik kan nog steeds niet inloggen!

In de webinterface heb ik een user pierre aangemaakt met password test. Probeer ik de share te benaderen, dan moet ik inloggen en vul ik de genoemde naam en wachtwoord in. Dan krijg ik de melding: Laptop\pierre: aanmelding mislukt. Met als advies gebruikersnaam of wachtwoord te controleren...

Het is vast iets heel doms wat hier misgaat, maar wat doe ik fout?

N.b. en wat gebeurt er eigenlijk als ik die registerwaarde van 3 naar 1 zet?

Hoi,

de LmCompatibilityLevel heeft te maken met authenticatie (aanmelding dus) op netwerkmappen. Hier de betekenis van waarde 3, en waarde 1:

1: Clients use LM and NTLM authentication, and they use NTLMv2 session security if the server supports it. Domain controllers accept LM, NTLM, and NTLMv2 authentication.

3: Clients use only NTLMv2 authentication, and they use NTLMv2 session security if the server supports it. Domain controllers accept LM, NTLM, and NTLMv2 authentication.

Hiermee sta je dus meerdere soorten authenticaties toe. Blijkbaar gebruikt de (oude) samba op de router LM of NTLM, en als je de registerwaarde hebt aangepast en je PC opnieuw hebt opgestart zal je probleem daarom ook hoogstwaarschijnlijk verholpen zijn.
Ik hoop dat je er wat aan hebt :)