|
|
|||
|
|||
|
WL500g crash in routermode
Ik heb een issue met 1 van mijn WL500g's. Ik gebruik ze niet echt op een manier dat de meeste zullen gebruiken, dus ik leg de situatie even uit.
Ik heb een netwerk in de range 192.168.1.0/24. Hier staat een WL500g opgesteld welke in Hybrid (WDS/AP) mode draait als Accesspoint. Binnen dit netwerk staat een NAS opgesteld welke ik gebruik voor mijn streamer. Zover zo goed. Maar nu wil ik die NAS delen met mijn achterburen die ongeveer 60 meter achter mij wonen. Zijn netwerk heeft een range van 192.168.2.0/24. Ik heb hiervoor een 2e WL500g gepakt (had ik nog liggen) en deze heb ik ingesteld in Router mode met WDS. DHCP, Firewall ed heb ik allemaal uitgezet. De 2e WL500g connect dus via WDS waardoor de LAN poorten (en Wifi) op mijn netwerk gekoppeld worden. De WAN poort (192.168.2.9) is vervolgens aan zijn netwerk gekoppeld. Verbinding is er, en we hebben in onze eigen main routers een route ingesteld. Bij mij een static route voor 192.168.2.0/24 naar 192.168.1.3 (2e wl500g LAN kant) en hij een statis route in zijn router voor 192.168.1.0/24 naar 192.168.2.9 (WAN kant). Dit werkt perfect, en hij kan bestanden van mijn NAS afhalen met een snelheid van 1,8MB/s tot 2,5MB/s. ![]() Het probleem is, dat zodra er een gigabyte of 2 a 2,5 gekopieerd is crasht de gehele 2e WL500g. Hij is niet meer pingbaar via de WAN of LAN kant. Ik draai de laatse Oleg firmware die beschikbaar is voor deze WL500g. Zou het effect hebben om andere firmwares (eventueel stock) te gebruiken. |
|
|
|||
|
|||
|
|
|||
|
|||
|
misschien ligt het aan dat de 2e router geen swap heeft?
Het kan zijn dat tijdens het versturen van bestanden, de buffer hoog op loopt en daardoor het RAM vol komt te zitten. Andere firmware van asus heeft dezelfde wifi drivers enzo, dus dat zou compatible moeten zijn, sterker nog, er zou geen verschil moeten zijn. DD-WRT kan ook gebruik maken van WDS, maar ik weet niet of die onderling compatible met elkaar zijn ![]()
|
|||
|
|||
|
Het blijkt dat echt de WAN poort dicht klapt.
Ik kan vanaf mijn 192.168.1.0 netwerk de 192.168.1.3 (over de WDS link naar 2e WL500g) gewoon pingen. En ik kan de WAN kant (192.168.2.9) vanaf mijn 192.168.1.0 netwerk gewoon pingen (via WDS) Alleen na de 192.168.2.9 bereik ik niets meer. Het ligt ook niet aan de routering vanaf het 192.168.2.0 netwerk, want een static route op de machine die direct op de poort met 192.168.2.9 hangt veranderd niets. Lijkt dus echt alsog de WAN poort klapt. Dit euvel heb ik wel al eerder gehoord en gemerkt toen ik met de WL500g via de kabel aangesloten was. Toch eens proberen om de WAN poort te fixeren op 100Mbit Fduplex. Is daar een gemakkelijke mogelijkheid voor? |
|
|
|||
|
|||
|
Fixen van poort levert niets op. WAN klapt nog steeds dicht.
Heb tevens de "Track Connections" omhoog gegooid; dat helpt wel en kan flink wat meer data er doorheen gooien, maar dan knalt ie na 8GB alsnog dicht. Is er een manier om de interne WAN te bridgen naar de LAN poorten? |
|
|
|||
|
|||
|
klinkt als een histories probleem, want als ik het goed lees kan jij zijn router wel pingen, maar de koppeling met zijn netwerk is dood..
het betreft dan waarschijnlijk het 'WAN Dies' probleem.. probeer de poort eens op een fixed snelheid te zetten (100mbit full ofzo.. en pak eventueel een gewone kabel, of een cross kun je van jouw kant ook op zijn router komen op dat moment? mocht zijn router dit vertonen dan kun je er eventueel ook voor kiezen om WDS af te schaffen op zijn router en als Ethernet Bridge te connecten, dan omzeil je namelijk het gebruik van de WAN poort (de wan en lan zijn beetje ander verhaal bij de wl500g vergeleken met alle opvolgers, volgens mij kun je het wel omwisselen..)
My little Asus Collection: Too much to fit inhere, my 2 babies:WL500w 1.9.2.7-10(OLEG) VX2SE Yellow Lamborghini notebook WL500g Forum WL700g Forum Firmware Selector Wizard Asus Files OpenDir Asusforum.NL -- Asusforum.DE -- Asusforum.RU -- Asusforum.PL -- Asusforum.NET -- Asusforum.EU -- Asusforum.BE -- Asusforum.ES -- Asusforum.INFO |
|
|
|||
|
|||
|
Fixed speed helpt ook niet. Tenminste 100Mbit Fdup knalt er ook uit.
Toen we eerste de WAN port die problemen hadden, een jaar of 4 geleden, toen kon ik nog overweg met 10Mbit. Maar aangezien we nu willen streamen is 10Mbit niet snel genoeg. Daar kan je nog maar net een DVD overheen jagen. We wilden eigenlijk de Router functionaliteit gebruiken zodat we 2 netwerken aan elkaar koppelen maar dat ik en hij elk onze eigen internet gateway gebruiken. Dus ik zoek eigenlijk een commando om de WAN poort te bridgen met de internet switch op de LAN poorten. De lan poorten gebruik ik toch niet, en intern blijft de WAN poort gewoon functioneren. Enkel de poort naar buiten niet. Met brctl zou het moeten kunnen maar ik ken dat commando niet. En anders toch maar eens kijken of we Windows 7 simpel in routing mode kunnen plaatsen. Kan misschien een WL500g Deluxe overnemen van iemand. Zou deze ook het WAN die probleem hebben? Last edited by Krypt; 08-02-2010 at 16:53.. |
|
|
|||
|
|||
|
Quote:
ergens kun je volgens mij wel opgeven wie eth1 en eth0 is (in nvram volgens mij), en op die manier kun je het theoritisch omwisselen verder de manier welke ik noemde kun je ook gewoon gebruiken, die ethernet bridge wisselt de WLAN met de WAN om zeg maar, en dan heb je precies wat je wil, misschien dat het omgekeerd werkt als nu maar dat is geen probleem voor je lijkt me (wl500gx heeft niet het Wan Die probleem)
My little Asus Collection: Too much to fit inhere, my 2 babies:WL500w 1.9.2.7-10(OLEG) VX2SE Yellow Lamborghini notebook WL500g Forum WL700g Forum Firmware Selector Wizard Asus Files OpenDir Asusforum.NL -- Asusforum.DE -- Asusforum.RU -- Asusforum.PL -- Asusforum.NET -- Asusforum.EU -- Asusforum.BE -- Asusforum.ES -- Asusforum.INFO |
|
|
|||
|
|||
|
brctl werkt wel. In de huidige opstelling bestaat er een bridge tussen wds0.1 wds0.2 en eth0.
Dit betekend dat het WDS netwerk (mijn kant) gebridged is aan de LAN poorten. Als ik de eth0 kan verwijderen en vervolgens een 2e bridge kan maken met daarin eth0 en eth1 dan zou ik ook klaar moeten zijn. Nadeel; hoe sla ik deze config op in NVRAM? Momenteel staat ie in AP/WDS mode. Dus als ik 'm op Ethernet Bridge zet, dan wordt de WDS aan het WAN gedeelte gekoppeld? Dan zou ik de volgende stappen moeten uitvoeren: 1. Ethernet Bridge zetten 2. WAN ip van 192.168.2.9 naar 192.168.1.3 omzetten (WAN/LAN omdraaien) 3. LAN ip van 192.168.1.3 naar 192.168.2.9 omgezetten (WAN/LAN omdraaien) 4. UTP verplaatsen van WAN naar LAN poort. Moet meevallen dus. Ga vanavond eens klooien. |
|
|
|||
|
|||
|
Nou; dat werkte niet.
En met bridges gaan stoeien heb ik niet zo'n zin in. Ik kan een wl500g deluxe krijgen; krijgen wat die doet. Van de week nog een klooien met een linksys |
|
|
|||
|
|||
|
WL500gx ingezet. Ik had eerst wat problemen met de routering. Ik kon van mijn netwerk wel naar die van mijn achterburen (kreeg ook ping replies en kon via rdp inloggen), maar mijn achterburen kwamen niet bij mij (geen ping replies ed).
Erg vreemd. Zeker omdat de firewall en WAN/LAN + LAN/WAN filters uit stonden. Firewall en filters aangezet en aangeven dat alle packets geaccepteerd moesten worden. Toen alles weer uit gezet, en voila. het werkt. We hebben nu 2 volledig operationele netwerken waarbij ieder z'n eigen gateway gebruikt, maar kan vervolgens wel naar zijn netwerk en hij op de mijne. Precies zoals we het gewild hebben. Ondertussen staat er een kopieer actie open om te kijken of de WAN poort echt niet klapt. Na 22GB denk ik dat we het wel stabiel kunnen noemen. Nu nog de antennes uitrichten om een iets betere connectie te krijgen. |
|
|
|||
|
|||
|
netjes
![]() krijg je wel een redelijke snelheid over zo'n afstand?
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|