Results 1 to 7 of 7

Thread: extern ftp'en: command connectie werkt, dataconnectie wordt geblokkeerd door router

  1. #1

    extern ftp'en: command connectie werkt, dataconnectie wordt geblokkeerd door router

    Ik lees diverse gelijksoortige meldingen zo hier en daar op het net.
    Alleen een oplossing wordt nergens gegeven.
    Heb jij wellicht een oplossing?

    Ik heb een assus wl500g deluxe, firmware 1.9.6.0 (die ik zelfs maar weer heb ingesteld op factory default, wat overigens niet helpt...).

    1) Als ik de firewall van de router UIT zet, kan ik zonder problemen ftp'en, de dataconnectie wordt gewoon opgebouwd zonder problemen.

    2) Als ik de firewall van de router AAN zet, kan ik wel een command verbinding opzetten (naar poort 21) van een externe ftp server, maar bij het geven van een LIST (dir/ls) moet er een dataconnectie worden opgezet en daar gaat het mis. Of ik mijn client nu op active (dat dit niet werkt achter de firewall kan ik me iets bij indenken) of op passive ftp zet; geen connectie. Na enige tijd timeout.

    Heeft overigens niets met een firewall op de client te maken, die staan uit. Dit vanaf een ubuntu- en van een windows systeem geprobeerd. Op m'n lan is prima te ftp'en, maar naar buiten niet. 't Is dus echt de router die moeilijk doet.

    Vreemde is overigens dat als ik mijn (windows) laptop via WIFI connect met de router, ik WEL gewoon een dataconnectie kan openen zonder problemen.

    Zoals Bert Visscher het al zo mooi zei: wheeeelp!!!

  2. #2
    Beste ondeugd (),

    Ook ik kamp met eenzelfde probleem en heb al nodig uurtje versleten om een oplossing te vinden, helaas echter zonder resultaat.
    Ik vraag me alleen een paar dingen af:
    - wat hangt er nog tussen je router en de ADSL/kabel verbinding, (m.a.w., wat voor ADSL- of kabelmodem gebruik je)?
    - heb je verschillende FTP site's (bijvoorbeeld de voorgeprogrammeerde sites in WS_FTP) geprobeerd te benaderen, of probeer je met één specifieke FTP-server een verbinding op te zetten.

    Ter vergelijk, mijn situatie is als volgt: thuisnetwerk met wanadoo livebox als ADSL-modem, daarachter een WL-500g met daaraan een NAS-drive met ingebouwde FTP-server. Alle IP-adressen zijn statisch.
    Binnen het LAN is benadering van de FTP-server geen probleeem.
    Echter, via het Internet is de server wél zichtbaar (inloggen kan), maar vergelijkbaar met jouw situatie gaat het bij het maken van een dataconnectie (voor het LIST-commando) mis.

    Nog vreemder is het feit dat een site als net2ftp.com wél in staat is om de gegevens van de FTP-server van buiten te benaderen!
    Ik ben er dus nog niet achter wat precies het cruciale verschil is in de manier waarop de FTP-client van net2ftp.com een verbinding maakt en waarop bijv. FileZilla, WS_FTP en FlashFXP FTP-clients een verbinding maken.

    Mijns inziens ligt het probleem níet bij de WL-500g, die is uitstekend in staat om als goed doorgeefluik te functioneren. Ik zoek het eerder bij een ongelukkige combinatie van modems, firewalls en ftp-server.

    JaDi.

  3. #3
    Lijkt er op alsof poort 22 niet kan connecten...FTP gebruikt 21 én 22....
    Probeer deze eens hard in de modem open te zetten.

  4. #4
    Join Date
    Nov 2003
    Location
    Eindhoven
    Posts
    2,407
    Quote Originally Posted by EddieZ View Post
    Lijkt er op alsof poort 22 niet kan connecten...FTP gebruikt 21 én 22....
    Probeer deze eens hard in de modem open te zetten.
    eh eigenlijk niet

    poort 21 en poort 20 voor data is het dan

    poort 22 is namelijk voor SSH

    My little Asus Collection: Too much to fit inhere, my 2 babies:WL500w 1.9.2.7-10(OLEG) VX2SE Yellow Lamborghini notebook



    WL500g Forum Asus Files OpenDir

    Asusforum.NL -- Asusforum.DE -- Asusforum.RU -- Asusforum.PL -- Asusforum.NET -- Asusforum.EU -- Asusforum.BE -- Asusforum.ES -- Asusforum.INFO

  5. #5
    You're right, bedoelde 20. . Maar denk bij nader inzien niet dat het probleem hierdoor veroorzaakt wordt. Of tocjh weer wel :-)

    Wellicht zou men eens met de FTP van Windows zelf kunen kijken of connecten wel lukt.
    Last edited by EddieZ; 12-11-2006 at 23:42.

  6. #6
    Bedankt voor de tips!

    Ikheb tussen internet en mijn router nog een kabelmodem zitten, maar die heeft geen firewall en zet zijn ip naar mijn wl500g door oid.

    Ik heb nu in de Virtual Server List een regel toegevoegd voor poort 20:21 naar mijn systeem ip, en nu werkt het.

    Wel vervelend dat ik alleen van dit ene systeem kan ftp'en, en een fixed ip moet gebruiken, maar het werkt nu tenminste.

  7. #7
    Toch kanaaltje 20 blijkbaar

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •