Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 15 of 16

Thread: foutieve bootloader???

  1. #1

    Question foutieve bootloader???

    Ik heb sinds twee dagen een wl-500g deluxe, maar ik krijg internet niet aan de praat met mijn ZyXEL modem op het Tiscalie netwerk. Ik las ergens, dat een aantal series een foutieve bootloader zouden hebben, o.a. de serie beginnend met 53. En van die serie is mijn router.
    Is dit probleem op te lossen met bv een firmware upgrade of moet ik de router gewoon terug brengen naar de leverancier??

    Alvast bedankt voor een reactie.

  2. #2
    Join Date
    Apr 2005
    Location
    Amersfoort, The Netherlands
    Posts
    42
    Als je deze post http://wl500g.info/showthread.php?t=1704 leest dan vind je Oleg´s instructies hoe je de bootloader kunt vervangen.

    Ben je dan toch bezig dan zou je kunnen overwegen om gelijk maar de firmware te vervangen door 1 van Oleg (1.9.2.7-5a). Deze heeft (veel) minder bugs dan de standaard versie van Asus, is stabieler en heeft extra toeters en bellen (neem even de moeite om eens wat door dit forum rond te neuzen)

    Of jou probleem met internet-aan-de-praat krijgen met de bootloader te maken heeft weet ik niet. Bij mij werkte dit out-of-de-box dus voordat ik firmware & bootloader had vervangen.

    Overigens, met hij-doet-het-niet meldingen maak je het ons niet erg makkelijk
    Als je hulp verwacht van mensen op dit forum moet je in ieder geval (veel) meer info verstrekken. Bijv. over hoe je opstelling is en wat je allemaal al hebt uitgeprobeerd.

    Tip: lees de handleiding eens goed door
    Stuff I mess around with: Asus WL500gx (1.9.2.7-7g + new bootl. - on USB: HD + HP DeskJet 843C) - Notebook (Medion - Intel Centrino Pentium M-735 1.7GHz, 1280MB, 100GB - Intel PRO/Wireless 2200BG + WPA-PSK, XP-home) - Desktop (Medion PIII-1GHz, XP-prof, Lan) - ADSL2+ (Livebox in bridge mode)

  3. #3

    Question bootloader

    Bedankt voor je reaktie. Sorry dat ik te weinig info gaf. Zoals ik al aangaf heb ik een ZyXEL modem type 623 en Tiscali internet.
    Ik gebruik Windows XP en met mijn oude Sweex router werkt het geheel direct als ik kies voor een dynamisch IP adres. Als ik deze keuze bij de Asus router kies, dan werkt het niet. Ik heb het MAC adres ingevuld en veel meer kan je niet doen (volgens mij tenminste).
    Ik heb zowel een gewone UTP kabel gebruikt als een cross-over en ik zou niet weten wat ik nog meer kan proberen.
    Ik ga zeker de instructie van Oleg lezen en eens bestuderen hoe ik de firmware kan uploaden en wat de voordelen daar van zijn. Beinvloedt dit de garantie overigens?
    Ik hoop er met de aangepaste bootloader uit te komen, zo niet, dan zal ik proberen nog meer informatie te geven in mijn vraag. Misschien kun je mij aangeven welke info nog relevant kan zijn.

    groeten.

  4. #4
    Join Date
    Apr 2005
    Location
    Amersfoort, The Netherlands
    Posts
    42
    De bootloader heeft Oleg van Asus ontvangen, dus die is officieel. Oleg´s firmwares zijn natuurlijk niet origineel, maar je kunt altijd terug naar een originele Asus FW mocht je het ding om 1 of andere reden terug willen brengen.
    Dit alles lijkt mij geen invloed op de garantie te hebben, je hebt dat ding tenslotte niet opengemaakt, en ... wat niet weet wat niet deert

    Overigens, je kunt natuurlijk niet de Asus helpdesk gaan bellen met een probleem met een Oleg-firmware, maar dit forum is denk ik een hele goede vervanger

    Ik begrijp dat je de quick set up hebt doorgelopen. Wil je het volgende eens proberen:
    Onder "Select Internet Connection Type" --> Cable modem blabla
    Onder "Fill Information Required by ISP" --> alle velden leeg laten (dus ook geen MAC adres invullen)
    Onder WAN IP Setting --> alles automatisch
    Onder Wireless interface --> even standaard waarden laten staan
    Dan Save&restart en kijken wat er gebeurd
    Stuff I mess around with: Asus WL500gx (1.9.2.7-7g + new bootl. - on USB: HD + HP DeskJet 843C) - Notebook (Medion - Intel Centrino Pentium M-735 1.7GHz, 1280MB, 100GB - Intel PRO/Wireless 2200BG + WPA-PSK, XP-home) - Desktop (Medion PIII-1GHz, XP-prof, Lan) - ADSL2+ (Livebox in bridge mode)

  5. #5

    bootloader

    Ik heb ieder stap precies doorlopen zoals jij schrijft (niet voor de eerste keer trouwens), maar ik krijg geen internet verbinding.
    Pingen gaat wel, zowel naar de router als naar andere pc.
    Het netwerk functioneert ook, maar geen internet via de Asus en wel via de Sweex...!

  6. #6
    Join Date
    Apr 2005
    Location
    Amersfoort, The Netherlands
    Posts
    42
    Pfff, hier kunnen allerlei zaken aan de hand zijn

    Ik neem aan dat je de DHCP server van de Asus wilt gebruiken. Heb je de ZyXel wel in bridge mode staan of staat dat ding ook IP nummers uit te delen (router mode)?
    Stuff I mess around with: Asus WL500gx (1.9.2.7-7g + new bootl. - on USB: HD + HP DeskJet 843C) - Notebook (Medion - Intel Centrino Pentium M-735 1.7GHz, 1280MB, 100GB - Intel PRO/Wireless 2200BG + WPA-PSK, XP-home) - Desktop (Medion PIII-1GHz, XP-prof, Lan) - ADSL2+ (Livebox in bridge mode)

  7. #7

    bootloader

    Ik heb daar niets in aangepast. Heeft die ZyXEL 623 dan ook een router mode? Ik moet nu even wat meer overhoop halen om dat te controleren. Zou het helpen als de DHCP mode (als die er op zit) uitgeschakeld wordt? Ik ga dat in ieder geval proberen.

  8. #8
    Join Date
    Apr 2005
    Location
    Amersfoort, The Netherlands
    Posts
    42
    Ik heb even een manual van een ZyXel 623 gedownload (ik weet niet welk type jij precies hebt) maar daar zou dan zowel een USB als Lan uitgang op zitten en de DHCP server staat standaard aan geloof ik

    Qua configuratie is het volgens mij nu het simpelste als je modem niks meer doet dan domweg als bridge je IP adres van je ISP direct aan de Asus aan te bieden.
    De Asus moet het slimme netwerk gebeuren gaan doen en daar moet je modem niet ook in gaan zitten rommelen
    Stuff I mess around with: Asus WL500gx (1.9.2.7-7g + new bootl. - on USB: HD + HP DeskJet 843C) - Notebook (Medion - Intel Centrino Pentium M-735 1.7GHz, 1280MB, 100GB - Intel PRO/Wireless 2200BG + WPA-PSK, XP-home) - Desktop (Medion PIII-1GHz, XP-prof, Lan) - ADSL2+ (Livebox in bridge mode)

  9. #9
    De modem staat inderdaad op routing, omdat dat de door HCCnet opgegeven instelling is. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik routing door bridge vervang.

  10. #10

    Unhappy

    Ik heb routing in bridge gewijzigd, maar dat hielp niet. Toen deed ook de Sweex het niet meer. Ik heb dus alles maar weer terug gezet. Misschien moet ik toch maar aan een upload van de bootloader geloven. Ik denk dat ik eerst even contact opneem met de leverancier.
    Bedankt zover voor het meedenken.
    groet.

  11. #11

    Question nvram

    Ik heb nog een vraagje.
    Ik zag ergens dat de hardware versie kan worden opgevraagd met commando:
    nvram get hardware_version
    Waar moet ik dit commando invoeren. In een DOS box werkt het niet.
    Moet dat ergens in de zg admin mode? en hoe doe ik dat dan?

    Alvast bedankt

  12. #12
    Join Date
    Apr 2005
    Location
    Amersfoort, The Netherlands
    Posts
    42
    Quote Originally Posted by ljb
    Ik heb nog een vraagje.
    Ik zag ergens dat de hardware versie kan worden opgevraagd met commando:
    nvram get hardware_version
    Waar moet ik dit commando invoeren. In een DOS box werkt het niet.
    Moet dat ergens in de zg admin mode? en hoe doe ik dat dan?

    Alvast bedankt
    Kijk onder de FAQ
    Stuff I mess around with: Asus WL500gx (1.9.2.7-7g + new bootl. - on USB: HD + HP DeskJet 843C) - Notebook (Medion - Intel Centrino Pentium M-735 1.7GHz, 1280MB, 100GB - Intel PRO/Wireless 2200BG + WPA-PSK, XP-home) - Desktop (Medion PIII-1GHz, XP-prof, Lan) - ADSL2+ (Livebox in bridge mode)

  13. #13
    Join Date
    Apr 2005
    Location
    Amersfoort, The Netherlands
    Posts
    42
    Quote Originally Posted by ljb
    Ik heb routing in bridge gewijzigd, maar dat hielp niet. Toen deed ook de Sweex het niet meer. Ik heb dus alles maar weer terug gezet. Misschien moet ik toch maar aan een upload van de bootloader geloven. Ik denk dat ik eerst even contact opneem met de leverancier.
    Bedankt zover voor het meedenken.
    groet.
    Ik denk dat het ook wel moet gaan werken met een enable-de DHCP server op het modem.
    Het punt is dat volgens het manual jou modem IP adressen uitgeeft in dezelfde reeks als de Asus dat wil gaan doen (192.168.1.x) en dat gaat niet werken.

    In de web interface kun je via IP config - Wan & Lan de Asus zelf een ander IP adres geven (bijv. 172.19.3.1) en subnet mask toekennen (bijv. 255.255.0.0).
    Dan vervolgens bij IP config - DHCP server onder IP pool ook de adressen overeenkomstig aanpassen.
    Vervolgens Finish - Save&restart (ook even je PCs opnieuw opstarten)
    Stuff I mess around with: Asus WL500gx (1.9.2.7-7g + new bootl. - on USB: HD + HP DeskJet 843C) - Notebook (Medion - Intel Centrino Pentium M-735 1.7GHz, 1280MB, 100GB - Intel PRO/Wireless 2200BG + WPA-PSK, XP-home) - Desktop (Medion PIII-1GHz, XP-prof, Lan) - ADSL2+ (Livebox in bridge mode)

  14. #14

    Unhappy

    Ook dit heb ik helemaal geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.
    Mocht je nog ideeen hebben, dan blijf ik me aanbevolen houden.
    groet

  15. #15
    Join Date
    Apr 2005
    Location
    Amersfoort, The Netherlands
    Posts
    42
    - update bootloader (instructie van Oleg te vinden in forum)
    - update firmware naar 1.9.2.7-5a (zie http://oleg.wl500g.info/
    Hiermee zijn in ieder geval de meeste problemen/bugs uit het systeem gehaald

    Vervolgens, op web pagina v/d router quick setup doorlopen en dan nog onder Operation mode de router in Access Point mode zetten (safe&restart)
    De ZyXel gaat nu de IP adressen e.d. regelen voor je gehele netwerk
    Last edited by kwenie; 22-05-2005 at 22:49.
    Stuff I mess around with: Asus WL500gx (1.9.2.7-7g + new bootl. - on USB: HD + HP DeskJet 843C) - Notebook (Medion - Intel Centrino Pentium M-735 1.7GHz, 1280MB, 100GB - Intel PRO/Wireless 2200BG + WPA-PSK, XP-home) - Desktop (Medion PIII-1GHz, XP-prof, Lan) - ADSL2+ (Livebox in bridge mode)

Page 1 of 2 12 LastLast

Similar Threads

  1. WL-500GX bootloader issues?
    By rover in forum WL-500g Q&A
    Replies: 3
    Last Post: 18-09-2005, 20:16
  2. Replies: 5
    Last Post: 11-03-2005, 03:24

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •