Results 1 to 6 of 6

Thread: 500G Deluxe met Oleg

  1. #1

    500G Deluxe met Oleg

    Ik heb een paar handleidingen gelezen over het installeren van de Oleg firmware, maar ik kom dan een hoop dingen tegen die ik zo snel niet begrijp. Zo kom ik bijvoorbeeld telnet en midgnight commander tegen. Misschien moet ik eerst even bij het begin beginnen voordat ik besluit om de Oleg firmware te gebruiken.

    Ik heb dus de Asus 500G Deluxe router. Wat zijn de voordelen van de Oleg firmware t.o.v. de originele Asus firmware? En wat zijn de eventuele nadelen hiervan.

    (ik heb waarschijnlijk nog meer vragen maar het lijkt me het slimst wanneer ik eerst dit weet )

  2. #2
    Het allergrootste voordeel van de oleg firmware boven de standaard firmware vind ik dat je met de oleg firmware in staat bent om extra 'software packages' te installeren.

    bij software packages kun je o.a. denken aan:

    -webserver(s)
    -uPNP server(s)
    -downloaders (http/ftp, bittorrent, newsgroup binaries)
    -database(s) (mysql, sqlite)
    -cgi / bash scripting
    -mounten van harddisks zoals jij dat wilt i.p.v. auto-mount zoals asus het doet.
    - etc.etc.


    Het beste is om er gewoon eens wat over te lezen.

    ter verduidelijking:
    telnet: Je asus router heeft geen aansluitingen om een monitor en keyboard op aan te sluiten, toch zul je bepaalde commando's aan je router moeten gaan geven om e.e.a. in gang te zetten.. dit doen we d.m.v. telnet/ssh
    hiermee kun je een console-sessie op de router openen van waaruit je commando's kunt geven die de asus uitvoert.. (het lijkt dan veel op een dos schermpje, alleen verbonden aan de asus)

    midnight commander: een programma wat op je router kan draaien om via een telnet/ssh sessie toegang te krijgen tot een soort van 'bestandsbeheer' om bestanden op de router vanuit een telnet/ssh sessie te beheren.


    Veel programma's/services welke op de oleg-firmware kunnen draaien zijn voorzien van een webinterface waardoor je e.e.a. kunt beheren via je browser.

    Kijk maar eens in de tutorial sectie van dit forum voor deze router: http://www.wl500g.info/forumdisplay.php?f=60

  3. #3
    De router gaat op dit moment alleen gebrukt worden om te kunnen internetten (3x draadloos en 2x bekabeld)
    En over een tijdje wil ik er een externe hdd aan hangen (500GB of heel misschien 1TB als dat kan) en heel misschien een webcam, maar dat ligt eraan hoe goed dit beveiligd is en of echt niemand anders dit kan zien dan wie je zelf wilt.
    Is het dan alsnog verstandig om de Oleg te gebruiken?

    Ik las dat je via de Oleg je de harddisk op een normale manier kunt benaderen (via netwerk adressen in verkenner ofzo?) en via de Asus firmware moet je dit doen via FTP?

    Verder zie ik bij veel handleidingen die ik tot nu toe doorglezen heb dat je heel veel moet invoeren/installeren. Is dat alleen omdat hun allerlei extra 'software packages' installeren of moet dat altijd zo?

    En ook las ik dat je via de Oleg 32MB geheugen kunt activeren?? Is dit normaal dan maar 16MB? Of heb ik het verkeerd begrepen

    Quote Originally Posted by raas View Post
    Kijk maar eens in de tutorial sectie van dit forum voor deze router: http://www.wl500g.info/forumdisplay.php?f=60
    Is de deluxe wel hetzelfde als de premium? De deluxe is toch de WL500gx en de premium WL500gP?
    Last edited by MarkMark; 07-02-2008 at 11:57.

  4. #4
    Hoi,

    ik heb geen ervaring met de router-functionaliteit van de asus. ik gebruik 'm enkel als access-point.

    Goede beveiliging is een relatief begrip.
    De garantie dat 'ook-echt-niemand-anders-het-kan-zien' zal niemand je geven. Iedere beveiliging is zo sterk als de zwaktste schakel en zal vroeg of laat een keer 'gekraakt' worden.
    Maar is het te beveiligen? jazeker.

    Een 1TB schijf moet geen probleem zijn, zolang je asus via de usb-connector maar de controller ziet die de schijf aanstuurt is alles in orde.

    De schijven benaderen via je 'netwerk-omgeving' kan met de oleg-firmware. maar hiervoor wordt een package genaamd Samba (2) voor gebruikt.
    In de firmware van oleg zit een samba-demo-mode, deze zou wellicht ervoor gebruikt kunnen worden, maar daar heb ik geen ervaring mee en heb op dit board daarover ook niets gelezen. De meesten gebruiken Samba2 , een enkeling Samba3
    Op je windows pc zou je schijf dan bv. als volgt benaderd kunnen worden: \\Asus\share (mits er een share op Asus bestaat)

    De Premium heeft standaard 32mb geheugen welke ook 'enabled' zijn.
    De Deluxe heet standaard ook 32mb geheugen aan boord, echter, deze is maar voor de helft (16mb) enabled, via een commando kun je de deluxe ook gebruik laten maken van de 32mb welke aan boord zijn.
    (ik was in de veronderstelling dat je een premium had ipv een deluxe, mijn fout, qua hardware verschillen ze een klein beetje, maar de firmware functionaliteiten zijn hetzelfde.)

  5. #5
    Als ik alleen puur een firmware update doe, kan ik dat dan ook doen met de Oleg. Dus gewoon firmware updaten met de Oleg file, zonder een reeks aan handelingen te hoeven doen (ik meen wel dat je de firmware van Oleg moet updaten via de Asus Firmware Restauration tool? Maar stelt niet veel voor toch?)

    Als dat kan, klopt het dan dat ik deze voordelen heb:
    - 32MB geheugen
    - Samba demo (die misschien wel werkt, maar misschien ook niet)

    Vooral dat geheugen verdubbelen lijkt mij erg nuttig, maar ik weet niet of het in werkelijkheid ook zo merkbaar zal zijn. Ik weet eerlijk gezegd ook niet waar het geheugen allemaal voor gebruikt wordt. Alleen voor interne programma's te runnen? (zoals software package en algemene software) Of wordt het ook gebruikt voor het delen van het internet?

    Zijn dit trouwens de enige voordelen van Oleg t.o.v. asus? Want die software package zal ik voorlopig nog niet gebruiken. Die samba wel, maar dat is waarschijnlijk pas over een flinke periode (misschien zelfs pas over een jaar. Want ik gebruik meestal toch mijn eigen losse 2,5" hdd) Of zijn er ook (kleine) andere voordelen en tweaks waardoor alles sneller en beter loopt?

    Dus dan zou het erop neerkomen dat het enige voordeel van Oleg voor mij op dit moment die 32MB zal zijn. Maar dan is natuurlijk de vraag, is h et ook echt een duidelijk merkbaar voordeel? En zoja, waarin?
    En kan deze geheugenverdubbeling misschien ook niet gedaan worden bij de originele Asus firmware?

  6. #6
    De oleg firmware heeft gewoon wat meer instellingen, maar nog meer.. lees hiervoor oleg.wl500g.info

    ik weet niet of de standaard firmware 32mb geheugen gebruikt.

    over de originele firmware kan ik maar weinig zeggen. ongeveer een kwartier nadat ik de asus had uitgepakt ben ik overgestapt op de firmware van oleg omdat deze extra software kan draaien, de reden waarom ik de router gekocht heb..

    de firmware van asus zal echt wel ok zijn, de oleg is voor degenen die net wat meer met het apparaat willen doen.

Similar Threads

  1. WL 500g Deluxe = wl500gx? (und andere probleme)
    By hds in forum German Discussion - Deutsch (DE)
    Replies: 3
    Last Post: 06-01-2008, 15:08
  2. 2 Drucker an WL 500g Deluxe
    By der Jüngere in forum German Discussion - Deutsch (DE)
    Replies: 0
    Last Post: 28-09-2007, 10:13
  3. Asus 500g DeLuxe dood na update
    By Arie in forum Dutch Discussion - Nederlands
    Replies: 4
    Last Post: 21-05-2007, 16:25
  4. Asus 500g knopen aan Asus 500g dlx
    By dolphs in forum Dutch Discussion - Nederlands
    Replies: 5
    Last Post: 15-03-2007, 08:38

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •