PDA

Bekijk de volledige versie : Hernoemen, bewerken en plakken op ftp niet mogelijk



Jerommmeke
25-09-2005, 20:17
Ik heb problemen met mijn ftp gedeelte op de WL500g Deluxe. Als ik als Admin in log kan ik wel in de root een nieuwe maap aan maken en die een naam geven, maar dieper in de map kan ik wel een map aanmaken, maar deze niet een nieuwe naam geven. De naam die alleen maar kan is "Nieuwe map".
Ook als ik een nieuwe map aan maak in de privat map gaat het fout. Ok die mappen kan ik niet een willekeurige naam geven.

Ik heb op verschillende manieren de USB Hdd geprobeert te benaderen, maar het wil niet lukken. Iemand enig idee? :cool:

bartgrefte
25-09-2005, 21:40
welk bestandsysteem gebruik jij?? ben der namelijk nog niet uit welke ik moet hebben als ik mijn 160GB hd-tje als 1 grote partitie wil partitioneren en wil opzetten als ftp...

Jerommmeke
26-09-2005, 02:35
Ik gebruik een 2,5" USB2 HDD van 40GB en die geformateerd naar FAT32. Als je namelijk NTFS gebruik heb je read only, dat heb ik al uitgezocht. Dan kun je nooit plakken en knippen doen, en dat wil ik juist wel. :cool:

ALs je een grote harde schijf in verschillende partities wilt verdelen, dan moet je even zoeken naar een PDF handleiding, daar staat precies in hoe dat moet en welke partitie je dan kunt gebruiken voor FTP. Je kunt dan wel de andere partities in NTFS formateren, dat heb ik wel gelezen.

Styno
26-09-2005, 08:35
Als je grote bestanden wilt opslaan gebruik dan niet FAT32! Vanwege bepaalde problemen kan dit tot spontaan rebooten van je router en het corrupt raken van de partitie tabel leiden. Gebruik van ext3 is ten zeerste aangeraden.

Als je de externe harde schijf ook rechtstreeks aan een windows pc wilt hangen heb je geen andere keus dan FAT32...

bartgrefte
26-09-2005, 12:57
Ik gebruik een 2,5" USB2 HDD van 40GB en die geformateerd naar FAT32. Als je namelijk NTFS gebruik heb je read only, dat heb ik al uitgezocht. Dan kun je nooit plakken en knippen doen, en dat wil ik juist wel. :cool:

ALs je een grote harde schijf in verschillende partities wilt verdelen, dan moet je even zoeken naar een PDF handleiding, daar staat precies in hoe dat moet en welke partitie je dan kunt gebruiken voor FTP. Je kunt dan wel de andere partities in NTFS formateren, dat heb ik wel gelezen.
ik wil gewoon 1 grote partitie. maar 160 gig als fat32 formatteren blijkt makkelijker gezegt dan gedaan. windows kan namelijk maar tot 32 gig per partitie een partitie maken.


Als je grote bestanden wilt opslaan gebruik dan niet FAT32! Vanwege bepaalde problemen kan dit tot spontaan rebooten van je router en het corrupt raken van de partitie tabel leiden. Gebruik van ext3 is ten zeerste aangeraden.

Als je de externe harde schijf ook rechtstreeks aan een windows pc wilt hangen heb je geen andere keus dan FAT32...
de hd komt aan router te hangen, niet aan een pc.

ext3, das toch die linux bestandssysteem?? kan ik daar ook bestanden groter dan 4 gig op zetten zonder problemen? of heeft ext3 in vergelijking tot ntfs nog limieten of zo?

partition magic 8 kan dacht ik wel een hd als ext3 formatteren, moet ik dan nog wat speciaals doen? ik bedoel, moet er naast een format nog wat anders gebeuren om ext3 voor het eerst te kunnen gebruiken?

Styno
26-09-2005, 13:24
ik wil gewoon 1 grote partitie. maar 160 gig als fat32 formatteren blijkt makkelijker gezegt dan gedaan. windows kan namelijk maar tot 32 gig per partitie een partitie maken.Klopt, FAT32 kan partities aan >32GB maar omdat MS NTFS promoot hebben ze in elk stukje software een limit ingebouwd zodat je geen partities kunt maken >32GB (Windows 98 ofzo kan het nog wel). Een externe parition manager zoals Ranish Partition Manager (freeware) kan probleemloos grote FAT32 partities aanmaken, en Windows kan die ook gebruiken.

de hd komt aan router te hangen, niet aan een pc.Dan zou ik ext3 gaan gebruiken.

ext3, das toch die linux bestandssysteem?? kan ik daar ook bestanden groter dan 4 gig op zetten zonder problemen? of heeft ext3 in vergelijking tot ntfs nog limieten of zo?ext3 is een minstens zo geavanceerd filesysteem als NTFS en kan zonder problemen zeer grote bestanden/parities aan.

partition magic 8 kan dacht ik wel een hd als ext3 formatteren, moet ik dan nog wat speciaals doen? ik bedoel, moet er naast een format nog wat anders gebeuren om ext3 voor het eerst te kunnen gebruiken?De custom firmwares van Oleg bevatten geloof ik ook de noodzakelijke tools voor het aanmaken van ext3 partities (fdisk en mke2fs). Zie: http://wl500g.info/showpost.php?p=20193&postcount=3

bartgrefte
26-09-2005, 13:58
Klopt, FAT32 kan partities aan >32GB maar omdat MS NTFS promoot hebben ze in elk stukje software een limit ingebouwd zodat je geen partities kunt maken >32GB (Windows 98 ofzo kan het nog wel). Een externe parition manager zoals Ranish Partition Manager (freeware) kan probleemloos grote FAT32 partities aanmaken, en Windows kan die ook gebruiken.
Dan zou ik ext3 gaan gebruiken.
ext3 is een minstens zo geavanceerd filesysteem als NTFS en kan zonder problemen zeer grote bestanden/parities aan.
De custom firmwares van Oleg bevatten geloof ik ook de noodzakelijke tools voor het aanmaken van ext3 partities (fdisk en mke2fs). Zie: http://wl500g.info/showpost.php?p=20193&postcount=3

dan wordt het ext3.

ff tussendoor iets... waar kan ik originele firmware vinden voor mijn router? site van asus heeft alleen beta's. ik heb namelijk het probleem dat het internet nogal vaak zo'n 20 sec wegvalt en dan spontaan weer terugkomt. schijnt de firmware versie te zijn, heb nu 1.8.2.1

Styno
26-09-2005, 14:08
Probeer de laatste firmware van Oleg: http://wl500g.info/showthread.php?t=2703

Lijst met firmwares Deluxe specifiek: http://wl500g.info/forumdisplay.php?f=65

bartgrefte
26-09-2005, 14:29
Probeer de laatste firmware van Oleg: http://wl500g.info/showthread.php?t=2703

Lijst met firmwares Deluxe specifiek: http://wl500g.info/forumdisplay.php?f=65
zijn dat originele?? wel een werkende versie, geen beta hé. staan alleen maar beta's.....

kom trouwens net probleem tegen. Tijdens het partitioneren met partition magic 8 gaat het controleren op bad sectors erg traag. Met dit tempo duurt het minstens 2 dagen. Het zou kunnen omdat mijn pc usb1.1 heeft en de hd-case usb2.0.

Jerommmeke
26-09-2005, 14:48
Leuk allemaal die reacties, maar het wijkt compleet af van mijn eerste vraag. Firmware problemen horen in een andere toppic thuis.

Nogmaals mijn vraag heeft iemand dezefde problemen als mij dat hij maar 1 level diep een map kan aanmaken en renamen. Ik kan wel dieper een map aanmaken, maar geen eigen naam geven. Wordt dus iedere keer 'Nieuwe map'. :mad:

bartgrefte
26-09-2005, 15:03
Leuk allemaal die reacties, maar het wijkt compleet af van mijn eerste vraag. Firmware problemen horen in een andere toppic thuis.

Nogmaals mijn vraag heeft iemand dezefde problemen als mij dat hij maar 1 level diep een map kan aanmaken en renamen. Ik kan wel dieper een map aanmaken, maar geen eigen naam geven. Wordt dus iedere keer 'Nieuwe map'. :mad:
als ik een prog kan vinden die mijn externe hd als ext3 kan partitioneren zal ik mijn ervaringen wel posten. Ranish Partition Manager werkt namelijk niet onder windows.

Styno
26-09-2005, 15:20
Ik heb nog een thread gevonden van iemand die hetzelfde probleem had: http://wl500g.info/showthread.php?t=2347&highlight=ftp+create+subdirectory

Het lijkt erop dat het een rechten probleem is. Als inlogt met telnet en je doet een chmod 777 op de betreffende directory dan kun je hem hoogstwaarschijnlijk wel van naam veranderen en subdirectories aanmaken.

Hulp voor standaard setup hier: http://wl500g.info/showthread.php?t=1984

Gersh3
26-09-2005, 16:48
Heb afgelopen weekend een externe USB HD van 160 GB (Icybox) aangesloten. Hierbij mijn overwegingen en oplossingen:
NTFS - wordt read-only niet echt handig
Fat32 - niet > 32 Gb te formatteren onder XP wel met Partition Magic, maar ... ik kreeg allerlei "lost clusters" op de schijf
EXT3 - tja werkt niet onder XP. Dus je moet alles naar je HD kopieren via de router en daarmee USB 1.1 -> traag!

Maar .. ik vond een driver op http://www.fs-driver.org/index.html daarmee kan je vanuit XP de EXT3 partitie benaderen. Werkt echt super!
Omdat ik het wel handig vind om de schijf ook zonder die driver te benaderen heb ik ook een 20 Gb Fat32 partitie gemaakt.
Ik heb nu /etc/harddisk is de Fat32 partitie en daaronder een subdir part1 en dat is de ext3 partitie.

Werkt helemaal goed met Samba (zoek even op FAQ op dit forum en dan vind je een beginners guide voor Samba etc.)

Als je de schijf niet op een ander systeem (zonder die driver) wilt gebruiken, raad ik aan om de schijf helemaal EXT3 te maken (dan werkt samba en FTP direct).

Nu heb ik nog 1 probleem: ik wil de root van de FTP server laten verwijzen naar de EXT3 partitie. Maar dat los ik vanavond nog wel op :-)

Succes!

Gersh3
26-09-2005, 17:09
Leuk allemaal die reacties, maar het wijkt compleet af van mijn eerste vraag. Firmware problemen horen in een andere toppic thuis.

Nogmaals mijn vraag heeft iemand dezefde problemen als mij dat hij maar 1 level diep een map kan aanmaken en renamen. Ik kan wel dieper een map aanmaken, maar geen eigen naam geven. Wordt dus iedere keer 'Nieuwe map'. :mad:

Om hier nog even op terug te komen. Probleem treedt bij mij niet op. Ftp server staat nog op mijn fat32 partitie, ik log in met username + password (dus niet met admin) en gebruik Cuteftp