PDA

Bekijk de volledige versie : WL500-W inrichten

jvdp
01-06-2008, 20:50
Hallo,

Ik heb oleg 1.9.2.7-10 geladen op mijn WL500-W router. Deze functioneerd tot volle tevredenheid qua netwerking, wireless e.d.

Vervolgens heb ik de handleiding van Raas gevolgd (http://www.wl500g.info/showthread.php?t=12812&highlight=format), om er vervolgens achter te komen dat Raas zelf ook problemen heeft om een en ander aan de praat te krijgen onder de 10 versie. Volgende keer maar eerst de hele posting lezen ...

Het is me in elk geval gelukt om de externe 500GB HD te partitioneren en formateren volgens stap 1 t/m 4a van Wengi (http://www.wl500g.info/showthread.php?t=10307)

Samba krijg ik in elk geval niet goed aan de praat, maar ik heb ergens op dit forum gelezen dat ik in het geval van Windows Vista (Business Edition overigens) beter Samba 2 of 3 kan gebruiken. Ik zou het ook voor de Home edition meteen goed willen hebben overigens.

En ik vind het vreemd om de volgende output te krijgen op het df commando:

Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
rootfs 3072 3072 0 100% /
/dev/root 3072 3072 0 100% /
/dev/discs/disc0/part2
988244 327836 610208 35% /opt
/dev/discs/disc0/part3
479233648 253388 454636564 1% /mnt

Lijkt me dat er iets voor 100% vol zit. Dat lijkt me niet verstandig ...

Dus volgens mij kan ik het beste even opnieuw beginnen. Hierbij wil ik het volgende realiseren:
* Oleg v10 (i.v.m. draft n ondersteuning)
* Samba (ook werkend onder Windows Vista Home en Business Edition en als het even kan met user accounts)
* SabNZBD of Hella???
* FTP (met user acounts en vanaf internet te benaderen)
* Webserver (vanaf internet te benaderen)
* SubVersion (is dit uberhaupt mogelijk?)

Nu mijn vragen:
1) Hoe krijg ik de WL500-W helemaal schoon. Moet ik dan eerst originele firmware laden, of kan dat ook d.m.v. Oleg v10 nogmaals flashen, of is er nog een andere procedure die ik moet volgen?
2) Kan ik voor de swap file het beste een USB-stick gebruiken (heb nog een oude 128 MB liggen die anders toch nutteloos is) of toch harde schijf?
3) Ik heb het opgegeven om mijn WD Elements 500 GB harddisk in spindown te krijgen, maar misschien is het iemand toch gelukt. In dat geval ben ik zeer geinteresseerd (in dat geval lijkt me de USB stick als swap drive zeker aan te bevelen)
4) Hoe kan ik bovenstaand lijstje geinstalleerd krijgen.

Kortom veel vragen. Ik hoop dat iemand me (al is het maar met een deel) op weg kan helpen. BTW pas enkele dagen ervaring met linux (sinds deze router), maar ik leer snel ;).

Groeten,

Jan

DrChair
01-06-2008, 21:53
En ik vind het vreemd om de volgende output te krijgen op het df commando:

Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
rootfs 3072 3072 0 100% /
/dev/root 3072 3072 0 100% /
/dev/discs/disc0/part2
988244 327836 610208 35% /opt
/dev/discs/disc0/part3
479233648 253388 454636564 1% /mnt

Lijkt me dat er iets voor 100% vol zit. Dat lijkt me niet verstandig ...

rootfs en /dev/root zitten beiden in het ROM en zijn dus read-only -> er kan niets worden bijgeschreven, vandaar 0 available en dus 100% in use

Nu mijn vragen:
1) Hoe krijg ik de WL500-W helemaal schoon. Moet ik dan eerst originele firmware laden, of kan dat ook d.m.v. Oleg v10 nogmaals flashen, of is er nog een andere procedure die ik moet volgen?

/opt leegmaken en flashfs clear (en misschien nog via de web-interface een Factory Default)

2) Kan ik voor de swap file het beste een USB-stick gebruiken (heb nog een oude 128 MB liggen die anders toch nutteloos is) of toch harde schijf?

USB-stick kan wel, mits usb 2.0. Ook moet je er rekening mee houden, dat de usb-stick na verloop van tijd stuk gaat, omdat flash-geheugen maar een x aantal keer beschreven kan worden

3) Ik heb het opgegeven om mijn WD Elements 500 GB harddisk in spindown te krijgen, maar misschien is het iemand toch gelukt. In dat geval ben ik zeer geinteresseerd (in dat geval lijkt me de USB stick als swap drive zeker aan te bevelen)

De WD ken ik niet. Ik heb zelf 2 Maxtors en die gaan vanzelf naar standby als ze een tijdje niet gebruikt worden. Ik heb zelf dus /opt en swap op een USB-stick staan en gebruik de harddiscs alleen voor data. Hierdoor worden de hardiscs dus niet gebruikt door processen die continue draaien.
Als je ff zoekt op het forum naar scsi-spindown, vind je wel een topic waarin wordt uitgelegd hoe je discs die niet vanzelf naar standby gaan, toch in spindown kunt krijgen.

4) Hoe kan ik bovenstaand lijstje geinstalleerd krijgen.

Alles wat je noemt in je lijstje is zeker mogelijk en reeds langs gekomen op dit forum. (in iedergeval in de Engelstalige sectie van de WL500gP)
Gebruik de zoekfunctie...