PDA

Bekijk de volledige versie : Netwerk Advies

EddieZ
11-11-2007, 23:47
Ik krijg binnenkort een nieuw adsl modem (ST78) welke is voorzien van wireless. In mijn huidige netwerk is mijn adsl modem alleen wired verbonden met een WL500gP, die zorg draagt voor de clients, zowel wired als wireless.

(Hoe) kan ik van de beide modems de wireless functie blijven gebruiken zodat mijn dekking in huis breder wordt?

Vragen hierbij zijn:

Kan de Asus, met wired verbinding aan de adsl router, ook als wds dienen op hetzelfde subnet en een ander kanaal of moet ik beide wireless modems op een apart kanaal en subnet programmeren, ieder hun eigen plekje dus? Voor verkeer van het ene modem en aangesloten clients zal dan m.i. een routeringsregel ingebracht moeten worden om een wireless client op de wireless van de ST780 te connecten?

Hopelijk is het duidelijk :-) Anders post ik even een pic van de bedoeling.

EdSki
12-11-2007, 19:57
Installeer de Wl-500gP(wired) als AccessPoint. Neem in de Asus je instellingen over, exact als je hoofdrouter (naam/beveiligingsinstellingen e.d.) met het enige verschil dat je voor je AP een ander kanaal gebruikt. Mocht je DHCP gebruiken om ip adressen uit te delen op je LAN, zet dit dan aan in je "hoofd"router en niet je AP.

WDS vergt andere instellingen (en is minder snel).

Ed

EddieZ
13-11-2007, 14:54
Gaan we eens proberen. Ik heb echter wel een bedraade verbinding met de Asus nodig (gewenst), kan dat nog steeds met de Asus als access point?

Ik zal (later) nog even een pic bijvoegen van de bestaande/nieuwe situatie.

EdSki
13-11-2007, 19:53
Eddiez,

Ben er in mijn omschrijving vanuit gegaan dat er een draadje loopt (UTP) tussen je router en de Asus (die in de AP instelling staat). Gaat vast lukken!

Ed

Dutchman
14-11-2007, 13:03
Eddiez,

Ben er in mijn omschrijving vanuit gegaan dat er een draadje loopt (UTP) tussen je router en de Asus (die in de AP instelling staat). Gaat vast lukken!

Ed

Hoi,

Ik vroeg me af... of op jouw manier "het" wireless netwerk , als 1 gezien word of als 2.
Ik heb zelf namelijk 2 routers(Asus 500gx en 500gP via UTP aan elkaar gekoppeld), en wireless word geregeld door 1 router. Eigenlijk wil ik de 2e ook gebruiken voor wireless. Maar ik wil niet dat ik moet switchen tussen netwerken, dus ik wil dat hij bv automatisch overgaat op de AP met het grootste bereik. Is dat mogelijk?

MvG,

Dutchman

EddieZ
14-11-2007, 20:54
Eddiez,

Ed

Klopt. ST780 is binnen dus ben benieuwd dit weekend.

Thanks

EddieZ
14-11-2007, 20:59
Hoi,

Ik vroeg me af... of op jouw manier "het" wireless netwerk , als 1 gezien word of als 2.
Ik heb zelf namelijk 2 routers(Asus 500gx en 500gP via UTP aan elkaar gekoppeld), en wireless word geregeld door 1 router. Eigenlijk wil ik de 2e ook gebruiken voor wireless. Maar ik wil niet dat ik moet switchen tussen netwerken, dus ik wil dat hij bv automatisch overgaat op de AP met het grootste bereik. Is dat mogelijk?

MvG,

Dutchman

Als ik de beschrijving goed lees, leid ik daar uit af dat beide wireless-en werken, zij het ieder op en ander kanaal (logisch anders bijten ze elkaar).
Je kunt in je laptop meestal wel instellen (Intel chipsets zeker) dat de kaart overschakelt naar de sterkste zender: Roaming Aggressiveness in de driver setup. Met automatisch aanmelden moet de overgang slechts licht merkbaar zijn. Probeer hier eens mee te stoeien.

EdSki
14-11-2007, 21:40
Schakelen(roaming)tussen router & ap gaat eigenlijk naadloos. Soms merk je dat er een klein "hikje" in de verbinding zit, maar da's dan ook alles.

Ed